• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1403040402206
  • خبرنگار : 71584

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

توقف آهنگ رشد شیوع اعتیاد در کشور/ ورود پیش‌سازها از کشورهای اروپایی به افغانستان

توقف آهنگ رشد شیوع اعتیاد در کشور/ ورود پیش‌سازها از کشورهای اروپایی به افغانستان

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از توقف آهنگ رشد شیوع اعتیاد در کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار اسکندر مومنی در مراسم بزرگداشت روز جهانی مبارزه با موادمخدر و گرامیداشت یاد و خاطره رییس جمهور شهید و ریاست این ستاد، با بیان اینکه پدیده مواد مخدر و روانگردان‌ها امروز به یکی از مهم‌ترین چالش‌های بشریت تبدیل شده است، گفت: ایران نیز اعتیاد را مهمترین و با اولویت‌دارترین آسیب اجتماعی کشور دانسته و در این راستا با اتخاذ رویکرد راهبردی و تحول‌گرا ضمن اولویت‌ها و انتخاب برنامه‌های روزآمد، هدفمند و موثر با تلاش و اهتمام جدی و با بسیج امکانات و ظرفیت‌های دولتی و غیردولتی نسبت به تحقق آن مبادرت کرده است.

وی با اشاره به راهبرد پیشگیری از مصرف مواد مخدر، گفت: تعیین سه بند از ۱۱ بند سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده، مربوط به حوزه پیشگیری است و ایران با استفاده از همه ظرفیت‌ها، پیشگیری را در قالب‌های هدف از جمله خانواده‌ها، محیط‌های آموزشی، فرهنگی و محله‌ها گسترش داده که دستاوردهای خوبی هم در این زمینه داشته است. در این مسیر سازمان‌های مردم نهاد، خیرین، گروه‌های مرجع، هنرمندان، فرهیختگان و ورزشکاران و... اهتمام جدی در این زمینه داشته‌اند و هم اکنون حدود ۳۰۰۰ سازمان مردم نهاد در این زمینه فعال هستند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این راستا اعلام کرد که خوشبختانه امروز با اقدامات صورت گرفته، آهنگ رشد شیوع اعتیاد در کشور متوقف شده و این حاصل زحمات و تلاش گسترده ایران در این زمینه‌ است.

مومنی ادامه داد: در حالی که در دنیا شاهد افزایش شیوع مصرف هستیم اما با این اقدامات گسترده در ایران، آهنگ رشد متوقف شده است.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه درمان اشاره کرد و یادآور شد: در حوزه درمان، تدوین سیاست‌های کلان و سند جامع درمان، استفاده از شیوه‌های جدید درمان در اولویت قرار گرفت به طوریکه امروزه همه آنهایی که دچار اعتیاد شدند به داروها و خدمات پزشکی لازم دسترسی دارند. امروز بیش از ۸۰۰۰ مرکز درمانی در حال فعالیت هستند و براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی و آخرین یافته‌های داخلی و بین‌المللی، به تمام شیوه‌های نوین درمانی و انواع داروها دسترسی لازم دارند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به راهبرد مقابله با عرضه مواد مخدر، روانگردان‌ها و پیش‌سازها پرداخت و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با اهتمام جدی، همکاری و همراهی دستگاه‌های مقابله‌ای و قضایی، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و همراهی خوب وزارت کشور و استانداران، تمرکز اصلی را بر کاهش عرضه و ترانزیت قرار داده است؛ صرفا در سه سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ تن انواع مواد مخدر کشف شد که مقصد بسیاری از آنها کشورهای مختلف دنیا از جمله کشورهای اروپایی بوده است. این مسیر با تقدیم ده‌ها شهید و چندین برابر آن جانباز در کشور محقق شد و برای ایران فرقی ندارد که این مواد مخدر در داخل کشور توزیع شود یا به دیگر کشورها ترانزیت شود.

مومنی با بیان اینکه انتظارمان این است که جامعه جهانی تلاش بیشتری در جهت کنترل تولید مواد مخدر در کشور مبداء و همسایگی شرقی ایران به خرج دهد، گفت: علی رغم اینکه اعلام شد که تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش یافته، اما ما ضمن اینکه از هرگونه اقدامی برای کاهش تولید و کشت استقبال می‌کنیم، اما مستندات و شواهد تاکنون نشانه‌ای از این کاهش را بیان نمی‌کند، زیرا در ورود و کشفیات ما تغییر محسوسی ایجاد نشده است. ضمن اینکه متاسفانه ورود و قاچاق مواد مخدر صنعتی و شیشه نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: یعنی نه تنها کاهش مواد مخدر سنتی را مشاهده نمی‌کنیم بلکه شاهد افزایش مواد صنعتی نیز هستیم و این بلایی است که در اجلاس امسال در مقر وین همه دنیا به آن اذعان داشتند و ایران نیز اعلام کرده است که اگر برای کنترل و پیشگیری اقدام نکنیم همه دنیا را درگیر خودش خواهد کرد.

به گفته سردار مومنی، پایه اصلی تولید مواد مخدر صنعتی پیش‌سازهایی هستند که به خودی خود ممنوع و غیرقانونی نیستند اما پایه اصلی تولید شیشه‌اند که از کشورهای اروپایی وارد افغانستان شده و از آنجا به مواد مخدر صنعتی تبدیل می‌شود.

مومنی گفت: پیشنهاد ما به سازمان ملل و جامعه جهانی این است که پیش‌سازها نیز باید از مبداء تا مقصد تحت کنترل قرار گیرند. ما صرفا می‌توانیم با همکاری همه جانبه و پذیرش اصل مسئولیت مشترک در قبال این بلیعه جهانی بر آن فائق بیایم. یک کشور به تنهایی نمی‌تواند این پدیده را به سامان کند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ایران با تمام توان با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود همچنان در خط مقدم مبارزه جهانی با مواد مخدر ایفای وظیفه می‌کند و امید است برای کمک به جهان و دفاع از جان بشریت به عنوان کسی که در خط مقدم مبارزه می‌کنند حمایت لازم را داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha