• شنبه / ۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403040200836
  • خبرنگار : 71429

انتقاد یک وکیل دادگستری از اقدام کانادا درباره سپاه پاسداران

انتقاد یک وکیل دادگستری از اقدام کانادا درباره سپاه پاسداران

یک وکیل دادگستری گفت: رفتار دولت کانادا درباره سپاه مطلقا جنبه بی‌طرفانه، معیارگرایانه و صادقانه ندارد.

محمدصالح نقره کار در گفت وگو با ایسنا، درباره اقدام دولت کانادا در قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست به سازمان‌های به‌ اصطلاح تروریستی گفت: جهان سرمایه‌داری کارنامه سیاهی از استفاده دوگانه و سوداگرانه از واژگانی نظیر صلح، تروریست، حقوق بشر، کرامت انسانی، اصل برابری، خشونت پرهیزی و حقوق بشر دوستانه دارد. نگاه کالایی و سوداگرانه جهان سرمایه‌داری در مسیر روش‌های موجه سازنده رفتارهای تروریستی و جنگ افروزانه خود به قصد کسب منافع و زیر سوال بردن کشورهای مستقل با مصادره به مطلوب یا استفاده ابزاری از واژگانی ارزشمند در ساحت و سپهر عمومی جهانی است.

وی افزود: اقدام اخیر دولت کانادا که در چشم بستن به فجایع غزه و کرانه باختری و مصائب غیرقابل وصفی که طی ماه‌های اخیر در اسراییل شاهد بودیم و ده‌ها سند و مدرک دیگری از چشم‌بندی نسبت به فجایع علیه حقوق بشر و صلح و کرامت انسانی از جمله رفتار دوگانه نسبت به منافقینی که طی سال‌های نخستین انقلاب، آحاد مردم مظلوم و زنان و کودکان و  بی گناهان و مسئولین کشور را در وضعیت انقلابی ترور کرده‌اند و با فجایعشان بی توجهی نسبت به حقوق بشر را در عمل اثبات کردند و  رفتارهای دوگانه کانادا، سند مسجلی است بر فقدان مشروعیت و صلاحیت در خصوص تشخیص درست و قوه تمییز عادلانه نسبت به وضعیت حقوق بشر و تروریست و صلح و سایر ارزش‌هایی که در نظام بین‌الملل و  ساحت اخلاقی و انسانی دارد.

نقره کار ادامه داد: جهان با چشم خود  دید که کشورهای سرمایه‌سالار و وابستگان آنان چگونه با نگاه دوگانه و بی‌آبروی خود نسبت به حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی، نگاه مسامحه گرانه و توجیه کننده داشتند و از این منظر رفتار دولت کانادا مطلقا جنبه بی طرفانه، معیارگرایانه و صادقانه ندارد و باید  تاسف خورد مجموعه هایی که حامی حقوق بشر هستند، نسبت به این رفتارهای بازاری و سیاست بازانه و فاقد صدق و حقیقت جویی نسبت به آنها موضع‌گیری ندارند.

وی ادامه داد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بخش اثربخشی از قوه دفاعی کشور و پاسداران تمامیت ارضی ایران هستند و ممکن است هر یک از ما تفاوت نگرشی نسبت به مسایل داخلی در سرزمین خود داشته باشیم یا انتقادهایی در خصوص رفتار یا سویه های تصمیم گیری در این نهاد نظامی داشته باشیم اما در ورطه عمل همه ما ایرانیان زمانی که تمامیت ارضی ما مورد هجمه قرار می گیرد یا هجمه‌های مقدری توسط کشورهای سرمایه سالار و دشمنان انقلاب اسلامی شکل می گیرد، در کنار ارتش و سپاه و نیروهای نظامی خودمان،  پاسدار ایران هستیم و سوابق سپاه نشان می دهد که همواره در جهت حمایت از تمامیت ارضی ایران و قطع کردن دست جریان‌های خطرناک که صلح و امنیت منطقه را به هم‌ می‌ریختند از جمله جریان داعش، همواره پیشتاز بوده است و باید علی رغم تفاوت نگرشی داخلی در حوزه خارجی  و جنبه بیرونی تمام قد در کنار قوای نظامی ایران ایستاد و کشورهایی که با استقلال ایران چالش دارند یا منافعشان از استقلال ایران ضربه می‌خورد، باید بدانند که فریب‌کاری ها یا تضعیف‌گری هایشان نسبت به قوای نظامی ایران با پاسخ محکم افکار عمومی داخلی مواجه می شود و تکثر آرا در ایران مانع این نخواهد بود که در موضوعات ملی، همبستگی و  وفاق داخلی خود را فراموش کنیم و این اقدام سیاست بازانه و سوداگرانه نظام سرمایه داری از جمله کانادا مشروعیت زدایی برای خود آنها دارد و کشورهای مستقل را مصمم تر برای صیانت از تمامیت ارضی خود می کند.

این وکیل دادگستری افزود: در نظام حقوق بین الملل، معیارها و شاخص‌های حقوق بین الملل توسط دولت کانادا نقض شده و رفتار ناقضان عمده حقوق  بشر و حامیان تروریست همواره نادیده انگاشته شده و در عین حال جریان رسمی و قانونی حافظ امنیت ایران مورد هجمه سیاست‌گرایانه دولتی قرار گرفته که در حمایت از تروریست و سکوت در قبال جنایات علیه بشریت بخصوص در رژیم صهیونیستی، ید طولایی دارد.

وی با بیان اینکه اقدام دولت کانادا قابل نقد مفهومی و مصداقی خواهد بود، گفت: مستحضرید که موضوعات حقوق بشر و مبارزه با تروریست و تثبیت صلح از سه ویژگی برخوردارند. اول اینکه جهان شمول‌اند و با تعاریف و معیارهای مشخصی برای همه کشورها قابلیت تحلیل و تعمیم دارند. دوم از حیث اولویت اساسی واجد اهمیت هستند و برای کشورها و دولتها به مثابه یک اولویت اساسی و حداقل‌های ضروری برای بهره مندی از  یک زندگی صلح مدار و کرامت مند انسانی حائز اهمیت هستند و  نسبت به سایر حقوق ترجیح دارند و باید به آنها احترام گذاشت. سوم اینکه اثبات آنها تکلیف آور است یعنی اخلاقا و بصورت هنجاری باید برای تضمین و تامین آنها اهتمام صورت گیرد.

نقره کار گفت: تروریست از واژه‌هایی است که در تقابل با صلح و  امنیت و زیست شایسته انسانی و بشری، مانعی برای دسترسی به حیات صلح‌آمیز و کرامت‌مدار انسان‌ها است. ایران همواره قربانی تروریست بوده و نیروهای نظامی ایران و دولت ایران در تقابل با تروریست به صورت موردی و ساختاری و سیستماتیکی هزینه های هنگفتی را پرداخت کردند.

وی در پایان گفت: برای مفهوم شناسی تروریست در جهان و منطقه باید ریشه‌ها را مدنظر قرار داد. ایران همواره مدافع امنیت در منطقه بوده و نیروهای نظامی ایران همواره مورد تعرض جریانات افراطی، بنیادگرایان و کاسبان منطقه که منافع خود را در گروی ایجاد تنش و چالش برای کشورهای مستقل می‌دیدند،  فراهم کرده و از این‌ منظر باید نقش کلیدی ایران و نیروهای نظامی و  در راس آن  سپاه را در امنیت کشور و منطقه حایز اهمیت تلقی کرد. باید ببینیم رفتارهای نظام استکبار و سرمایه سالاران‌ جهان در زمینه استقلال ایران و حفظ صلح و امنیت منطقه تاکنون چگونه بوده است؟  از یاد نخواهیم برد در جنگ ایران و عراق چه کشورهایی حامی عراق متجاوز ایران کش بودند و چه کشورهایی مدافع ایران مستقل. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha