• یکشنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403041006510
  • خبرنگار : 71516

اسراری از زندگی حسنی مبارک و کودتای واشنگتن علیه او از زبان ابوالغیط

اسراری از زندگی حسنی مبارک و کودتای واشنگتن علیه او از زبان ابوالغیط

دبیرکل اتحادیه عرب اسراری را درباره زندگی حسنی مبارک و کودتای واشنگتن علیه وی فاش کرد.

به گزارش ایسنا، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه با «اکسترا نیوز» گفت: زمانی که در دوره حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر به واشنگتن سفر کرده بودم بعد از سفر، مبارک را در جریان دیدار و مذاکراتم با معاون رئیس‌جمهور آمریکا، وزیر دفاع آمریکا و سناتور «جان مک‌کین» و تمایل آن‌ها برای تغییر حکومت در مصر گذاشتم. مبارک از این مسأله احساس ناامیدی کرد چراکه وی آمریکا را جزو حامیانش می‌دانست.  

وی گفت: وقتی دیدارم با مبارک تمام شد دیدم او آرام است و گفت اگر می‌خواهند مرا برکنار کنند بگذار بکنند. مبارک خیلی زود و مشخصا در سال ۲۰۰۴ فهمید که آمریکا نیت خوبی در قبال او ندارد. من به عنوان وزیر خارجه مصر در نشست امنیتی مونیخ در ۱۰ فوریه ۲۰۰۵ شرکت کردم. سناتور مک‌کین که تأثیر زیادی در آمریکا داشت و پدرش فرمانده ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام بود در این نشست به من گفت تغییر در مصر لازم است.

ابوالغیط گفت: آمریکا مایل بود تغییر در نظام مصر ایجاد شود و فرصت مناسب در تنش‌های بعد از انتخابات پارلمانی مصر در سال ۲۰۱۰ به وجود آمد. انتخابات تمام جریان‌ها را محو کرد و به این نتیجه ختم شد که حزب ملی تنها طرف پیروز در انتخابات است. دولت مصر از ارتباط آمریکا با اخوان المسلمین در داخل و خارج مصر و مشخصا در سوئیس و استانبول خبر داشت. حسنی مبارک با اتخاذ هرگونه اقدامی برای مقابله با این تماس‌ها و ارتباطات مخالفت کرد چراکه نمی‌خواست آمریکا و جهان غرب را تحریک کند و در عین حال از تحرکات علیه خودش خبر داشت. حسنی مبارک اعتمادبه نفس بالایی داشت. آخرین سفر حسنی مبارک به مصر در آوریل ۲۰۰۴ بود. دلیل این مسأله تلاش آمریکا برای تغییر در مصر بود که مصر با آن مقابله زیادی کرد. بسیاری از کشورهای عربی و رهبران غرب نیز پشت موضع مصر پنهان شدند.

وی گفت: زمانی که هیأت مصر در منامه بود مشخص شد که هیأت آمریکا برای تحمیل یک چشم‌انداز کامل از وضعیت کشورهای عربی و تغییر به صورتی که با ایده اختیار و حاکمیت مغایرت دارد، تلاش می‌کند. مصر بیشتر از سایر کشورها با این موضوع مخالفت کرد. در بحرین برای تحمیل بیانیه مشترکی با چشم‌انداز آمریکا تلاش کردند اما هیأت مصر مخالفت و تهدید به ترک نشست کرد و این بیانیه صادر نشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha