• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403041208108
  • خبرنگار : 50416

۳۹ درصد شهر ملایر تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب است

۳۹ درصد شهر ملایر تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب است

ایسنا/همدان سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهرستان ملایر با بیان اینکه ۳۹ درصد شهر ملایر تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب هستند، گفت: بر اساس موافقت نامه و طراحی اولیه ۲۲۸ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب و خط انتقال برای ملایر در نظر گرفته شده که تاکنون ۱۴۳ کیلومتر آن انجام شده است.

رسول روح‌بخش سه‌شنبه ۱۲ تیر ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه مطالعات شبکه فاضلاب ملایر از سال ۱۳۷۰ آغاز و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۵ آغاز شد، افزود: تعداد کل مشترکین فاضلاب شهر ملایر ۲۷ هزار و ۷۴۷ فقره است.

روح بخش با بیان اینکه سال گذشته ۸.۲ کیلومتر توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب انجام شده است، اظهار کرد: برآورد توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب در سال‌جاری ۷.۷ کیلومتر به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان است البته در صورت تخصیص ماده ۵۶ این مقدار افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

سرپرست شبکه آب و فاضلاب شهرستان ملایر با بیان اینکه سیستم تصفیه فاضلاب این شهر بر اساس لاگون‌های هوادهی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: این سیستم‌ها با وجود اینکه زمین با وسعت زیادی را تسخیر می‌کند اما فرایند پیچیده‌ای ندارد و کاربرد راحت‌تر و بهره برداری سهل و آسان‌تری دارد. البته مطالعات ارتقا سیستم تصفیه خانه فاضلاب ملایر انجام شده و برای ارتقا و تغییر سیستم به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

روح بخش با بیان اینکه ۶۰۰ میلیارد تومان نیز برای احداث ۱۵۰ کیلومتر مابقی شبکه فاضلاب در ملایر نیاز است، افزود: با احتساب ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه‌ای که برای ارتقا سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب نیاز است، در مجموع به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل شبکه فاضلاب ملایر نیاز داریم.

وی با تاکید بر اینکه پساب تولید شده از تصفیه‌خانه فاضلاب ملایر برای مصارف کشاورزی استفاده خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه تصفیه خانه در نزدیکی شهرک صنعتی شوشاب قرار گرفته است، در صورت داشتن متقاضی به بخش صنعتی هم واگذار می‌کنیم.

روح بخش با اشاره به اینکه اجرای یک متر شبکه جمع‌آوری فاضلاب ۴ میلیون تومان هزینه دارد، مطرح کرد: هر مشترک بابت وصل شدن به شبکه جمع‌آوری فاضلاب باید ۷۰ درصد هزینه آب بهای مصرفی را بپردازد بنابراین هر چه میزان مصرف آب کمتر باشد، هزینه‌ای که باید بابت وصل شدن به شبکه جمع‌آوری فاضلاب بپردازد، کمتر خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه شهرستان ملایر شامل ۶ شهر ملایر، سامن، ازندریان، جوکار، آق گل و زنگنه و ۲۰۶ روستا با جمعیت ۱۹۲ هزار و ۳۰۹ نفر و ۵۹ هزار و ۲۳۴ خانوار است، افزود: ملایر با ۱۰۷ هزار و ۷۲۸ مشترک آب (۸۰ هزار و ۵۰۷ فقره شهری و ۲۷ هزار و ۲۲۱ فقره روستایی) دارای ۷۱ هزار و ۵۰۰ فقره انشعاب آب در شهر ملایر است.

وی به ۱۶۰ حلقه چاه فعال در سطح شهرستان که ۴۰ حلقه در بخش شهری و ۱۲۰ حلقه در بخش روستایی است، اشاره و مطرح کرد: ۷۰ درصد آب شهر ملایر از آب تصفیه شده سد کلان و ۳۰ درصد مابقی از چاه ها تامین می‌شود.

روح بخش با تاکید بر اینکه در صورت بروز هر گونه مشکل برای سد کلان، چاه‌های فعال می‌توانند کل آب شهر را تامین کنند، گفت: آب با دبی ۵۸۶ لیتر بر ثانیه در شهرها و با دبی ۲۱۵ لیتر بر ثانیه در روستاها استحصال می‌شود.

وی به ۱۸ چشمه و ۳ قنات در سطح شهرستان اشاره و بیان کرد: ملایر با ۱۳ مخزن ذخیره آب در بخش شهری به حجم ۵۶ هزار و ۸۰۰ متر مکعب و ۱۴۸ مخزن زمینی و هوایی به حجم ۲۳ هزار و ۱۵ متر مکعب در بخش روستایی آبرسانی را انجام می‌دهد.

روح بخش همچنین به هفت ایستگاه پمپاژ در شهرستان که دو ایستگاه آن در بخش شهری و پنج ایستگاه آن در بخش روستایی است، اشاره و خاطرنشان کرد: از مجموع ۹ مجتمع آبرسانی در سطح شهرستان، یک مجتمع به بهره‌برداری رسیده و دو مجتمع در حال مطالعه است؛ اگر هشت مجتمع باقی مانده به بهره‌برداری برسند، ۸۰ هزار نفر جمعیت روستایی را پوشش می‌دهند.

وی از استفاده از ظرفیت خیرین برای آبرسانی به روستاها و حفر چاه در سه روستا خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته مشکل کم آبی، افزایش عمق و تجهیز چاه در روستاهای منگاوی، الفاوت، کمری و موسی  خان بلاقی انجام شد.

روح بخش اصلاح و توسعه شبکه آبرسانی به طول ۳۷ کیلومتر در سطح شهرستان (۲۶ کیلومتر در بخش روستایی و ۱۱ کیلومتر در بخش شهری) با اعتبار ۵۳ میلیارد تومان را از جمله اقدامات شرکت آب و فاضلاب در سال گذشته برشمرد و افزود: مشکل آب های سطحی روستا حاجی آباد با هدایت این آب به تصفیه خانه فاضلاب به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رفع شد.

وی از الحاق سه روستا حاجی آباد، قلعه میرفتاح و رضوانکده به شبکه فاضلاب ملایر خبر داد و گفت: با هدایت آب سطحی روستا حاجی آباد، قسمت زیادی از مشکل آب های سطحی و فاضلاب خاکستری منطقه حل شده است.

سرپرست  شبکه آب و فاضلاب شهرستان ملایر با بیان اینکه این شهرستان دارای حدود ۱۵۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی و خط انتقال است، گفت: ۴۷۷ کیلومتر از شبکه آبرسانی و ۵۷ کیلومتر از خط انتقال آب در بخش شهری و ۵۷۴ کیلومتر از شبکه توزیع و ۳۶۳ کیلومتر خط انتقال آب در بخش روستایی است.

وی به ۲۰۶ روستای دارای سکنه شهرستان با جمعیت ۹۶ هزار و ۳۷۳ نفر و ۳۰ هزار و ۳۳۸ خانوار اشاره و اظهار کرد: از این تعداد ۱۳۸ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب بوده و خدمات‌رسانی می‌شوند و به سایر روستاها نیز در صورت نیاز خدمت‌رسانی انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha