• دوشنبه / ۱۱ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403041107197
  • خبرنگار : 50214

مدیر کل میراث فرهنگی یزد در گفت‎وگو با ایسنا؛

قبض آب‌ بهای تاسیسات گردشگری استان علی‌الحساب صادر می‎شود

قبض آب‌ بهای تاسیسات گردشگری استان علی‌الحساب صادر می‎شود

ایسنا/یزد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به پیگیری جهت اصلاح تعرفه‎های انرژی تاسیسات گردشگری استان، گفت: بابت اصلاح نرخ آب‌بهای این تاسیسات مقرر شد تا زمان تعیین تکلیف نهایی از وزارت نیرو، نرخ آب‌بها برای آنها به صورت علی‌الحساب به روال گذشته محاسبه شود.

تاسیسات گردشگری یکی از مهم‌ترین ملزومات برای توسعه صنعت گردشگری است به طوری که بدون وجود زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری مناسب قطعاً عملکرد موفقی از این صنعت را شاهد نخواهیم بود لذا مراکز و تاسیسات گردشگری را می‌توان به لحاظ نقشی که در ترویج فرهنگ غنی این مرز و بوم به جهانیان دارند جزو مجموعه‌های فرهنگی به شمار اورد.

از طرفی یکی از ابزارهای حمایتی برای توسعه گردشگری در کشور، بهره‌مندی فعالان این صنعت از تسهیلات و تعرفه‌های انرژی است و وجود این مشوق‌ها جزو ملزومات و مؤلفه‌های اصلی تشویق سرمایه‌گذاران و حمایت از فعالان صنعت گردشگری است ولی با این حال هنوز هم این تاسیسات از سوی برخی دستگاه‌های خدمات‌رسان به عنوان مراکز تجاری محسوب می‌شوند و تعرفه و قبوض آنها در همین قالب‌ها محاسبه و صادر می‌شود.

البته «عزت‌الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در نشست شورای اقتصاد کشور که در پاییز ۱۴۰۱ با حضور رئیس جمهور شهید برگزار شده بود، وعده محاسبه هزینه برق و آب استاندارد مراکز گردشگری با قیمت پایین براساس توافق‌نامه با وزارت نیرو را داده بود موضوعی که هنوز پیگیریها در مورد آن چنانچه باید عملیاتی نشده است و «اسماعیل برات» معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور در اردیبهشت امسال در گفت‌وگویی با ایسنا از پیگیری آن تحت عنوان «تعرفه خاص و ویژه گردشگری» در دولت یاد کرده است.

وی در این باره اظهار کرد: با پیگیری‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نرخ برق تأسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی دارای پروانه بهره‌برداری از این وزارتخانه، در تمام فصول به میزان ۱۳۲ تومان به ازای هر کیلووات ساعت تعیین شده که این نرخ در میان تعرفه‌های بخش صنعت، پایین‌ترین نرخ به شمار می‌آید.

استان یزد که بزرگترین بافت تاریخی ثبت جهانی شده کشور را در دل خود جای داده، در مجموع افزون بر ۷۰۰ مرکز و تاسیسات گردشگری دارد و مسئولان میراث فرهنگی استان تلاش دارند لحاظ شدن تعرفه آب و برق واحدهای واجد ارزش تاریخی که عمدتاً در قالب‌هایی مانند هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی‌ها عمدتاً در درون بافت‌های تاریخی هستند را همانند تعرفه مجموعه فرهنگی، پیگیری کنند.

در همین راستا نیز جلساتی بین مسئولان میراث فرهنگی و شرکتهای توزیع برق و آبفا برا رایزنی در این خصوص انجام شده که مورد اخیر آن نشستی پیرامون پیگیری مطالبات آب بهای تاسیسات گردشگری یزد بود.

«جلال علمدار» مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد در این دیدار ضمن بحث و تبادل نظر در مورد آب رسانی و شبکه گذاری تاسیسات گردشگری و بافت تاریخی، خواستار پیگیری پرداخت بدهی واحدهای گردشگری از سوی اداره کل میراث فرهنگی شده است.

«سید محمدرستگاری» مدیر کل میراث فرهنگی استان در گفت‌وگو با ایسنا پیرامون این نشست و تصمیمات اخذ شده در آن اظهار کرد: بابت اصلاح نرخ آب‌بهای تاسیسات گردشگری مقرر شد تا زمان تعیین تکلیف نهایی از وزارت نیرو، نرخ آب‌بها و حجم مصرف آب تاسیسات گردشگری استان به صورت علی‌الحساب به روال گذشته محاسبه شود تا واحدها نسبت به پرداخت آن اقدام‌ کنند.

وی افزود: همچنین مقرر شد در صورت همکاری لازم تاسیسات گردشگری در خصوص پرداخت بدهی آب بها، شرکت آب و فاضلاب استان نیز امکان خدمات رسانی سریعتر و بهتر برای تامین آب واحدهای فعلی و تازه تاسیس گردشگری را فراهم کند.

البته در مورد قبوض گاز بهای تأسیسات گردشگری و صنایع‌دستی نیز بنا به گفته «علی‌اصغر شالبافیان» معاون گردشگری کشور، دستور اصلاح قبوض گاز تأسیسات گردشگری و صنایع‌ دستی صادر و بر این اساس دستور محاسبه هزینه گاز این تاسیسات از سال گذشته با تعرفه یک‌ چهارم اعمال می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha