• یکشنبه / ۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403040301699
  • منبع : سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران

رتبه‌بندی تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی کشور جهت حمایت از محصولات داخلی

رتبه‌بندی تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی کشور جهت حمایت از محصولات داخلی

شورای ارزیابی فناوری و تحقیق و توسعه به منظور بررسی نهایی و تعیین رتبه واحدهای تحقیق و توسعه و میزان عمق ساخت داخل محصولات کارخانجات کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تشکیل شد.

به گزارش ایسنا، طی جلسات مختلف شورای ارزیابی فناوری و تحقیق و توسعه در بهار سال جاری که با حضور مدیران و اعضای هیات علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و مدیران و کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، رتبه‌بندی تعدادی از واحدهای تحقیق و توسعه صنایع کشور در استان‌های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، قزوین، گیلان، مازندران و مرکزی صورت گرفت.

فرایند ارزیابی و رتبه‌بندی واحدهای تحقیق و توسعه کشور با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از سال ۱۴۰۲ با هدف توسعه نوآوری و فناوری، توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه، شناسایی واحدهای تحقیق و توسعه پیشرفته و امکان استفاده این واحدها از امکانات و ظرفیت‌های ماده ۱۱ و ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و همچنین توانمندسازی واحدهای تحقیق و توسعه نوپا و پایه در حال اجرا است.

همچنین در این شورا میزان عمق ساخت داخل محصولات تعدادی از شرکت‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

با عنایت به جزء ۳ بند الف ماده ۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی (مصوب مجلس شورای اسلامی ایران به تاریخ ۱۳۹۸/۰۲/۱۵) مبنی بر تعیین عمق ساخت داخل محصولات داخلی، ارزیابی عمق ساخت داخل محصولات با همکاری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال اجرا است. عمق ساخت داخل، معیاری مطلوب جهت حمایت از محصول داخلی و رفع موانع تولید ملی است که می‌تواند در عرصه داخلی و حتی در زمینه توسعه صادرات و بهبود نشان ملی محصولات ایرانی تاثیرگذار باشد. بر اساس میزان عمق ساخت داخل محصول، شرکت‌ها و واحدهای صنعتی از حمایت دولتی نظیر معافیت حقوق ورودی و تخصیص تسهیلات حمایتی (اولویت ارزی و تسهیلات ریالی) برخوردار خواهند شد. این‌گونه حمایت‌ها تاثیر قابل توجهی بر توسعه تولید داخلی و شاخص‌های اقتصادی خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha