• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403040402289
  • منبع : وزارت ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات

وزیر ارتباطات اعلام کرد

۵ برابر شدن ظرفیت مراکز تبادل ترافیک ارتباطی کشور

۵ برابر شدن ظرفیت مراکز تبادل ترافیک ارتباطی کشور

وزیر ارتباطات از ۵ برابر شدن ظرفیت مراکز تبادل ترافیک کشور خبر داد و گفت که ظرفیت این مراکز از ۶ به ۳۰ ترابیت برثانیه افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، عیسی زارع پور در آیینی که امروز در شهرداری فردوسیه شهریار برگزار شد، پروژه فیبرنوری شهرهای شاهدشهر، فردوسیه، گلستان و چهاردانگه در استان تهران را افتتاح کرد.

وی در این جلسه با اشاره به مباحثی که در این روزها درباره زیرساخت های ارتباطی در این دولت مطرح است،  اظهار کرد: شبکه های ارتباطی لایه های مختلفی دارد که در یک دهه گذشته قبل از این دولت وضعیت برخی از این لایه ها فاجعه بود.

وی با اشاره به  چهار لایه دسترسی، تجمیع (شبکه داخل شهر و استان)، شبکه مادرارتباطی  و «گیت وی» بین الملل به عنوان لایه های اصلی شبکه ارتباطی کشور، افزود: در این میان لایه دسترسی در حوزه ثابت و شبکه تجمیع در تعداد زیادی از استانها وضعیت فاجعه باری  داشت و در حالی که در کشورهای دیگر ۱۰ تا ۱۵ سال قبل‌تر برای استفاده از تکنولوژی فیبرنوری اقدام کرده بودند، اما در کشور هیچ اقدامی در این حوزه نشده بود.

زارع پور با اشاره به اینکه ارتباطات همراه به تنهایی  نمی تواند نیاز مردم را تامین کند، گفت: برای حل مشکلات این حوزه کار سختی را آغاز کردیم که نیاز به مرد میدان و همدلی ملی داشت.

وی با اشاره به اینکه پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها هم اکنون در ۶۰۰ شهر آغاز شده و ۲۰۰ شهر به اتمام رسیده، افزود: این پروژه از زمان آغاز دولت سیزدهم شروع شد تا یک یادگار ماندگار از این دولت و رئیس جمهوری شهید در حوزه ارتباطات باقی بماند.

وزیر ارتباطات به راه اندازی ۹ هزار سایت نسل ۴ و ۴.۵ و آغاز توسعه نسل پنجم و راه اندازی ۱۹۰۰ سایت نسل پنجم در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در لایه تجمیع نیز مشکلات نیمی از استانها حل و نیمی دیگر نیز در حال حل است .

او از ۵ برابر شدن ظرفیت مراکز تبادل ترافیک کشور خبر داد و افزود: ظرفیت این مراکز از ۶ به ۳۰ ترابیت برثانیه افزایش یافت.

زارع پور به افزایش ظرفیت شبکه انتقال و IP شبکه مادر ارتباطی کشور هم اشاره کرد و گفت : در این کمتر از سه سال به اندازه سی سال قبل از دولت سیزدهم به ظرفیت شبکه مادرارتباطی کشور افزوده شده است.

او حجم ترافیک داخل را ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: با حمایت از سکوهای بومی، سهم ترافیک داخل از ترافیک مصرفی کاربران از یک چهارم به ۵۰ درصد رسیده است  و مجموع ترافیک مصرفی داخلی و خارجی کاربران هم دو برابر شده است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه با این حجم از خدمات، کم انصافی است که اینگونه برخورد شود، گفت: این بستر زیرساخت توسعه کشور است و در آینده نزدیک تمام مشاغل به این بستر منتقل می شوند.

وزیر ارتباطات اظهار امیدواری کرد با پیگیری و تلاش مدیران محلی تا پایان سال مشترکان فیبرنوری به ۴ تا ۵ برابر امروز برسید.
در این مراسم همچنین قراردادهای اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهای شهرهای ملارد، قدس، ورامین، بومهن، رباط کریم و اسلامشهر توسط شهرداران این شهرها با اپراتورهای منتخب به امضا رسید.

افتتاح پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهای ۴ شهر استان تهران

بر این اساس،  در شهرهای مذکور، ظرف مدت ۸ ماه با نزدیک به ۱۲۰ کیلومتر حفاری و داکت گذاری توسط اپراتور ایرانسل، بیش از ۱۰۳ هزار خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفتند.

روز شنبه گذشته نیز وزیر ارتباطات با سفر به بجنورد، پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در همه شهرهای خراسان شمالی را افتتاح کرد و ۱۴۷ هزار خانوار شهری در ۲۵ شهر این استان به اینترنت با سرعت هزارگیگابیتی دسترسی پیدا کردند.

پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در بیش از ۶۰۰ شهر کشور آغاز شده و در ۲۰۰ شهر به پایان رسیده است و بعد از ۱۰ هزار کیلومتر داکت گذاری و فیبرکشی، پوشش از ۸ میلیون خانوار فراتر رفته است.

مطابق برنامه تا پایان امسال میزان پوشش فیبرنوری از طریق ۱۰ اپراتور ارتباطی دارای پروانه یکپارچه شبکه و خدمات به ۱۴ میلیون خانوار می رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha