• یکشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۷:۱۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 93110502694
  • منبع : نمایندگی سمنان

مشاهده 11 قلاده یوزپلنگ در خارتوران

مشاهده 11 قلاده یوزپلنگ در خارتوران

ایسنا/سمنان رئیس ذخیرگاه زیست‌کره خارتوران بیارجمند شاهرود با اشاره به مشاهده چهار قلاده یوزپلنگ نادر در این منطقه، گفت: یک قلاده یوز ماده به همراه سه توله‌اش در این منطقه مشاهده شدند.

رئیس ذخیرگاه زیست‌کره خارتوران بیارجمند شاهرود با اشاره به مشاهده چهار قلاده یوزپلنگ نادر در این منطقه، گفت: یک قلاده یوز ماده به همراه سه توله‌اش در این منطقه مشاهده شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه سمنان، علی‌اکبر قربانلو با بیان اینکه رویت‌پذیری قابل توجه یوزها در ذخیرگاه زیست‌کره خارتوران امید را در دل دوستداران محیط‌زیست و حیات‌وحش زنده کرده است، افزود: روز گذشته در پنج کیلومتری شهر بیارجمند یک قلاده یوز مادر به همراه سه توله‌اش توسط مردم و ماموران این زیست‌کره مشاهده و تصویربرداری شدند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه طی دی ماه سال جاری 11 قلاده یوز در منطقه مشاهده شده است، تصریح کرد: پارک ملی توران زیستگاه اصلی این گونه جانوران و حیوانات نادر است که خوشبختانه از افزایش خوبی برخوردار بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه یوزها از سریعترین پستانداران دنیا و از جمله بزرگترین گوشتخواران کشور محسوب می‌شوند، افزود: یوزپلنگ در راس هرم غذایی مصرف‌کنندگان قرار دارد.

قربانلو وضعیت جمعیتی و سلامت این گونه جانوری نادر را نشان از وضعیت مساعد تمام گونه‌های جانوری و گیاهی منطقه اعلام و اظهار کرد: یوزپلنگ ایرانی کانون توجه متخصصان و فعالان حیات‌وحش است و این مهم توجه بیشترمسئولان به منطقه بیارجمند را متذکر می‌شود.

مرگ دو یوز در تصادفات امسال

وی اما عوامل تهدیدکننده منطقه برای یوزپلنگ را نیز عبور جاده اصلی تهران مشهد و تردد قابل توجه خودروهای سبک و سنگین اعلام کرد و افزود: این امر طی سال جاری باعث مرگ دو قلاده یوز بالغ شد.

رئیس ذخیرگاه خارتوران بیارجمند شاهرود حضور گله‌های شتر و گوسفند و از همه مهم‌تر سگ‌های گله را از جمله خطراتی دانست که این گونه نادر را با تهدید مواجه کرده است.

قربانلو خاطرنشان کرد: می‌طلبد تا مسئولان در این راستا چاره‌اندیشی کرده و ضمن تسریع در خروج دامداران از منطقه، برای حفظ معیشتشان راهکارهای علمی اتخاذ کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha