• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403040603735
  • خبرنگار : 50636

سرکشی «زرجوب» در راه جدید «لب آب»

سرکشی «زرجوب» در راه جدید «لب آب»

ایسنا/گیلان پروژه بازگشایی محله لب آب به سمت رودبارتان توسط شهرداری رشت انجام شد ولی با بارش‌های ماه گذشته، بخشی از پروژه دچار نشست و تخریب شد و بار دیگر سازمان عمران اصلاح و بهسازی محور مذکور را اصلاح کرد.

اگرچه اکنون آرام به نظر می‌رسد، ولی کمتر از یک ماه پیش بی‌قراری‌اش، زحمت چندماهه کارگران را به باد داد. از روی پل تازه احداث که به رودخانه زرجوب می‌نگرم، آنقدر دبی آب کاهش پیدا کرده که شبیه پساب همان فاضلاب‌هایی است که با اگوهای بزرگ به رودخانه می‌ریزد. اما از نیمه اردیبهشت تا هفته سوم خرداد و با بارندگی‌های سیل‌آسایی که کام خیلی‌ها را تلخ کرد و خسارت به بارآورد، آب رودخانه «زرجوب» رشت هم بالا آمد و دیواره‌های حریم رودخانه را در برخی از قسمت‌ها شست و باعث تخریب بخش‌هایی از راه جدیدی در محله لب آب شد که به تازگی شهرداری رشت احداث کرده بود.

یک سال پیش، شهرداری رشت با خرید املاک در محدوده زرجوب از محله لب آب تا محله رودبارتان، اعلام کرد با تخریب این املاک، حاشیه زرجوب بازگشایی شده و این خیابان جدید تلاش دارد تا بار ترافیکی به سمت میدان صیقلان و شریعتی را کاهش دهد. کوچه‌های منتهی به رودخانه زرجوب در محله لب آب که عمدتا به بن‌بست ختم می‌شدند و یا راه بسیار باریکی بودند که تنها عابر پیاده می‌توانست از آن عبور کند، حالا خیابانی وسیع و گشوده شده است و خودروها می‌توانند از ابتدای بازارچه کیوان به محلات رودبارتان، ساغریسازان و خواهر امام بروند.

سرکشی «زرجوب» در راه جدید «لب آب»

اوایل خرداد ماه، اگر از سمت بازارچه کیوان به سمت رودخانه زرجوب می‌رفتید، نوار خطرهایی را در کنار زرجوب مشاهده می‌کردید که در حاشیه راه جدیدی که هنوز آسفالت نشده است، دیده می‌شد. جلوتر که می‌رفتید، نشست رودخانه را می‌شد دید که زمین سست شده‌ی ناشی از تخریب املاک حاشیه رود را شسته است. گودال‌های عمیق و جدول‌هایی که زمین زیر پایشان فرورفته است.

حالا اما ماشین‌های سنگین شهرداری با تخلیه نخاله‌های ساختمانی، مشغول ترمیم بخش‌های سست شده هستند و کامیون‌های شهرداری مخلوط شن و ماسه و قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای را دوباره بر بستر جاده‌ای تخلیه می‌کنند که تا پیش از این خانه‌های شهروندان بود.سفال‌های قرمز کوزه‌ای و خشت‌های مربعی زیر پایم، یادآور روزگاری است که این سفال‌ها بام خانه‌ای را از باران محافظت می‌کرد و اکنون زمین سست حریم رود را از نزولات جوی پایدار نگه می‌دارد.

سرکشی «زرجوب» در راه جدید «لب آب»

یکی از شهروندانی که بخشی از خانه‌اش در آزادسازی حریم زرجوب تخریب شده می‌گوید: بخش زیادی از خانه من در لب آب بود. حالا بخش باقی مانده را با مجوز شهرداری بهسازی کرده و تبدیل به غذاخوری کرده‌ام.

وی با اشاره به تعدد خوراک‌پزی‌های محله لب آب می‌گوید: این سوی رودخانه از قدیم معروف به «بازارچه کیوان» بود و به خاطر چند واحد آشپزخانه، قهوه‌خانه، کبابی و رستوران، رونق داشت. چند سال پیش قرار بود این راسته به عنوان «گذر خوراک» بهسازی و سنگفرش شود. هرچند این اقدام انجام نشد اما به خاطر همان طرح، در یکی دو سال اخیر، تعداد خوارک پزی‌های این محدوده هم بیشتر شده است و باز شدن خیابان جدید، کم کم بدنه تجاری این محدوده را هم رونق می‌دهد.

 پروژه بازگشایی حریم دو رودخانه رشت یعنی «زرجوب و گوهر رود»، چند سالی است که از سوی مدیریت شهرداری رشت مطرح و شده در حال اجراست. پروژه‌ای بسیار هزینه‌بر که شهرداری ابتدا می‌باید  املاک در مسیر را از مالکان خریداری و سپس با تخریب آنها، مسیر مذکور را  بازگشایی کند. یک دهه پیش، لاین دیگر زرجوب از سمت سد کشاورزی بازگشایی و تبدیل به خیابانی برای تردد خودروهایی شد که برای فرار از ترافیک مرکز شهر به سمت محلات تختی و گلسار می‌روند. بازگشایی دو لاین دیگر زرجوب از سمت غرب محله لب آب، از سال ۱۳۹۴ شروع شد. ابتدا محور جنوبی بازگشایی و سنگفرش انجام و بهمن ماه سال گذشته قسمت شمالی رودخانه بازگشایی و زیرسازی شد.

اکنون علاوه بر شهروندان، گردشگران که قصد دارند از محلات قدیمی رشت یعنی محله لب آب به سمت محله زرجوب و سپس بقعه خواهر امام و محله ساغریسازان بروند، می‌توانند پیاده یا سواره این مسیر کوتاه را طی کنند. بنابر اعلام مدیران شهری، آزادسازی حریم زرجوب در ضلع غربی، ادامه مسیر بزرگ گردشگری پیاده است که بنا بود از محله زرجوب آغاز و با گذر از ساغریسازان و بازار رشت به پیاده راه فرهنگی مرکز شهر رسیده و با امتداد از پیاده راه اعلم‌الهدی، از محله قدیمی پیرسرا عبور کرده و در نهایت به تالاب درون شهری عینک برسد.

سرکشی «زرجوب» در راه جدید «لب آب»

در همین زمینه، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری رشت می‌گوید: خیابان باز شده در لب آب به سمت رودبارتان، به همت سازمان عمران بازگشایی و زیرسازی شده است. املاک زیادی در مسیر این خیابان جدید قرار داشت که توسط مدیریت شهرداری منطقه دو، خریداری شده و ماشین‌آلات سازمان عمران با تخریب املاک در مسیر، این خیابان جدید را در حاشیه رودخانه زرجوب بازگشایی کردند.

امید اکبری با اشاره به نشست رودخانه زرجوب و تخریب بخش‌هایی از راه جدید تسطیح شده، توضیح می‌دهد: خیابان باز شده در لب آب به سمت رودبارتان، به همت سازمان عمران مجدد زیرسازی و اصلاح شد و خرابی‌های ناشی از سیلاب‌های اردیبهشت و خرداد ماه، بهسازی شده است.

رئیس سازمان عمران با بیان اینکه تملک املاک در مسیر خط پروژه، از سوی منطقه دو تامین اعتبار شده، اضافه می کند: مسیر جدید زرجوب به سمت رودبارتان از سمت بازارچه کیوان، با هدف ایجاد راه دسترسی جدید به سمت محله خواهر امام و  محله رودبارتان و کاهش بارترافیکی محله زرجوب به سمت مرکز شهر در سال گذشته انجام شد و آذرماه سال گذشته با خرید آخرین ملک، تمام مسیر مذکور توسط ماشین‌آلات سازمان عمران تخریب و حاشیه رودخانه زرجوب تماما بازگشایی شد.

اکبری، با اشاره به طرح‌های بلندمت شهرداری برای آزادسازی حریم رودخانه‌های رشت و مناسب‌سازی بخش آزاد شده برای خدمات‌رسانی اظهار می‌کند: در بارش‌های شدید اردیبهشت ماه و سیلاب‌های بالادست، حجم دبی آب رودخانه زرجوب به شدت افزایش یافت و موجب شسته شدن دیواره‌های بستر رودخانه در برخی از قسمت‌های آزاد شده شد.

وی می‌افزاید: نشست های صورت گرفته ترمیم و اصلاح شده و می باید شهرداری منطقه بودجه ای را برای سنگ چینی و دیواره گذاری بخش سست شده همانند محدوده حاشیه رودبارتان تخصیص دهد تا شاهد تغییرمسیر جهت آب و شسته شدن دیواره ها در فصول بارندگی نباشیم.

اکبری همچنین اضافه می‌کند: تعریض معبر، جدول گذاری و زیرسازی این محور نیز توسط سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت انجام شده و به زودی محور مذکور آسفالت شده و برای تردد خودروها آماده می‌شود.

سرکشی «زرجوب» در راه جدید «لب آب»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha