• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403040603475
  • خبرنگار : 71516

هشدارهای بین‌المللی نسبت به تشدید بحران غذایی در غزه

هشدارهای بین‌المللی نسبت به تشدید بحران غذایی در غزه

سازمان‌های بین‌المللی نسبت به وخامت وضعیت انسانی در نوار غزه و افزایش خطر گرسنگی و قحطی هشدار دادند.

به گزارش ایسنا، مدیر اجرایی اتحادیه بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر اعلام کرد: با افزایش خطر گرسنگی و قحطی در غزه وخامت وضعیت غذایی به یک نقطه بحرانی رسیده است. نیاز شدیدی به اتخاذ اقدامات فوری برای ممانعت از تلفات بیشتر در غزه به دلیل گرسنگی وجود دارد.

طبق گزارش الجزیره، وی از حمله اخیر به نزدیکی دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در غزه که منجر به خسارت‌هایی شد و زندگی صدها غیرنظامی آواره در چادرها را در معرض خطر قرار داد، ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: تمام طرف‌های درگیر باید به تعهدات خود بر اساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی و تضمین حمایت از غیرنظامیان و کارکنان در زمینه پزشکی عمل کنند.

از سوی دیگر برنامه جهانی غذا اعلام کرد: درگیری‌ها در نوار غزه ارسال کمک‌ها را تقریبا محال می‌کند.

«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز گفت: خطرات علیه امدادگران در غزه دیگر غیر قابل تحمل شده است.

دوجاریک از واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه سازمان ملل به اشغالگران اطلاع داده که در صورت عدم اتخاذ اقدامات فوری برای حمایت از امدادگران روند کمک رسانی در غزه را متوقف می‌کند، امتناع کرد.

نتایج تحلیل ناامنی غذایی شدید در نوار غزه نشان داده که ساکنان این منطقه با خطر واقعی به دلیل پایین بودن سطح امنیت غذایی و رسیدن آن به میانگین‌های فاجعه بار مواجه هستند.

بر اساس گزارش «طرح طبقه‌بندی مرحله‌ای امنیت غذایی یکپارچه» بیش از ۴۹۵ هزار نفر یعنی بیش از یک پنجم ساکنان نوار غزه با سطح فاجعه باری از ناامنی غذایی مواجه هستند.

در این گزارش آمده است: میزان فعالیت سازمان‌های امدادگر و توانایی ارائه امن کمک‌ها به ساکنان کاهش یافته است.

«عارف حسین» اقتصاددان ارشد برنامه جهانی غذا گفت: اعلام قحطی یا عدم اعلام آن هدف گزارش سازمان ملل درباره طبقه‌بندی مرحله‌ای امنیت غذایی در غزه نیست. وضعیت نوار غزه عملا بسیار وخیم است و باید قبل از اعلام رسمی قحطی اقداماتی اتخاذ کرد. باید فراهم کردن کالاها در سطح کافی و امنیت امدادگران و امنیت کسانی که کمک‌ها را دریافت می‌کنند، تضمین شود.

این مسؤول سازمان ملل گفت: امکان تحقق این مسائل بدون آتش‌بس جای تردید دارد.

در آخرین حوادث قربانیان قحطی و گرسنگی در غزه، خبرنگار الجزیره اعلام کرد «عزام الشاعر» کودک فلسطینی به دلیل سوء تغذیه به خاطر سیاست قحطی در نوار غزه به شهادت رسید.

حمله رژیم صهیونیستی به رفح منجر به بسته شدن گذرگاه زمینی رفح در مرزهای غزه با مصر شد که مسیر اصلی برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه و انتقال غیرنظامیان به خارج برای معالجه بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha