• سه‌شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403040503040
  • خبرنگار : 71234

پنجمین مناظره انتخابات ۱۴۰۳

قالیباف: جنگ‌های سیاسی و تنش‌ها فایده‌ ندارد

قالیباف: جنگ‌های سیاسی و تنش‌ها فایده‌ ندارد

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید در جامعه آرامش ایجاد کنیم پس نباید بحث‌های‌مان به سمت ایجاد تنش رود؛ دعوا و چالش ما بر سر حل مشکلات مردم باشد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پنجمین و آخرین مناظره تلویزیونی با موضوع اقتصادی با عنوان «کارآمدسازی دولت» به بیان دیدگاه هایش پرداخت.

وی در فرصت ۵ دقیقه‌ای اول با تبریک عید غدیر گفت: شب گذشته بعد از پایان مناظره، با خودم فکر کردم که بعد از بحث های مطرح شده در مناظره امروز باید چه چیزی بیان کنم.

وی افزود: با دقت به نکات مطرح شده از سوی بنده و سایر عزیزان این موضوع مشخص شد که این موارد در دو سه دهه گذشته نیز بیان شده و حتما باید حل کنیم، اما چرا همچنان این موارد حل نشده باقی مانده است.

قالیباف گفت: در وهله اول دقت کنیم که در نقشه دشمن حرکت نکنیم؛ حتما دشمنان آرامش و آسایش را برای ملت ما نمی‌خواهند. آن‌ها دنبال پریشان کردن مردم هستند؛ پس نباید آنها را پریشان‌تر کنیم. آنها نمی‌خواهند افق روشنی از ایران عزیز ما در ذهن مردم ساخته شده و مردم امیدوار به آینده شوند لذا ما با تصمیمات و رفتار خودمان به این موضوع توجه کرده که خدای ناکرده نقشه دشمن را تکمیل نکرده و حرکت به گونه ای باشد که وظیفه خودمان را به درستی انجام دهیم.

وی ادامه داد: مردم دغدغه‌هایی همچون اجاره مسکن دارند که با سررسید اجاره خانه‌شان، کجا زندگی کرده و در کدام حاشیه شهر رفته و به کدام روستا پناه ببرند؛ آنها در حوزه تحصیلات و معیشت مشکل داند پس نا برای مردم  آرامش ایجاد کنیم.

قالیباف افزود: البته بنده معلم اخلاق نیستم و اینجا هم جای درس اخلاق نیست اما ما نباید تنش درست کرده و باید گشایش درست کنیم. اگر بنا بر بحث هم است، دعوا و چالش ما بر سر حل مشکل مردم باشد.

وی یادآور شد: هفته آینده که هر کدام از ما توفیق خدمت پیدا کردیم، باید برای حقوق مردم، کسری بودجه و ارز تصمیم گیری کنیم که اینها به قدرت اجماع و همراه سازی و مدیریت نیاز دارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: اگر در مناظره دیشب بحث از کرسنت و چای دبش شد، باید بررسی شود که ریشه خسارات و فسادها کجاست؛ بدون شک ریشه در ناکارآمدی دارد.

قالیباف افزود: سه ماه از ابتدای سال گذشته و هنوز مصوبه مجلس در پرداخت پول بازنشستگان اجرایی نشده است؛ برای این کارها به اجماع سازی و وحدت و همکاری نیاز داریم.

وی با اشاره به بیانات امروز مقام معظم رهبری گفت: باید تلاش، فعالیت و هم‌افزایی ها برای حل مشکلات باشد؛ گیر اساسی است که وقتی به پست و مسئولیت رسیدیم، خدای ناکرده دغدغه مردم دغدغه دوم ما می‌شود حال اینکه باید هر آن چه برای خودمان می پسندیم، برای مردم بپسندیم پس اگر گرفتار تنش‌های گذشته و بگومگوهای شدیم و برای مشکلات زندگی مردم  چاره اندیشی نکنیم، به وظیفه اسلامی و ایرانی خودمان عمل نکردیم.

 جنگ‌های سیاسی و تنش‌ها فایده‌ای ندارد

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۵ دقیقه‌ای دوم گفت: قالیباف برای همه مردم شناخته شده است؛ اهل کار و نه تنش و دعوا و ستیز هستم. همه عمر و جوانی‌ام را برای زندگی و دین مردمم جنگیده‌ام؛ بحث و دعواهای اینجا با آن جنگیدن‌ها متفاوت است. 

وی افزود: این دعواها هیچ فایده‌ای ندارد و مشکل مسکن، تحریم، گرانی خودرو، تورم، بیکاری و امنیت را حل نمی‌کند و نه صدای روستایی مظلوم در دور دست و کشاورزان زحمت کش را نمی‌رساند که با زحمت تولید می‌کند و از فروش نهایی محصولش هم ۳۰ درصد به دست نمی‌آید. این دعواها مشکل کارمندان با حقوق ثابت و تورم ۴۰ درصد و مشکل سربازان را حل نمی کند البته تلاش کردیم تا حدودی حقوق سربازان را حل کنیم لذا این جنگ‌های سیاسی و تنش ها فایده ای ندارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: هیچ‌گاه بعد از دوران دفاع مقدس در مسئولیتم، هرگز وارد این بازی‌ها نشدم و قبول هم نداشتم. ما در جنگ بزرگ شدیم و برای حفظ وطن و امنیت حانواده‌ها ما جنگ کردیم. هرگز تنش و دعوا نمی‌کنم که بخواهم درون دل مردم را خالی کنم. هرگز «قالیباف» چنین کاری را نخواهد کرد.

وی مجددا گفت: این دعواها و تنش‌ها هیچ ثمری ندارد و گشایشی ایجاد نمی کند و تنها مردم را ناامید می‌کند. دعواهای سال ۸۸ و ۹۲ در مناظره‌ها برای زندگی مردم نبود و این را مردم دیدند و لمس کردند. همه دیدیم آن روزها چه حرف‌هایی زده شد، نگرانم دوباره این اتفاق تکرار شود که ان‌شاءالله نخواهد شد.

قالیباف بیان کرد: به پشتوانه عملکرد و برنامه‌ام، طرح‌های اجرایی‌ام را اعلام کردم و برای تحقق آن ها می‌جنگنم.

وی درباره زمان بندی وعده‌هایش به دوران شهرداری تهران اشاره و اظهار کرد: تا قبل از حضورم در شهرداری تهران، مردم حقی نداشتند بدانند پروژه در کدام زمان اجرا می‌شود. برای تمام وعده هایم زمان بندی دارم تا زندگی و عمر وردم را تلف نکرده تا در دنیا و آخرت مدیون مردم باشم.

قالیباف گفت: بدون جدل سیاسی برای زندگی و معیشت تلاش کنیم؛ می‌خواهم یک خدمتگزار و مدیر قوی و ارشد قوه مجریه و نه یک سخنران باشم لذا از هر تنشی دوری می کنم.

وی با اشاره به عملکردش در نیروی انتظامی گفت: روزی که در نیروی انتظامی رفتم، نیروی انتظامی با همه درگیر بود لذا اولین کارم، بیرون کردن پلیس از تنش جنگ با مردم و مجموعه ها بود و نیروی انتظامی در کمترین زمان ممکن تبدیل به نیروی مورد اعتماد مردم شد.
 
قالیباف یادآور شد: در شهرداری تهران هم با سه دولتی کار کردم که هر سه با من مخالف سیاسی و کاری بودم ولی هرگز تنش ایجاد نکرده و به مردم خدمت کردم آن زمان اجازه ندادم در کار با شوراهای شهر تنشی به وجود آید و کار و امورات را پیش بردم.

وی تاکید کرد: اگر پشت میز ریاست جمهوری نشستیم، با جدل سیاسی و عافیت طلبی و بهانه جویی کار مردم و زندگی جوانان را تلف نکنیم؛ من همین رویه را در مجلس پیش بردم و تکلیف قوانین بر زمین مانده را مشخص کردم نمونه آن قوانین تجارت و بانک مرکزی است. آن جا هم سلایق مختلف وجود داشت و همه تنش‌ها در ابتدای مجلس را دیدند اما آرامش را حاکم کردم و پیش بردم.

قالیباف اظهار کرد: طرح ها و برنامه هایم را با آرامش و در زمان بندی مشخصی اجرا می کنم.

بازنگری در طرح هادی روستایی می‌کنم

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول مرحله دوم مناظره پنجم گفت: طرح ۵ فوریتی‌ام را در روزهای گذشته مطرح کردم؛ اولین وظیفه ما ایجاد سپر حمایتی برای زندگی روزمره مردم است که پریشانی را از خانواده های ایرانی جمع کرد.

قالیباف با بیان اینکه متعهد به جبران فاصله حقوق تمامی حقوق‌بگیران با تورم است، گفت: چند کالای اساسی جهیزیه در قالب رفاه کارت داده و توجه به حوزه سلامت مردم دارم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع مسکن گفت: با وجود اجرا و قانونی شدن طرح جهش مسکن، می توان ۲۰۰ متر زمین مسکونی در اختیار خانواده‌ها داد تا درگیر گرفتن وام نشده و به صورت شراکتی خانه بسازد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به موضوع خودرو اشاره و اظهار کرد: علاوه بر واردات خودروی سبک و سنگین، به دنبال حل مشکل خودرو و تولید آن خواهم بود.

وی با اشاره به طرحش برای ایجاد پایتخت دوم اقتصادی ایران در منطقه اقیانوس هند، گفت: طرح هادی تدبیل به یکی از معضلات روستاها شده است؛ حتما طرح‌های هادی را بازنگری کرده و توسعه می‌دهیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه روستا بی‌صاحب است، افزود: بعد از ادغام وزارت جهاد در وزارت کشاورزی، روستا صاحب ندارد که در برنامه هفتم پیش بینی هایی داشتیم و این موضوع در اولویت ما است؛ همچنین امنیت شغلی دهیاران مظلوم روستاها برقرار کرده و اشتغال را به روستاها برمی‌گردانیم.

وی ادامه داد: کشاورزان بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از فروش محصولات‌شان به دست می‌آورند که این ظلم مضاعف در حق کشاورزان و نشان‌دهنده اشکال در سیستم توزیع است.

قالیباف با تاکید بر لزوم صرفه جویی در آب گفت: باید به کشاورزان کمک کرده تا با استفاده از آب‌های زیرسطحی و کشت گلخانه‌ای کار را به گونه ای پیش برده تا صرفه اقتصادی داشته باشد؛ اکنون ۱۲۰ میلیون تن تولید کشاورزی داریم اما ۲۰ میلیارد دلار در سال واردات کشاورزی می‌شود آن هم کالاهای اساسی که امنیت غذایی را به هم می‌زند.

قوه مجریه جای آزمون و خطا نیست

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مرحله دوم مناظره گفت: تاکید داشتم که نباید وارد تنش و اختلاف شویم اما یک جاهایی حتما باید وارد چالش شد و آن هم مربوط به مباحث کارشناسی است.

وی توضیح داد: ممکن است وزاری اقتصاد، صمت و جهادکشاورزی و بخش‌های ستاد اقتصادی دولت با یکدیگر اختلاف پیدا کنند که اشکالی ندارد چون اینجاها، جای چالش و نقد است اما رییس جمهور به عنوان ریس قوه مجریه باید بتواند در این طوفان کشتی را به ساحل برساند.  

قالیباف بیان کرد: تجربه و اجرا را نمی‌شود با آمپول تزریق و یا با قرص و شربت درمان کرد. اینها را فقط نمی‌توان ‌ با برنامه و حرف و شعار و کاغذ دنبال کرد. حتی قانون مصوب مجلس هم اگر به درستی اجرا نمی‌شود ارزشی جز یک کاغذ ندارد و وقتی جان می گیرد که به درستی اجرا شود که این هم به اقتدار نیاز دارد.

وی گفت: کاریکاتوری را با ماشینی با دو چرخ در چاله و با دو پیچ تورم و گرانی دیدم که وزرا از عقب و جلو هل می‌دادند؛ مشکل ما در اداره کشور این است که فکر می‌کنیم دو پیچ مانده و با این نوع رفتارها و مدیریت‌ها می‌توان از چاله در بیایم که هرگز اینطور نیست.

قالیباف ادامه داد: به ‌والله قوه مجریه جای آزمون و خطا محل اختراع چرخ و کسب تجربه نیست بلکه زندگی و آبرو و جان و مال و وقت مردم است. نمی‌شود هر دفعه با یک حرف و شعار و وعده دادن جلو رفت و همه مدیران بلاتکلیف و علاف نگه داریم و منتظر دست بیگانگان باشیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصلاح را از داخل و دستگاه های داخل و روابط خارجی می کنم و در حوزه سیاست خارجی نیز تمرکزم روی منفعت ملت ایران برای انتفاع ملت براساس قانون راهبردی است. هرگز از اصلاحات اقتصادی در داخل غافل نشده و از همه اعضای کابینه هم پیمان می گیریم که هیچ چرخی را به خاطر چرخ دیگری تعطیل نکنند و یاد بگیرند چند تا کار با هم پیش ببرند.

قالیباف خاطرنشان کرد: آقای پورمحمدی به قانون سوت زنی فساد در مجلس اشاره کرد که طبق قانون به سوت‌زنان پاداش داده و آن ها زندانی نمی‌شوند.

وی ادامه داد: آقای زاکانی هم به شفافیت اشاره داشت؛ بنده از نمایندگانی بودم که همان اول این طرح را امضا کردم و پیشنهاد دادم. این طرح فراز و نشیب هایی داشت اما امروز شفافیت برای هر سه قوه ابلاغ شده و از افتخارات مجلس است البته در این مسیر خیلی چالش داشتیم اما مصمم بودیم چون معتقدم برای کار بهینه به شفاف‌سازی و مردمی‌سازی و هوشمندسازی نیاز داریم تا نتیجه آن کارآمدسازی است. این مسیر ما در دولت «خدمت و پیشرفت» است.

مردم ایران، به یک نفر رای نمی‌دهید و بلکه به آینده کشور رای می‌دهید

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی مربوط به جمع‌بندی گفت: مردم عزیز ما شما در لحظه تصمیم قرار دارید و بخش زیادی از شنا در حال مقایسه برای انتخاب از بین ما ۶ نفر هستید؛ منتها شما فقط رای به یک نفر نمی دهید بلکه شما درباره زندگی خود و آینده کشورتان تصمیم می‌گیرید. 

وی افزود: شما درباره میزان تورم، قیمت گوشت و مرغ و اجاره خانه تصمیم می‌گیرید ‌و اینکه آیا آبادانی به روستای‌تان می‌آید و یا قرار است صدای شما میان هیاهوی سیاسی گم شود؛ تصمیم‌ می‌گیرید واحد تولیدی شما می‌تواند همچنان به فعالیتش ادامه دهت یا اینکه قرار است بیکار شوید؛ شما تصمیم می‌گیرد که آیا بالاخره متناسب سازی حقوق بازنشستگان اجرایی شده یا همچنان قرار است سفره‌ها آنها خالی بماند؛ اینکه آیا حقوق کارمند، کارگر و بازنشسته به اندازه تورم افرایش پیدا کرده و بالاخره صاحب مسکن می شوید یا اینکه همچنان هر سال نگران افزایش اجاره بها باشید.
 
قالیباف اظهار کرد: شما تصمیم می‌گیرد که آیا مادر خانواده می‌تواند نفس راحتی از بار مالی خرج‌های زندگی  بکشد و اینکه آیا می‌خواهید همچنان حضور اتباع غیرمجازی باشید که شغل و امنیت‌تان را به خطر می‌اندازد؛ آیا می‌خواهید درباره فیلترینگ حل و درباره کنکور تصمیم جدیدی گرفته شود؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم ایران، به یک نفر رای نمی‌دهید و بلکه به آینده کشور رای می‌دهید؛ شما  تصمیم می گیرید که می‌خواهید همچنان که به اقتدار کشورتان افتخار می کنید، به آبادانی و کشور ایران نیز افتخار کنید؟ شما تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید فرزندانتان نسبت به ایران افتخار کنند یا اینکه حسرت پیشرفت ظاهری کشورهای دیگر را بخورند پس واقعا فرق می‌کند چه کسی رییس جمهور باشد.

وی یادآور شد: رییس جمهور از لحظه‌ای که انتخاب می‌شود باید تصمیمات مهمی گرفته و بتواند آن را با اجماع در کشور اجرایی کند پس اگر رییس جمهور درست  و به موقع تصمیم نگیرید، شاهد دوراهی گسترده بوده و مجبور می‌شوید ایران را به ترامپ فروخته یا تنشی خطرناک به کشور تحمیل کنید.

قالیباف اظهار کرد: اگر رییس جمهور درست تصمیم نگیرد شاهد افزایش بی رویه قیمت دلار بوده و اگر رییس جمهور کارآمد نباشد، ده ها میلیارد دلار سرمایه کشور و چندین برابر فساد دبش، حیف میل می‌شود. اگر رییس جمهور توان اجماع سازی در کشور نداشته باشد، صدای مردم در میان دعواهای سیاسی گم می‌شود و باز هم مشکلات آنها حل نشده باقی می‌ماند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم عزیز ایران تردیدها را کنار بگذارید، امروز روز تردید نیست و روزی نیست که متاثر از دعواهای جعلی و فضاسازی های انتخاباتی مساله ها را فراموش کنید و مساله های فرعی تبدیل به مساله اصلی شود؛ امروز روزی است که باید برای فردای خود و آینده کشورتان تصمیم بگیرید؛ این شما و فردا که آینده ایرانی است.

قالیباف با دعوت مردم به مشارکت در انتخابات گفت: مشارکت در انتخابات امنیت ملی و اقتدار ما است؛ مشارکت همچون رزمنده ای است که در دفاع مقدس جنگید. اگر اراده الهی و خواست شما مردم این بود که توفیق خدمت در دولت «خدمت و پیشرفت» پیدا کنم، با رفیق شهیدم شهید رییسی عهد بستم که ادامه راه او و پروژه‌های باقی مانده را به اتمام برسانم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha