• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403041308699
  • خبرنگار : 50664

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد:

تخصیص خط اعتباری ویژه اجرای طرح‌های آبیاری نوین ضروری است

تخصیص خط اعتباری ویژه اجرای طرح‌های آبیاری نوین ضروری است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: در حال حاضر سامانه تخصیص تسهیلات برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری مسدود است البته قول‌های مساعد برای تخصیص یک خط اعتباری ویژه اجرای طرح‌های آبیاری نوین داده شده است.

محمود شبان در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در نظر گرفتن تسهیلات برای اجرای این طرح‌ها با توجه به خرده مالکی کمک زیادی به کشاورزان منطقه می‌کند، اظهار کرد: متأسفانه سامانه جهت اعطای تسهیلات برای انجام این مهم، مسدود است و کشاورزان مجبورند با هزینه شخصی خود، اقدام به اجرای طرح سامانه‌های آبیاری نوین کنند.

وی با بیان اینکه برای هرگونه کشت و زرع نیاز اولیه، آب است و اگر نتوانیم آن را به‌اندازه کافی تأمین کنیم، کشاورزی معنایی ندارد، ابراز کرد: وضعیت شهرستان در زمینه اجرای طرح سامانه‌های آبیاری تحت فشار با ایده آل فاصله دارد اما اجرای این سیستم‌ها در خلیل‌آباد روبه افزایش است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در این شهرستان از ۱۵ سال پیش شروع شده و در حال حاضر با توجه به کمبود شدید آب، اجرای این طرح‌ها رو به افزایش است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر ۷۵۰ هکتار طرح آبیاری تحت فشار در شهرستان اجرا شده که با توجه به معضل خرده مالکی در خلیل‌آباد، کشاورزان تمایلی به استفاده از اعتبارات دولتی نداشته و به صورت خود اجرایی اقدام به اجرای این طرح‌ها می‌کنند.

شبان تصریح کرد: شهرستان خلیل‌آباد دارای۵۷۰۰ هکتار باغات انگور، ۳۱۰۰ هکتار پسته و ۶۰۰ هکتار انار است که تمام باغات انگور و پسته این شهرستان در بخش مرکزی که کیفیت آب و خاک در آنها بالاست و شور نیستند می‌توانند جهت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد تصریح کرد: هم اکنون افت منابع آب زیرزمینی، خرده مالکی و تولید محصولات کشاورزی به روش سنتی در کنار معضل قطع برق چاه‌های کشاورزی، از چالش‌های بخش کشاورزی شهرستان به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: اقتصاد شهرستان ۶۰ هزار نفری خلیل‌آباد، بر پایه کشاورزی است و ۹۰ درصد ساکنان این منطقه در حوزه کشاورزی فعالیت دارند لذا برای حفظ فرصت‌های شغلی، سرمایه‌گذاری در این بخش و توسعه زنجیره‌های تولید در بخش کشاورزی و توجه به فرآوری محصولات کشاورزی در این شهرستان ضرورت دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha