• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403041308649
  • خبرنگار : 50666

در پی تخلیه شبانه لوله‌های عظیم‌الجثه در کنار پل خواجو ایجاد شد؛

نمایشگاهی برای احیاء زاینده‌رود

نمایشگاهی برای احیاء زاینده‌رود

ایسنا/اصفهان نمایشگاهی با هدف تبیین سه پروژۀ آبی «دریا» و «ماندگان» و «کوهرنگ» در جوار پل خواجو در حال برگزاری است.

کنار پل خواجو از روز دوشنبه (۱۱ تیرماه) نمایشگاهی گشایش یافته است که تا روز پنجشنبه (۱۴ تیرماه) هر شب از ساعت ۲۰ تا ۲۴ ادامه پیدا خواهد کرد. داستان نمایشگاه با خبری که از «تخلیۀ شبانۀ لوله‌های آب عظیم‌الجثه در کنار پل خواجو» اطلاع می‌داد و برای همه مبهم بود، در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد!

سرانجام معلوم شد که نمایشگاهی موقتی با عنوان «یک گام تا احیاء زاینده‌رود» در کنار پل خواجو افتتاح شده است. به نمایشگاه می‌روم و از غرفه‌داری که مرد جوانی است و به سؤالات شهروندان درخصوص اهداف برنامه پاسخ می‌دهد، اول از همه دربارۀ همان «انتقال شبانه و بی‌سروصدا» می‌پرسم! پاسخ می‌دهد: «چون تردد در روز برای ماشین‌ها دشوار بود، بنابراین ابرلوله‌ها شبانه به این مکان آورده شد. هیچ دلیل دیگری نداشت!» این راهنمای نمایشگاه، معرفی پروژه‌های آبی فعال در استان اصفهان را هدف اصلی برپایی آن مطرح می‌کند.

در نمایشگاه «یک گام تا احیاء زاینده‌رود» خانواده‌ها و گروه‌های دوستان در کنار چند ابرلوله‌ و تجهیزات خاص فنی که در برنامه‌های آبی استفاده می‌شوند با شور و اشتیاق عکس می‌گیرند، دو غرفه نیز وجود دارد. البته کارشناسان و راهنمایان این نمایشگاه بیشتر از دو نفر هستند و با کارت‌های شناسایی‌شان در داخل و بیرون از غرفه‌ها شناخته می‌شوند.

یکی دیگر از راهنمایان دربارۀ نمایشگاه چنین توضیح می‌دهد: این نمایشگاه دستاوردهایی است که در دوران سه ساله شهید آیت‌الله رئیسی به دست آمد. ما سه پروژۀ آبی در اصفهان داشتیم که حدود سه دهه متوقف شده بودند. درواقع، تا اجرا و بهره‌برداری فاصلۀ زیادی داشتند، اما در مدت یادشده این پروژه، یعنی انتقال آب به اصفهان، شتاب گرفت.

او که مردی جوان و از مجریان طرح است و مانند دیگر گردانندگان نمایشگاه تمایلی به ذکر نامش ندارد، این‌گونه ادامه می‌دهد: یکی از پروژه‌های ما انتقال آب از دریای جنوب کشورمان به استان اصفهان است که فاز نخست آن ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. بنابراین، پیش‌بینی می‌کنیم که انتقال ۷۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان به‌زودی محقق شود. این پروژه به اسم «دریا» نام‌گذاری شده است.

بعد از مزایای انتقال آب یادشده می‌گوید: اگر مقدار آبی که گفتم به اصفهان منتقل شود، در درجۀ نخست دست صنایع را از چاه‌های حریمی و زاینده‌رود کوتاه می‌کند. در محدودۀ ۷۰ میلیون مترمکعب فقط مصرف صنایع پیش‌بینی شده است اما اهداف والاتری داریم که در سایۀ آن‌ها می‌توان به مصارف متنوع‌تر این آب انتقالی امید داشت. قطعاً مصرف آب شرب یکی از آن موارد خواهد بود.

پروژۀ بعدی و با عنوان «ماندگان» را نیز شرح می‌دهد: مسیر این طرح از جنوب استان اصفهان، ۲۰۰ کیلومتر را پشت‌سر می‌گذارد و فقط ۴ ماه از آغاز آن می‌گذرد. «ماندگان» از نظر فیزیکی ۲۰ درصد پیشرفت دارد. اگر بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی جلو برود، «ماندگان» تا یک سال دیگر و در فاز اولش ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب را در اصفهان جاری خواهد کرد.

«کوهرنگ» سومین طرح و نقشه است که راهنما درباره‌اش یادآور می‌شود: سد و پروژۀ کوهرنگ از سال ۱۳۷۴ شروع شده اما مسکوت مانده بود. با این طرح که در مراحل اجرایی است، امیدواریم با پمپاژهای فعال‌شده، هر سال ۵۰ میلیون مترمکعب را به پشت سد زاینده‌رود منتقل کند. این پروژه تا وقتی که سد کاملاً پر شود ادامه خواهد یافت.

نمایشگاهی برای احیاء زاینده‌رود

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha