• سه‌شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۰۷:۰۰
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403040402660
  • خبرنگار : 71667

احراز هویت ۴۸ میلیون نفر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

احراز هویت ۴۸ میلیون نفر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

طبق گفته وزیر ارتباطات، ۵۰۰ خدمت در پنجره ملی خدمات به صورت هوشمند به مردم ارائه می‌شود و تاکنون ۴۸ میلیون نفر در این پنجره واحد احراز هویت شدند یعنی ۷۰ درصد مردم بالای ۱۸ سال حداقل یکبار به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مراجعه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، اجرای عدالت اجتماعی یکی از اهداف دولت‌ها محسوب می‌شود و با کمک فناوری‌های جدید و راه‌اندازی دولت هوشمند یا الکترونیکی می‌توان به این امر مهم که منجر به رعایت عدالت می‌شود، رسید.

امروزه دسترسی آسان و سریع به اطلاعات برای سازمان‌های دولتی اهمیت دارد، از این رو در این زمینه سرمایه ‌گذاری بسیاری می‌شود. همچنین از دیگر اهداف دولت هوشمند کمک به دولت است تا کارها را ساده کند و شهروندان به راحتی و در کمترین زمان و بدون معطلی و مراجعه‌های حضوری کارهای خود را پیگیری کنند.

اما کارشناسان بر این باورند که دولت هوشمند یکی از راه‌های مبارزه با فساد است، از این جهت وقتی تمام امور نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به دولت الکترونیک متصل شود و در اختیار مردم قرار گیرد، جلوی فساد گرفته می‌شود و این خود یکی از اشکال اجرای عدالت است.

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مهم‌ترین اقداماتی بود که دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات در مدت حدود سه سال توانستند راه‌اندازی آن را به نتیجه رسانده و به واسطه آن انجام روند اداری برای شهروندان را تسهیل کنند.  

این درگاه جایی است که شناسنامه خدمات مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با آخرین ویرایش‌ها، اطلاعات و شرایطی که برای دریافت این خدمات مورد نیاز است، معرفی کانال‌های دریافت خدمت و اینکه برای اخذ خدمت به کجا مراجعه کنند و تمامی اطلاعات مورد نیاز ارائه خدمت را می‌توانند در این پرتال ملی دریافت کنند.   

دولت سیزدهم برای تحقق ارائه خدمات به صورت هوشمند گام مهمی برداشت و آن را به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاه‌ها تبدیل کرد و در مدت سه سال سازمان‌های بسیاری به این پنجره متصل شدند.  

در این راستا با توجه به روزهای پایانی دولت سیزدهم، عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا درباره آخرین وضعیت پنجره واحد مدیریت زمین اظهار کرد: از طریق پنجره واحد ارائه کنند، باید اعلام کنم که امروز پنجره ملی خدمات دولت راه‌اندازی شده و بیش از ۷۰ درصد خدمات دولت به شکل الکترونیکی از طریق این پنجره ارائه می‌شود و حدود ۵۰۰ خدمت به شکل هوشمند به مردم ارائه شده است.

وی در ادامه داد: ۵۰۰ خدمت در پنجره ملی خدمات به صورت هوشمند به مردم ارائه می‌شود و امروز ۹۹ درصد دستگاه‌ها به جز یک دستگاه به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده است و آن دستگاهی که متصل نشده وزارت امور خارجه می‌باشد که به علت ملاحظات ایرانیانی است که در خارج از کشور قرار دارند، حتی دستگاه قضایی نیز تمام خدمات خود را از طریق این پنجره به مردم ارائه می‌کند.

دریافت روزانه سه میلیون نفر از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

وی ادامه داد: تاکنون ۴۸ میلیون نفر در این پنجره واحد احراز هویت شدند یعنی ۷۰ درصد مردم بالای ۱۸ سال حداقل یکبار به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مراجعه کرده‌اند و روزانه سه میلیون نفر از طریق این پنجره خدمات دریافت می‌کنند.

زارع پور در ادامه صحبت‌هایش تأکید کرد برای این‌که خدمات به شکل هوشمند ارائه شود لازم است دستگاه‌ها بهم لینک شوند، به پشتوانه قانون داده و اطلاعات ملی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، عدم ارائه اطلاعات توسط یک دستگاه به دستگاه دیگر جرم‌انگاری شد. امروز تعداد ترافیک‌هایی که روی مرکز ملی تبادل اطلاعات وجود دارد به هشت میلیارد رسیده است در حالی که در سال ۱۳۹۹ این رقم ۱.۵ میلیارد بود.

به گفته وی براساس برنامه هفتم توسعه باید سالانه ۲۰ درصد از خدمات دستگاه‌ها هوشمند شوند. با توجه به روند کاری که صورت گرفته است تا پایان امسال حداقل ۳۰ درصد خدمات به شکل هوشمند خواهد شد و تا قبل از پایان برنامه تمام خدمات دولت هوشمند می‌شود. تاکنون تنها ۲۰ الی ۲۵ کشور پنجره ملی خدمات هوشمند با این کیفیت دارند.

در یک نگاه مختصر دولت الکترونیک به دنبال استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و دیجیتال‌سازی در ارائه خدمات به شهروندان و حذف مبادلات کاغذی از فرآیندهای ارائه خدمات است و دولت هوشمند در یک سطح بالاتر به دنبال طراحی یک معماری یکپارچه برای ارائه خدمات به نحوی است که کلیه مراجعات حضوری، مداخلات انسانی و ارائه مدارک و مستندات بین دستگاهی و بین کاربر و دستگاه خدمت دهنده حذف شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha