• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403040402529
  • خبرنگار : 71429

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه:

«مشاوره» در ۵۵۰۰ پرونده منجر به جلوگیری از «طلاق» شد

«مشاوره» در ۵۵۰۰ پرونده منجر به جلوگیری از «طلاق» شد

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: طی یکسال گذشته توانستیم ۵۵۰۰ پرونده در شرف طلاق را با ارایه خدمات مشاوره‌ای ختم به بازگشت به خانواده کنیم.

به گزارش ایسنا، حسن عبدلیان‌پور در نشست خبری خبری امروز ضمن رونمایی از اپلیکشن حقوق عامه گفت: نرم افزار حقوق عامه در نوع خود اولین نرم افزار حقوقی است. بیش از ۳۰۰ موضوع حقوقی و کاربردی مبتلابه مردم در تعاملات روزانه را پوشش می دهد و به صورت صوت و تصویر و نوشتار مشاوره‌های کارشناسی حقوقی در آن وجود دارد. 

وی با اشاره به ختم شدن ۳۱ درصد پرونده‌های خانواده به صلح و سازش، افزود: طی یکسال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار خدمت مشاوره تخصصی حضوری به زوجین ارائه شده و توانستیم ۵۵۰۰ پرونده در شرف طلاق را با ارائه خدمات مشاوره‌ای ختم به بازگشت به خانواده کنیم.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با اشاره به پیگیری اجرای طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول ادامه داد: ۹ پیشنهاد به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه دادیم و تایید ۸ مورد آن در حوزه ثبت اموال غیرمنقول را داشتیم. جلسات علمی و نشست‌های تخصصی را در رابطه با معاملات اموال غیرمنقول برگزار کردیم. 

وی با اشاره به امکان دسترسی عمده اشخاص حقیقی و حقوقی به ثبت درخواست کارشناس رسمی در کل کشور گفت: از این پس کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند پس از ثبت نام در سامانه جامع ارجاعات کارشناسی ۱۵۱۵ و احراز هویت درخواست‌های کارشناسی خود را ثبت کرده و پس از آن بصورت کاملا برخط پیگیری نمایند.

عبدلیان پور درباره اقدامات انجام شده مرکز وکلای قوه قصاییه برای  ایرانیان خارج از کشور گفت: فراهم سازی و هماهنگی برای ارائه خدمات حقوقی به ایرانیان خارج از کشور از طریق همکاری با وزارت خارجه و سامانه میخک و هماهنگی با معاونت بین الملل قوه قضاییه انجام شده است.‌

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه ادامه داد: ساخت موشن گرافی‌های حقوقی و آموزشی، ساخت سریال حرفه‌ای، روی پرده بردن تئاتر با موضوعات حقیقی و برگزاری موت‌کورت‌های تخصصی از جمله اقدامات نوین فرهنگی مرکز وکلا برای رفع معضلات اجتماعی است.

عبدلیان‌پور با تاکید بر اهمیت آموزش و اطلاع‌رسانی گفت: در همین راستا از نیروهای متخصص و ابزارهای به روز در حوزه رسانه و اطلاع رسانی و آگاه بحشی و آموزش حقوقی در سطح کشور به صورت عمومی و تخصصی  بهره گرفته ایم. همچنین از سایت‌ها و سامانه‌های عمومی و تحصصی استفاده شده است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه ادامه داد: افتتاح و بروزرسانی سامانه تلفنی ۱۲۹ در ۲۰ استان، توسعه خدمات حقوقی و مشاوره‌ای غیرحضوری و تلفنی به صورت ۲۴ ساعته، توسعه و راه اندازی سامانه تلفنی ۱۲۹ در کلانشهرها، ارائه ۲ میلیون و ۹۴ هزار و ۹۸۵ مشاوره حضوری  و ... از دیگر اقدامات بوده است.

عبدلیان پور گفت: ۱۵ هزار و ۸۷۱ نفر وکیل معاضدتی و ۱۵ هزار و ۹۴۹ وکیل تسخیری داریم. تعداد مشاوره گیرنده تلفنی هم ۲۲۰ هزار و ۶۰۷ نفر بوده است  که ۸۰۰ هزار و ۸۳ دقیقه مشاوره تلفنی گرفته اند.‌

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در پاسخ به سوال ایسنا درباره زمان برگزاری آزمون وکالت امسال مرکز وکلای قوه قضاییه گفت: بر اساس تکلیف قانونی و طبق ماده ۴ و ۵ قانون تسهیل، ما باید سالی یکبار آزمون وکالت و کارشناسی  ‌را برگزار کنیم.  در این راستا  مکاتباتی با سازمان سنجش داشتیم و  منتظریم زمان برگزاری آزمون امسال را  تعیین کنند.

وی یادآور شد: مشکلی در سال گذشته داشتیم و آن این بود آزمون ما و کانون وکلا همزمان و طی یک هفته برگزار می شد  و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کرد؛ لذا تقاضا کردیم بین آزمون ما و کانون‌های وکلا حداقل دو ماه فاصله باشد. سازمان سنجش در حال لحاظ کردن این موضوع است و در صورت لحاظ شدن آن زمان برگزاری آزمون اعلام می‌شود.

عبدلیان‌پور در پاسخ به سوالی درباره نوع خدمات حقوقی ارائه شده به ایرانیان خارج از کشور گفت: سال گذشته در یک برنامه‌ شبکه جام جم شرکت و اعلام کردم که درگاهی برای ارتباط با ایرانیان خارج از کشور ایجاد کردیم تا مشکلات حقوقی و کارشناسی خود را مطرح کنند. عزیزان به این درگاه متصل شدند و موارد زیادی مراجعه شد و پرونده‌های سنگین که بیشتر در حوزه سرمایه‌گذاری بودند ثبت شد. برخی از سرمایه‌گذاران هم به ایران آمدند و ملاقات با رئیس قوه قضاییه و رییس حوزه ریاست قوه را هماهنگ کردیم که نتایج خوبی داشت و خیلی از مشکلات حل شد.

وی تأکید کرد: فعالیت این درگاه تجربه خیلی خوبی بود و همکارانم در حوزه فناوری مرکز خیلی جدی آن را پیگیری می‌کنند تا درگاه یادشده توسعه یابد که نتیجه آن ارائه خدمات حقوقی و کارشناسی و مشاوره خانواده به ایرانیان خارج از کشور است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با بیان اینکه برای به روزرسانی وکلا ، ۸۰ رشته تخصصی کارشناسی هم در اولویت قرار داده‌ایم، افزود: بر این اساس موت‌ کورت‌های مختلف و متعدد را برگزار می‌کنیم و حتی جشنواره موت کورت را راه‌اندازی کرده‌ایم.

عبدلیان‌پور ادامه داد: آموزش‌های عمومی را هم مد نظر قرار داده‌ایم و در این خصوص با دادگستری کل استان مرکزی تفاهم کردیم تا پرونده‌های واقعی‌را مستندسازی کنیم. در ادامه تفاهم سه‌جانبه‌ای با صدا و سیمای استان مرکزی و دادگستری استان مرکزی امضا کردیم و سریالی را بر اساس پرونده‌های واقعی تولید کردیم. مستندات محتواسازی شده و چند قسمت از سریال با نام "دایره‌های قرمز" به تهیه‌کنندگی حمیدرضا شفیعی و کارگردانی محمدعلی یزدان‌پرست، ساخته شده که امروز رونمایی شد. نکات مهم آموزشی تخصصی و عمومی در این سریال گنجانده شده است.

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه ادامه داد: مرکز هفته‌نامه "حامی عدالت" را داشت که به همت دوستان ما در مرکز آماده‌سازی می‌شود. این نشریه در حال حاضر هفته‌ای سه بار منتشر می‌شود و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا آن را تبدیل به روزنامه کنیم تا روزانه محتوای حقوقی منتشر و توزیع شود.

عبدلیان پور درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آزمون کارشناسی ۱۴۰۲ سال گذشته برگزار نشد؛ چه زمانی این آزمون برگزار می‌شود؟ گفت:  در سال ۱۴۰۲ قرار بود دو آزمون کارشناسی برگزار کنیم؛  لذا مکاتباتی با سازمان سنجش انجام دادیم و منتظر هستیم و به محض مشخص شدن آن زمانش را  اعلام‌ می‌کنیم.

وی به سامانه مسیر اشاره کرد و گفت: سامانه مسیر در مرکز وکلای قوه قضاییه بنا بر وظیفه قانونی و در راستای قانون حمایت از خانواده با دستور رئیس قوه قضاییه به مرکز واگذار شده ، ایجاد شده است.

عبدلیان پور افزود: سامانه مسیر (مشاوره ساختن یک راه) به همت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، به منظور ساماندهی و مدیریت درخواست‌های مشاوره خانواده، با اولویت مشاوره پیش از طلاق طراحی و پیاده‌سازی شده است و در افق بلند مدت مرکز به سمت ارائه خدماتی چون مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره حین زندگی نیز حرکت خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات مرکز وکلای قوه قضاییه برای حمایت از مردم غزه اظهار داشت: پس از عملیات طوفان الاقصی، قرارگاه پیگیری حقوقی قضایی مسأله فلسطین در مرکز وکلای تشکیل شد و اقدامات خوبی انجام شده و در حال پیگیری است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه ادامه داد: وکلای بین‌المللی متبحر و ماهر مرکز کارها را پیش می‌برند و به گروه ۲۵۰ هزار نفره حقوقدان بین‌المللی وکلای حامی فلسطین پیوسته‌ایم و  در دعاوی که مطرح کردند به صورت مکاتبات و حضوری پیگیر هستیم که در آینده نزدیک نتایج پیگیری‌ها را اعلام خواهیم کرد.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام ابراهیمی رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و عید سعید غدیر خم گفت: یکی از اقدامات تحولی و برجسته مرکز توسعه حوزه مشاوره خانواده بود. آسیب اجتماعی طلاق طی دو دهه اخیر تبدیل به برجسته ترین معضلات اجتماعی شد.

وی گفت: امروز در دوره تحول قوه قضاییه، ۴۵۰ مرکز مشاوره خانواده در سراسر کشور داریم. ۲ هزار و ۱۰۰ مشاور در این مراکز به مردم خدمت ارائه می‌کنند. ۳۱ درصد پرونده‌هایی که به سامانه مسیر ارجاع می شود،  منجر به صلح و سازش می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha