• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403040402167
  • خبرنگار : 50072

آلمان مسکو را متهم کرد

آلمان مسکو را متهم کرد

آلمان مسکو را به بدتر شدن روابط تجاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا با پکن متهم کرد.

به گزارش ایسنا، رابرت هابک، معاون صدراعظم آلمان طی سفر سه روزه خود به پکن اظهار کرد که روابط قوی بین روسیه و چین منجر به بدتر شدن روابط تجاری پکن با کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است.

اتحادیه اروپا و متحدان غربی آن، دولت چین را به دلیل حفظ روابط نزدیک دیپلماتیک و اقتصادی با مسکو در بحبوحه درگیری بین روسیه و اوکراین و همچنین عدم تمایل این کشور برای پیوستن به انتقادات بین‌المللی از کرملین، سرزنش کرده‌اند.

هابک گفت که حمایت پکن از مسکو به روابط تجاری و اقتصادی بین چین و اتحادیه آسیب می‌رساند و پکن نمی‌تواند فقط به موضع بی‌طرف تبدیل شود و سپس علیه منافع امنیتی کشور دیگری موضع بگیرد.

معاون صدراعظم آلمان در دیدار با همتای چینی خود، ژنگ شانجی اعلام کرد که منافع امنیتی آلمان و اتحادیه اروپا مستقیما تحت تاثیر این درگیری قرار دارد و به پکن در مورد پیامدهای اقتصادی احتمالی ناشی از همکاری با مسکو هشدار داد.

خبرگزاری دی ولت آلمان به نقل از هابک گفت: ارتباط و روابط مستقیم ما تحت تاثیر منفی قرار گرفته است.

سفر هابک به چین یک هفته پس از وضع تعرفه‌های جدید اتحادیه اروپا بر تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی انجام می‌شود که پکن با آغاز تحقیقات ضد دامپینگ با هدف برخی محصولات گوشت خوک از این بلوک به آن واکنش نشان داد.

پکن قبلا هشدار داده بود که در واکنش به تعرفه‌ها، بخش‌های هوانوردی و کشاورزی اتحادیه اروپا را هدف قرار خواهد داد.

روز جمعه، وزارت بازرگانی چین هشدار داد که اگر بروکسل به تشدید تنش‌ها با انجام اقدامات ناعادلانه در طول هشت ماه تحقیقات ضد یارانه‌ای خود در مورد خودروهای برقی چینی ادامه دهد، ممکن است جنگ تجاری ایجاد کند.

دی ولت گزارش کرد هابک که وزیر اقتصاد و آب و هوای آلمان نیز است در طول سفر خود موفق به ملاقات با لی کیانگ، نخست‌وزیر چین نشده است و در عوض، با نمایندگان دولت چین درباره مسائل آب و هوایی دیدار کرده است.

همکاری چین و روسیه با وجود تنش‌های فزاینده بین مسکو و غرب بر سر درگیری اوکراین و دورهای متعدد تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه، شکوفا شده است. پکن خواسته‌های ایالات‌متحده و دیگر کشورهای ناتو برای پیوستن به تلاش‌ها برای منزوی ساختن روسیه را رد کرده و گفته است که برخلاف واشنگتن، در درگیری اوکراین دخالتی ندارد. چین طرح صلحی را برای پایان دادن به درگیری‌ها ارائه و تاکید کرده است که نگرانی‌های امنیتی روسیه را نمی‌توان نادیده گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha