• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: نانو‌ فناوری
  • کد خبر: 1403040603601
  • منبع : ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

تایید یک واکسن نانویی برای بیماری RSV در چین

تایید یک واکسن نانویی برای بیماری RSV در چین

شرکت اینورنا(Innorna) موفق به دریافت مجوز ترخیص کالا از گمرک چین شد، این مجوز برای واکسن mRNA ضد بیماری ویروس سینکیتیال تنفسی(RSV) صادر شده، که حاوی نانوذرات لیپیدی است.

به گزارش ایسنا، این واکسن دوظرفیتی بوده و از اداره گمرک چین و همچنین اداره ملی محصولات پزشکی(NMPA) این کشور مجوز گرفته است. دریافت این مجوزها برای این واکسن نوآورانه یک گام مهم رو به جلو محسوب می‌شود.

IN۰۰۶ نام این واکسن پروفیلاتیک است که توسط شرکت اینورنا ساخته شده و در آن از پلتفرم نانوذرات لیپیدی استفاده شده است. این واکسن به گونه‌ای طراحی شده تا پروتئین F را در بدن ایجاد کند، پروتئینی که می‌تواند روی زیرگروه‌های نوع A و B ویروس سینکیتیال تنفسی تاثیرگذار باشد. ماده کدکننده این پروتئین درون پوسته‌ای از جنس نانوذرات لیپیدی محاصره شده است. در حال حاضر واکسن‌های موجود در بازار تک ظرفیتی بوده اما این واکسن به دلیل نوع پلتفرمی که در آن به کار رفته، دو ظرفیتی است. این واکسن در ژانویه ۲۰۲۴ موفق به دریافت کلیرینس IND از  سازمان غذا و داروی آمریکا شده است این کلیرینس مسیر تجاری‌سازی واکسن را در کشور چین هموار کرده است. این واکسن اولین نوع واکسن غیرکرونایی است که در آن از فناوری mRNA به صورت دوظرفیتی استفاده شده و در چین نیز کارآزمایی‌های بالینی خود را پشت سر گذاشته است.

ویروس سینکیتیال تنفسی یک عامل عفونی تنفسی بوده که دارای دو زیرگروه رایج A و B است. امکان عفونت مجدد با RSV در افرادی که آلوده شده‌اند وجود دارد. کودکان زیر ۵ سال، بزرگسالان بالای ۶۵ سال یا افراد با بیماری‌های زمینه‌ای، در معرض خطر بالای این بیماری قرار دارند.

به نقل از ستاد توسعه نانو،‌ پس از چندین دهه تحقیق و توسعه، تنها دو واکسن پروتئین نوترکیب علیه RSV تا سال ۲۰۲۳ برای استفاده تایید شده است. هیچ واکسن RSV در حال حاضر در چین تایید نشده است.

IN۰۰۶ از پروتئینF و سیستم تحویل نانوذرات لیپیدی استفاده می‌کند. در مطالعات بالینی، IN۰۰۶ به خوبی تحمل شده و قدرت بالایی را برای القاء پاسخ ایمنی و محافظت در برابر عفونت ویروسی نشان داده است و یک راه حل امیدوارکننده برای چالش بهداشت جهانی RSV است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha