• شنبه / ۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403040200913
  • خبرنگار : 50233

مدیرکل زندان‌های استان مطرح کرد

پرداخت ۱۵ میلیارد تومان دستمزد به زندانی‌ها در سمنان / پایین بودن هزینه تولید در زندان‌ها

پرداخت ۱۵ میلیارد تومان دستمزد به زندانی‌ها در سمنان / پایین بودن هزینه تولید در زندان‌ها

ایسنا/سمنان مدیرکل زندان‌های استان سمنان از پرداخت دستمزد ۱۵ میلیارد تومانی به زندانیان شاغل در زندان‌های این استان در یک سال اخیر خبرداد و گفت: میزان دستمزد پرداختی به زندانیان در مقایسه با سال قبل از آن سه برابر افزایش یافته است.

‌امید کهربایی امروز (دوم تیر ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، اظهار کرد: ۶۰ درصد زندانیان این استان که حکم‌شان قطعی شده است و اشتغال‌شان منع قانونی ندارد و در زندان اشتغال دارند. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره حقوق و دستمزد پرداختی به زندانیان، بیان کرد: میانگین دستمزد پرداختی به زندانیان زندان‌های این استان ماهانه بیش از چهار میلیون تومان است. البته ارقام پرداختی به زندانیان شاغل متفاوت است و برخی از زندانیان تا هشت میلیون تومان نیز دستمزد ماهانه دریافت می‌کنند. 

وی با بیان اینکه پرداخت دستمزدها بسته به شغل، نوع کار و زمان  کار متفاوت است، افزود: برخی زندانیان اردوگاه اصلاح و تربیت دستمزد ماهانه‌شان ۶.۵ میلیون تومان است. 

مدیرکل زندان‌های استان سمنان از اشتغالزایی برای زندانیان به‌عنوان یکی از اولویت‌های این اداره کل نام برد و بیان کرد: در حال حاضر هشت کارآفرین در زندان‌های استان خط تولید دارند. 

وی با بیان اینکه بخشی از فضاهای زندان به واحدهای تولیدی و صنعتی اختصاص داده شده است، گفت: تعدادی از زندانیان متناسب با نوع کار تا ساعت هفت شب در کارگاه‌های این واحدها مشغول به کارند. 

اشتغال ۵۵ زندانی در شهرک‌های صنعتی استان

وی مهارت‌آموزی به زندانیان را یکی از اهداف مهم این طرح دانست و گفت: زندانیان در طول گذراندن دوران محکومیت خود نه‌تنها به کار مشغولند و درآمد دارند، از طریق فعالیت در کارگاه‌ها یا دوره‌های آموزشی هم مهارت‌های مختلفی را می‌آموزند که می‌تواند بعد از آزادی به اشتغال آنها کمک کند. 

کهربایی با بیان اینکه میزان دستمزد زندانی‌ها بسته به ساعت‌های کاری یا تعداد قطعات تولیدشده متفاوت است، ادامه داد: به‌عنوان مثال، یکی از واحدهای صنعتی فعال در زندان استان، تولید کفش است که زندانیان به ازای ساخت و تولید هر جفت پوتین یک مبلغ مشخصی دستمزد دارند. بنابراین هرچه زمان بیشتری صرف تولید کنند، دستمزد بیشتری دریافت خواهند کرد. 

وی همچنین از معرفی برخی زندانیان دارای مهارت به واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان خبر داد و اظهار کرد: در همین ارتباط ۵۵ زندانی دارای مهارت بعد از آزادی به این واحدها معرفی شدند و اکنون مشغول به کارند. البته این واحدها بسته به تعداد نیرویی که مشغول به کار می‌کنند، می‌توانند از تسهیلات کم‌بهره‌ای که پیش‌بینی‌شده بهره‌مند شوند. در همین راستا، سال گذشته بیش از دو میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت شده است. 

مدیرکل زندان‌های استان سمنان افزود: از محل تسهیلات تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ تا سقف چهار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغالزایی زندانیان پرداخت می‌شود که سال گذشته از این محل ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به افراد کارآفرین پرداخت شد، البته این واحدها یا کارآفرینان موظفند خدمات مستمر اشتغالزایی تا پایان تسویه تسهیلات به زندانیان ارائه دهند. 

پایین بودن هزینه تولید در زندان 

وی با اشاره به هزینه پایین تولید در زندان، گفت: با توجه به اینکه واحدها در زندان از بیمه زندانی شاغل یا پرداخت مواردی مانند بیمه بیکاری، سنوات، بازنشستگی و ... معافند هزینه تولید کالا در زندان‌ها پایین است و همین سبب شده است که در بحث سرمایه‌گذاری شاهد استقبال خوبی باشیم. 

پرداخت ۱۵ میلیارد تومان دستمزد به زندانی‌ها در سمنان / پایین بودن هزینه تولید در زندان‌ها

وی از وجود یک کارخانه تولید و بسته‌بندی حلواشکری در زندان شاهرود خبر داد و گفت: واحدهای صنعتی، محصولات بتنی، تولید ام دی اف و ... در حال حاضر در زندان‌های این استان فعالیت دارند. 

مدیرکل زندان‌های استان سمنان در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی پرداخت دستمزدها به زندانیان شاغل، اظهار کرد: دستورالعملی در این ارتباط وجود دارد که باید حداقل ۵۰ درصد دستمزد در اختیار خانواده زندانی قرار گیرد، ۲۰ درصد آن در حسابی ذخیره و پس از آزادی زندانی به او پرداخت شود. همچنین پنج درصد برای بیمه حوادث پرداخت و ۲۰ درصد به خود زندانی پرداخت می‌شود. البته زندانی می‌تواند بخشی از این مبلغ یا کل آن را به خانواده خود پرداخت کند. 

آمادگی اداره کل زندان‌های استان برای همکاری با کارآفرینان

وی از آمادگی اداره کل زندان‌های استان برای همکاری با کارآفرینان و واحدهای صنعتی برای تامین نیروی کار خبر داد و گفت: یک سوله در مجاورت زندان یا اراضی کشاورزی متعددی داریم که افراد کارآفرین و سرمایه‌گذار می‌توانند با هدف اشتغالزایی بیشتر برای زندانیان در این بخش با ما همکاری کنند. ضمن اینکه تسهیلات خوبی در همین راستا پیش‌بینی شده است که کارآفرینان و سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. 

کهربایی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از زندانیان که اصطلاحاً «رای باز» نامیده می‌شوند در فضایی خارج از زندان در یک خوابگاه هستند، افزود: این افراد صبح در محل کار حاضر می‌شوند و عصر برای استراحت در مراکز خوابگاهی حضور می‌یابند. البته زندانیان جرائم خشن، سرقتی و مواردی از این دست نمی‌توانند در این بخش حضور داشته باشند. 

قرارداد اشتغال با ۱۵ واحد صنعتی و تولیدی

مدیرکل زندان‌های استان سمنان از قرارداد اشتغال این اداره کل با ۱۵ واحد صنعتی و تولیدی خبر داد و بیان کرد: اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی استان با ۱۵ شرکت تولیدی و صنعتی در شهرک‌های صنعتی سمنان، مهدیشهر، گرمسار و شاهرود قرارداد همکاری دارد. 

وی با اشاره به پرداخت دستمزد بیش از ۱۵ میلیارد تومانی به زندانیان شاغل در زندان‌های این استان از افزایش دستمزد زندانیان در یک سال گذشته خبر داد و گفت: سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در مجموع بیش از پنج میلیارد تومان در قالب دستمزد به زندانیان شاغل در زندان‌های استان پرداخت شده بود که این میزان در یک سال گذشته با افزایش بیش از سه برابری از مرز ۱۵ میلیارد تومان نیز گذشت. 

مدیرکل زندان‌های استان سمنان با اشاره به توسعه آموزش‌های حرفه‌آموزی در اداره کل زندان‌ها، اظهار کرد: در همین ارتباط با اداره کل فنی و حرفه‌ای استان قراردادهای آموزشی بسته شد و زندانیان آموزش‌های مختلفی را مانند برق، تعمیر خودرو، جوشکاری، امور ساختمانی و بنایی فرار می‌گیرند. 

وی یادآوری کرد: در یک سال گذشته، بالغ بر ۱۲۴۴ نفر در زندان‌های این استان توانستند گواهینامه فنی و حرفه‌ای دریافت کنند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha