• سه‌شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403040503043
  • خبرنگار : 71489

پنجمین مناظره انتخابات ۱۴۰۳

پزشکیان: دروغ نخواهم گفت/ متهم کردن یکدیگر، راه به جایی نمی‌برد

پزشکیان: دروغ نخواهم گفت/ متهم کردن یکدیگر، راه به جایی نمی‌برد

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهوری شنونده و پاسخگو خواهم بود، نه سخنگو و ناشنوا.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان سه‌شنبه پنجم تیر ۱۴۰۳ در پنجمین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ با موضوع «دولت کارآمد» در فرصت ۵ دقیقه اول بخش اول مناظره با بیان اینکه «پرسش این است که در اولین گام چه خواهم کرد؟»، اظهار کرد: اگر از مردم بپرسیم که رئیس جمهور چه مشکلی را باید حل کند اکثریت قاطع مردم به مسائل اقتصادی نظیر تورم، عدم تناسب دخل و خرج، بیکاری، بی‌ثباتی سیاست‌ها، وضعیت بانک‌ها، مالیات‌های غیر قابل توجیه و از این قبیل اشاره می‌کنند و در مرحله بعد به مساله سیاست خارجی و ارتباط با جهان و موضوعات اجتماعی و فرهنگی اشاره خواهند کرد.

وی افزود: اگر از من بپرسید مهمترین کاری که رئیس جمهور باید انجام دهد چیست، می‌گویم که مهم‌ترین کار او پاسخ دادن به این سوال است که چرا این مسائل حل نمی‌شود؛ وجود مسأله در همه جوامع طبیعی است اما آنچه که طبیعی نیست، حل نشدن مسئله‌ها و باقی ماندن آنها برای مدت طولانی است؛ من می‌گویم که چرا این مسائل حل نشده است و با ادامه وضع موجود نیز حل نخواهد شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری شکاف عمیق داخل ساختار سیاسی و شکاف میان مردم و دولت را مهم‌ترین مانع تصمیم‌گیری در کشور عنوان کرد و گفت: مصالح مردم قربانی درک‌های متفاوت از منافع ملی است و شکاف میان مردم و دولت نیز باعث ترس از تصمیم‌گیری‌های مهم و عدم اطمینان به حمایت مردم از این تصمیمات شده است؛ با این سطح از نزاع درون حکومت و شکاف میان مردم و دولت نمی‌شود برای ایران کار مهمی کرد و با این نزاع‌ها و شکاف‌ها نمی‌شود برای تورم نظام چند نرخی ارز، قیمت گذاری حامل‌های انرژی، مسئله آب و تحریم‌ها راه حل پیدا کرد. بهترین راه حل‌های کارشناسان در میان نزاع‌های سیاسی و شکاف مردم و حکومت بی اثر می‌شود و خود تبدیل به موضوعی برای منازعه و شکاف بیشتر می‌شود؛ همانگونه که در گذشته موضوعی ملی نظیر برجام به موضوع نزاع سیاسی و شکاف اجتماعی بدل شد.

پزشکیان تاکید کرد: من می‌خواهم الگویی از سیاست ورزی و اخلاق سیاسی معطوف بر توافق سازی را سرلوحه کار خود قرار دهم و شدت منازعات سیاسی و شکاف دولت و مردم را کم کنم. ارجاع به امر کارشناسی وظیفه ماست و هیچگاه نمی‌پذیرم برای کسب رای در اینجا و در حضور ملت ایران وعده‌های غیر کارشناسی و پوچ دهم. امر کارشناسی همراه با شفافیت و پاسخگویی راهبرد من است و من بکارگیری دیگران را بر اساس شایستگی‌های کارشناسی انجام خواهم داد. من از رویکرد زورمدارانه و تحقیر و توهین می‌پرهیزم و این شیوه زندگی من است؛ من ارزش‌های دینی و اجتماعی خودم را دارم و معتقدم در هیچ زمینه‌ای نمی‌توان دیگران را نادیده گرفت و تحقیر یا توهین کرد.

وی با بیان اینکه «مردم ایران فهیم هستند و اخلاق مداری را ضرورت سیاست ورزی می‌دانند و نه نمایش بی‌فایده»، عنوان کرد: من در برخورد با رقبا و مواجهه کارشناسان در زندگی همواره اصول اخلاقی را رعایت خواهم کرد؛ من نقد پذیری و تن دادن به آزادی بیان را لازمه دولت شفاف پاسخگو و به دور از فساد می‌دانم و وعده‌های بی پشتوانه نمی‌دهم، چون برای مردم احترام قائل هستم و ممکن نیست برای کسب رای و یا خوشایند صاحبان قدرت و ثروت مردم را فریب دهم؛ من دروغ نخواهم گفت و اگر موفق نشدم، عذرخواهی خواهم کرد و اطمینان دارم که فقط با اتکای بر راستگویی خودم و همه ارکان دولت اعتماد مردم را جلب می‌کنم و این سرمایه عظیم ما در مسیر ساختن ایران خواهد شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من در عمر خودم و خانواده‌ام از رانتی بهره نبردم و به مردم قول می‌دهم گزارشی از انواع راندها که در کشور توزیع می‌شود و جز فساد و نابرابری و بی‌اعتمادی تولید نمی‌کنند به آنها ارائه کنم؛ من همچنین به آزادی رسانه‌ها و شفافیت باور دارم و معتقد به توسعه هستم و بقای کشور و توسعه مردم را در گروی کارآمدی دولت و توسعه می‌دانم. من به رعایت حقوق شهروندی باور دارم و رئیس جمهوری شنونده و پاسخگو خواهم بود نه سخنگو و ناشنوا؛ دولت من دولت شنیدن صدای مردم خواهد بود و تکرار می‌کنم که من دروغ نخواهم گفت؛ چراکه این بزرگترین رذیلت اخلاقی و ویروس کشنده است که مانند اپیدمی به جان سیاست ایران افتاده است. من از همه کسانی که با افتخار برای سربلندی و آبادی ایران رای می‌دهند، تشکر می‌کنم و اطمینان دارم دوره جدیدی را در ایران شاهد خواهیم بود.
 

********

پزشکیان: متهم کردن یکدیگر، ره به جایی نمی‌برد

پزشکیان در فرصت ۵ دقیقه دوم بخش اول این مناظره که به بیان دیدگاه‌ها و همچنین اظهار نظر درباره برنامه‌های سایر نامزدها اختصاص داشت، با تاکید بر اینکه به آنچه که گفتم معتقدم به صحبت‌های قاضی‌زاده هاشمی در این مناظره اشاره کرد و گفت نمی‌دانم چرا برادرمان آقای قاضی‌زاده می‌خواهد ما را وادار به جنگ و جریانی کند که همان اختلاف‌ها است؛ این برادر عزیزمان قبلاً نیز می‌گفت سه روزه مشکل بورس را برطرف می‌کند، پیشنهاد می‌کنم که با جانبازان تماس تلفنی برقرار شود و اگر از وضعیت راضی هستند که حتماً وضعیت درست است.

وی اظهار کرد: مشکل ما نبود راه حل نیست، کلی راه حل داریم؛ مردم از گذشته تاکنون را نگاه کنند چراکه قرار بود یک میلیون مسکن سالانه ساخته شود و یک میلیون شغل ایجاد و تورم کاهش یابد و همچنین می‌گفتیم که می‌خواهیم همه چیز را درست کنیم؛ چرا همه چیز درست نشد؟ این یک واقعیت است که ما نتوانستیم مشکلات را برطرف کنیم و اینکه امروز می‌گوییم یک روز مشکلات را حل می‌کنیم، غیر ممکن است. ما امروز قانون برنامه داریم و قرار نیست هر کسی خودش یک قانون ارائه دهد. دولت آقای رئیسی این قانون را نوشته است اگر آن را می‌پذیریم دیگر پذیرفتن قانون جدید به چه معناست و اگر نامزدها می‌خواهند همان قانون را اجرا کنند دیگر این حرف‌ها برای چیست؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «تصور نمی‌کنم برادرمان آقای قاضی‌زاده تا پایان در انتخابات بمانند»، عنوان کرد: ان شاءالله که ایشان می‌مانند و من اشتباه می‌کنم. واقعیت قضیه این است که ما در سیاست‌های کلی نظام و قانون برنامه هفتم باید با هم مشترک شویم و اگر قرار است کاری کنیم باید همان چیزی که روی میز قرار دارد و به قانون تبدیل شده است را عمل کنیم. ما می‌توانیم مشکلات خود را حل کنیم در صورتی که در ابتدا به کارشناسان اعتماد کنیم چرا که او دارای تجربه علم و سابقه و همچنین تعهد است.

پزشکیان علت عدم تحقق وعده‌ها را عدم تطبیق با واقعیات دانست و اظهار کرد: دومین دلیل عدم تحقق وعده‌ها وجود اختلافات در داخل است؛ قانون میثاق مشترک ماست و افرادی که ادعا دارند باید این قانون را اجرا کنند. من با تمام وجود به مردم عشق می‌ورزم و در زندگی رفتار طبابت و همه بخش‌های زندگیم نشان داده‌ام اگر غیر از این بوده است نشان دهند؛ اینکه ما همدیگر را متهم کنیم، ره به جایی نمی‌برد؛ بیایید دست از اختلافات برداریم چراکه اختلاف به معنای لبه آتش و نابودی کشور است.

 

****بخش دوم*****

پزشکیان: به راحتی در حال پولدار کردن عده‌ای هستیم

وی همچنین در فرصت ۵ دقیقه اول بخش دوم مناظره با بیان اینکه «برای حل مشکل اقتصادی، رفاه اجتماعی، بیکاری و بهبود روابط با کشورها دو مسئله وجود دارد که یکی داخلی و دیگری خارجی است»، عنوان کرد: مشکل داخل تقریباً برای همه نامزدها مشخص است و مسائلی نظیر تورم، هدررفت انرژی و همچنین موضوع ارز است؛ امروز نزدیک به ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیارد دلار در این حوزه هدر می‌رود و به دست اقشار مختلفی که باید، نمی‌رسد. امروز پیشنهادات مختلفی درباره جلوگیری از حیف و میل در حوزه سوخت مطرح می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه عامل اصلی تورم، دولت است، گفت: عامل اصلی دولت است اما گناه را بر گردن تولید کننده، کسبه و دیگران می‌اندازند؛ دولت همچنین از تورم نیز مالیات می‌گیرد یعنی یک بار [با تورم] جیب کسبه را خالی می‌کند و بار دوم نیز از داشته او مالیات اضافه می‌گیرند[مالیات بر عایدی سرمایه]؛ این‌ها از مباحثی است که دولت باید آنها را برطرف کند و در این زمینه راه حل‌های مختلفی وجود دارد. در موضوع ارز نیز راه حل بسیار روشن است؛ غیر از ارز دارو و کالاهای اساسی و مواد اولیه ارز با هر قیمتی، به هر کسی ارائه شود رانت است و این باعث می‌شود که در زمان ثبت سفارش قیمت جنس را گران اعلام می‌کنند و در زمان صادرات نیز ارزان اعلام می‌کنند تا در زمان صادرات و واردات دلار بیشتری دریافت کنند.

پزشکیان عنوان کرد: قطعاً باید وضعیت معیشتی معلمان، نیروهای انتظامی، بازنشستگان، کارگران و همه کسانی که در سیستم دولتی کار می‌کنند را بالا ببریم تا بتوانند زندگی خوبی داشته باشند؛ لازمه این کار نیز ایجاد نگاه به پول‌هایی است که در دولت حیف می‌شوند و باید جلوی آنها را بگیریم. به راحتی در حال پولدار کردن عده‌ای هستیم در صورتی که باید کاری کنیم که هر مداخله‌ای که می‌کنیم به نفع محرومین و اقشار آسیب پذیر تمام شود. باید جلوی فساد را گرفت؛ در این زمینه در زمانی که نایب رئیس مجلس بودم خیلی در این زمینه پیگیری کردم و تصورم این بود که باید قانون جدیدی بنویسیم، در حالی که قانون آن وجود دارد و ما آن را اجرا نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما این است که حرف درست بزنیم و مشکل بعدی ما این است که حرف درست را آدم‌های درست اجرا کنند؛ امروز حرف درست نوشته و به قانون تبدیل شده است اما آن را به درستی اجرا نمی‌کنیم؛ اگر سیستمی قوانین را اجرا کند دیگر هیچ کسی نمی‌تواند پول اضافه و رانتی دریافت کند و اگر قانون اجرا شود، هیچ دلال، قاچاقچی، زمین‌خوار و رشوه بگیری نمی‌تواند به این سادگی‌ها فعالیت کند و هیچ وقت کوه خواری صورت نمی‌گیرد. ما باید سیستم را درست کنیم تا مشکل حل شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم محل مشکلات کشور در حوزه بین الملل گفت: برای اینکه ۲۰۰ میلیارد دلاری را که سالانه برای رشد ۸ درصد لازم است، تامین کنیم، لاجرم باید ارتباطمان را با دنیا اصلاح کنیم؛ امکان ندارد هیچ کشوری در طول تاریخ با بستن مرزهایش و اینکه خودش می‌خواهد کاری بکند، به رونق و رشد برسد، ما اگر نتوانیم مشکل روابط خارجی خود را حل کنیم، از قافله علم و تمدن دور خواهیم ماند.

*********

پزشکیان: همیشه طرف مردم بوده‌ام

پزشکیان در فرصت ۵ دقیقه دوم بخش دوم مناظره که به بیان دیدگاه‌ها و همچنین اظهارنظر درباره برنامه‌های سایر نامزدها اختصاص داشت، گفت: در پاسخ اعتراض من درباره وضعیت اینترنت آقای قاضی زاده هاشمی گفتند که آقای آذری جهرمی با اینترنت چه کار کردند؛ در فرصت بین بخش‌های اول و دوم مناظره آقای آذری جهرمی به من تماس تلفنی گرفت و گفت که زمانی که او وزیر بوده است آقایان جلیلی و قالیباف عضو شورای عالی امنیت ملی بودند و دستور قطع از آنجا آمده بود و او را به خاطر اینکه آنطور که این‌ها می‌خواستند، عمل نکرد، دادگاهی کردند؛ حالا شما می‌گویید که این‌ها آن کارها را انجام داده‌اند؟

وی اظهار کرد: درباره حامیان من باید بگویم که رئیس ستاد من آقای عبدالعلی زاده است و رئیس کمیته مردمی من سردار مولوی قائم مقام عملیاتی لشکر عاشورا به فرماندهی شهید مهدی باکری است که تمام بدن او ترکش است و او بالای ۸۰ درصد جانبازی دارد و همه کسانی که دور او جمع شدند جانبازان هستند؛ همچنین در اکثر شهرستان‌ها از ستاد شهید رئیسی تعداد زیادی در حال کار برای ما هستند و اگر اسامی آنها را خواستید نیز اعلام خواهیم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه مواضع من خیلی روشن است، عنوان کرد: من هیچ وقت نخواستم از خودم بگویم و بگویم که کیستم و چه کار انجام دادم، لشکر عاشورا هیچ عملیاتی انجام نداده مگر اینکه ما به عنوان مسئول اکیپ‌های اضطراری یا حضور داشتیم یا اینکه نیرو فرستادیم. هیچ جبهه‌ای نبوده که ما در آن حضور نداشته باشیم و در زندگی‌ام نیز هیچ رانت و رشوه‌ای وجود ندارد؛ حال به من بگویید که تو فلان هستی؛ حضرت علی (ع) که امروز روز امامت اوست همواره دعوت به تقوا می‌کنند و می‌گویند که حق بگو؛ من مواضع خودم را در موقعیت‌های مختلف در تریبون مجلس اعلام کردم و محکم پشت تریبون از مردم دفاع کردم. من همیشه از حق مردم دفاع کردم و دفاع خواهم کرد و همیشه طرف مظلوم بودم و در هیچ وقت در جبهه ظالم نرفتم.

پزشکیان با بیام اینکه «در جریان اتفاق و حادثه خونین سیستان و بلوچستان رهبر انقلاب فرمودند که کل آن نیروها شهید هستند و به آنها ظلم شده است اما تاکنون شهادت آنها اعلام نشده است» افزود: در مملکت ما مشکل تئوری و راه حل نداریم بلکه مشکل ما افرادی است که باید علم، ایمان، انگیزه و باور برای اجرا داشته باشند. به من می‌گویند که عوام فریبی می‌کنی، این در حالیست که بسیاری از شعارهایی که گفته می‌شود، اجرا شدنی نیست یا اینکه در وضعیت فعلی نمی‌شود آنها را اجرا کرد؛ من همیشه مدافع مظلومین بودم و یک بار پیدا کنید که من مواضع یک گردن کلفت دفاع کرده باشم. مواقع خیلی زیادی بوده که سکوت شده و حق مردم را در خیابان‌ها و در تظاهرات ضایع کردند، معلمان جلوی در مجلس آمدند تا حق خود را بخواهند اما با باتوم از آنها پذیرایی کردند. حرف می‌زنند و می‌گویند که تو با مردم چه کار کرده‌ای؟ من همیشه طرف مردم بوده‌ام.

وی تاکید کرد: مشکل ما دعواها است و اگر [سایرین] سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون برنامه را اجرا کنند، ما دنبالتان هستیم و نوکرتان خواهیم بود ولی تا آخر بمانید و با مردم در اینجا صادق باشید.

 

****جمع‌ بندی*****

پزشکیان: چالش سختی برای ورود به انتخابات داشتم

پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در بخش جمع‌بندی پنجمین و آخرین مناظره تلویزیونی ۶ نامزد انتخابات که با موضوع اقتصادی - کارآمد سازی دولت- برگزار شد، گفت: برادر من آقای زاکانی گفتند که من از خلافکار دفاع کرده‌ام، این خلافکار که ایشان می‌گویند من از او دفاع کردم ۶ مجتهد شورای نگهبان و ۶ حقوقدان این شورا مجدداً او را تایید صلاحیت کردند و او نماینده مجلس شد، اما این‌ها در حق او ناحقی کردند.

وی همچنین با بیان اینکه «چالش سختی برای ورود به انتخابات داشتم» عنوان کرد: به روشنی می‌دیدم که ایران‌مان با این همه ظرفیت خدادادی نباید در اثر تحریم‌ها هر روز در جهان منزوی‌تر شود و این گوشه‌گیری ما را فقیر و ناتوان می‌سازد، ولی با وجود پیچیدگی مشکلات کشور آنها را قابل حل می‌دانم. من آمده‌ام تا با ترکیب قدرت نرم و سخت، دیپلماسی و میدان و مذاکره و مقاومت و همچنین ترکیب همبستگی اجتماعی و قدرت دولت، مردم را از تنگنای تحریم‌ها برهانم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: من آمده‌ام تا مردم ایران حسرت دیدار فرزندان و نوه‌های‌شان را نخورند؛ آمده‌ام تا پلی باشم برای برقرار کردن ارتباط میان حکومت و نسل جوان و برای پایان دادن به شکافی که بین قدرت سیاسی و نسل جدید شکل گرفته است. آمده‌ام تا توجه به محیط زیست را در کانون اقدامات توسعه قرار دهم و روند تخریب بنیان‌های محیط زیست و ظرفیت زیست پذیری ایران را کند و متوقف کنم؛ من آمده‌ام تا کشور را در مسیر اصلاح زیرساخت‌های تولید و مصرف انرژی و رفع ناترازی قرار دهم. دست‌رنج روستاییان، کشاورزان، عشایر و قومیت‌های مختلف در معرض سوء استفاده دلالان و رانت‌خواران است و من آمده‌ام تا اطمینان حاصل کنم ضمن ارتقای سطح بهداشت و آموزش آنان، رابطه مستقیم این اقشار با بازار محصولات‌شان برقرار شود.

پزشکیان با تاکید بر اینکه کارگران و مهندسان پرتوان ایران که چرخه صنعت کشور را می‌چرخاند و کشور را به سوی تکنولوژی جدید رهنمون می‌سازند باید از حق و حقوقشان به طور مناسب برخوردار باشند، ادامه داد: آمده‌ام که در بهبود سطح زندگی این اقشار موثر باشم و در دست‌یابی به حقوق‌شان به آنان یاری رسانم. ارتشیان، سپاهیان و نیروهای نظامی و امنیتی که حامیان امنیت و استقلال ایران عزیزند و مایه مباهات و غرور ملی و مستحق احترامی شایسته هستند، زندگی مالی و معیشتی‌شان در تنگنای جدی است و من آمده‌ام احترامی را به آنان برگردانم که در خور جایگاه رفیع آنان است و سطح زندگی را برای آنان تامین کنم که در خور آن عزیزان باشد.

وی عنوان کرد: معلمان و استادان کشور یعنی آینده سازان این سرزمین کهن آزادی عمل بیشتری می‌خواهند و طالب فرصت و نمایش ابتکارات و نوآوری‌های خود، دانش آموزان و دانشجویان‌شان می‌باشند و من آمده‌ام تا استقلال و احترام را در فضای آموزشی گسترش دهم. آمده‌ام تا بلکه امکانات زندگی و رفاه حداقلی بازنشستگان را فراهم کنم. همچنین مالکان، کارکنان و مدیران بنگاه‌ها تشنه ثبات فضای کسب و کار مناسب و فاصله گذاری با دخالت‌های دولت هستند و من آمده‌ام تا به شکل‌گیری بنگاه‌های اقتصادی قدرتمند، مبتکر و دانش بنیان کمک کنم؛ سرمایه‌گذاران بورس از آنچه در چند سال اخیر بر سرشان آمده است به شدت آزرده‌اند و سهامداران سهام عدالت حق و حقوق خودشان را می‌خواهند؛ من آمده‌ام تا از شکل‌گیری بازار سرمایه قدرتمند و در خدمت تولید و اشتغال حمایت کنم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «فارغ‌ التحصیلان دانشگاه‌های دولتی و آزاد خواهان فضای آموزشی آزادتر و سازگارتر با بازار کار هستند و من آمده‌ام که استقلال کادر آموزشی دانشگاه‌ها را ارتقاء دهم»، اظهار کرد: حفظ جایگاه و شأن خانواده محترم شهدا و ایثارگران جانبازان و یادگاران دفاع مقدس وظیفه هر ایرانی میهن دوست است و من آمده‌ام که این جایگاه رفیع را در حق خود در حد خود تا آنجا که می‌توانم ارتقا دهم. ایران کشوری پهناور با تنوعات فرهنگی، زبانی، دینی و مذهبی است و من آمده‌ام تا به همه این تنوعات احترام بگذارم و مشارکت همه ایرانیان در اداره کشور را توام با همبستگی اجتماعی و میهن دوستی جلب کنم. جهان با سرعت به سوی دسترسی‌های کم هزینه و پرسرعت به اینترنت حرکت می‌کند و من آمده‌ام تا موانع دسترسی مردم و صاحبان کسب و کار را به جدیدترین فناوری‌های عصر بردارم.

پزشکیان در پایان با تاکید بر اینکه آمده‌ام رئیس جمهور دولتی باشم که به زنان و دختران این سرزمین و خواسته‌های‌شان احترام می‌گذارد و زمینه شکوفایی بیشترشان را فراهم می‌کند، گفت: ادعا نمی‌کنم آنچه را که ذکر کردم به طور کامل و با سرعت محقق خواهد شد بلکه من برای طی کردن این مسیر به پشتیبانی مردم ایران و کارشناسان با تجربه کشور احتیاج دارم. در راس نظام سیاسی ما رهبری قرار گرفته است که پشتیبان پیشرفت کشور و حامی عبور از مشکلات است؛ ایشان بن‌بست‌ها را می‌شکنند و سرمایه‌ای برای حل اختلافات هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha