• یکشنبه / ۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403040301652
  • خبرنگار : 71614

دیدگاهِ یک مدرس دانشگاه درباره نمایشگاهِ فعلی موزه هنرهای معاصر

رد پای رضا مافی در «هزاردستان» و «سربداران»

رد پای رضا مافی در «هزاردستان» و «سربداران»

یک عضو پیوسته فرهنگستان هنر و از مدرسان دانشگاه در حاشیه بازدید از نمایشگاه فعلی موزه‌ هنرهای معاصر تهران از آثارِ رضا مافی دیدگاهِ خود درباره آثار به نمایش درآمده را بیان کرد. او معتقد است این هنرمند در زمان خود حرکتی جدی در گرایش به قدما و هنر سنتی داشته است.

به گزارش ایسنا، ایرج نعیمایی ـ از اعضای پیوسته فرهنگستان هنر و از مدرسان دانشگاه ـ دیدگاه خود را درباره نمایشگاهِ رضا مافی که در موزه‌ هنرهای معاصر تهران برپاست،‌ عنوان کرد. 

نعیمایی درباره ویژگی آثارِ رضا مافی گفت: رضا مافی به سه حوزه از هنر از خط کلاسیک ایرانی به‌خصوص نستعلیق و تا اندازه‌ای شکسته گرفته تا خط فرم و نقاشی تسلط داشت. همین امر سبب شد تا این شعر حافظ  «عشق و  شباب و رندی مجموعهٔ مراد است/ چون جمع شد معانی گویِ بیان توان زد» تبدیل به مصداق بارز رضا مافی شود.

او ادامه داد: مافی حرکتی جدی در گرایش به قدما و هنر سنتی داشت. او انسان بسیار مستعدی بود و در برهه‌ای از زندگی خود بسر می‌بُرد که به لحاظ هنری در زمان ظهور و بروز کامل قرار داشت اما در سن کم از دست رفت و من همیشه حسرت آن را دارم.

نعیمایی ضمن اشاره به از دست دادن رضا مافی حین ساخت مجموعه «هزاردستان» اظهار کرد: توانایی‌های رضا مافی ستودنی است. من به او بسیار امیدوار بودم و حتی زمانی که محمدعلی نجفی ـ فیلمنامه نویس و کارگردان ـ «سربداران» را می‌ساخت، سر صحنه رفتم و رضا مافی را دیدم.

او معتقد است که این هنرمند از جمله نخستین افرادی است که مشق قدمایی را در آثار خود به کار گرفته و در این زمینه دارای استعداد ویژه‌ای بوده است. 

از دیدگاهِ او مافی جذب بازارهای اقتصادی نشد، وجه هنری آثارش را فراموش نکرد و آن را تابع سلیقه بازار قرار نداد.

نعیمایی، رضا مافی را غنچه باز نشده هنر خوشنویسی عنوان کرد و در این زمینه گفت: او همچون یک غنچه بروز پیدا کرده بود اما مهلت و فرصت شکفته شدن پیدا نکرد. با این حال رضا مافی حق بسیار زیادی بر گردن خوشنویسی به خصوص در بخشی که رویکرد به قدما را شاهد هستیم، دارد. 

این مدرس دانشگاه و از اساتید خوشنویسی اظهار کرد: مافی خط و نقاشی را بلد بود و حفظ اصالت خط در نقاشی از تفاوت آثار او با بعضی از دیگر هنرمندان است. او مبنا را خط کلاسیک قرار داد و نقاشی را تابعی از خط در نظر گرفت.

او در پایان با اشاره به برگزاری این نمایشگاه که با همکاری نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی «ترانه باران» برپا شده است کرد و ضمن نیکو برشمردن ورود بخش خصوصی به برگزاری نمایشگاه‌هایی با محوریت پژوهشی گفت: باید تلاش‌ بیشتری برای ورود بخش خصوصی به حوزه‌های هنر شود، اگر این امر در جامعه گسترش پیدا کند اقتصاد هنر به معنای درست شکل می‌گیرد. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha