• شنبه / ۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403040200562
  • خبرنگار : 71604

کپسول «استارلاینر» تا ماه ژوئیه به زمین بازنمی‌گردد

کپسول «استارلاینر» تا ماه ژوئیه به زمین بازنمی‌گردد

کپسول فضایی «استارلاینر» قرار بود روز ۲۶ ژوئن به زمین بازگردد اما اکنون اعلام شده است که حداقل تا روز دوم ژوئیه باز نخواهد گشت.

به گزارش ایسنا، اولین ماموریت سرنشین‌دار کپسول «استارلاینر»(Starliner) شرکت «بوئینگ»(Boeing) دوباره تمدید شد.

به نقل از اسپیس، استارلاینر حداقل تا روز دوم ژوئیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل خواهد ماند که تقریبا یک هفته دیرتر از تاریخ اعلام‌شده پیشین ۲۶ ژوئن است.

داشتن زمان بیشتر، فرصت بیشتری را برای ارزیابی چندین مشکل ایجادشده در استارلاینر برای بوئینگ و ناسا فراهم می‌کند. «استیو استیچ»(Steve Stich) مدیر برنامه سرنشین‌دار تجاری ناسا در روز جمعه ۲۱ ژوئن گفت: ما وقت خود را برای دنبال کردن فرآیند استاندارد مدیریت ماموریت خود صرف می‌کنیم. ما اجازه می‌دهیم تا داده‌ها تصمیم‌گیری ما را در رابطه با مدیریت نشت‌های کوچک سیستم هلیوم و عملکرد پیشرانه هدایت کنند.

ماموریت کنونی استارلاینر که «آزمایش پرواز خدمه»(CFT) نامیده می‌شود، «بوچ ویلمور»(Butch Wilmore) و «سونی ویلیامز»(Suni Williams) فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد. ماموریت آزمایش پرواز خدمه در روز پنجم ژوئن پرتاب شد و یک روز بعد به آزمایشگاه مداری رسید.

بیشتر رسید:

سرنشینان «استارلاینر» به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند

همان طور که استیچ خاطرنشان کرد، این ورود کاملا هم ساده نبود. استارلاینر در طول سفر خود برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی، با پنج مورد از ۲۸ پیشران سیستم کنترل واکنش خود با مشکلاتی روبه‌رو شد. چهار مورد از پیش‌ران‌ها در نهایت دوباره به حالت آنلاین بازگردانده شدند.

علاوه بر این، اعضای گروه آزمایش پرواز خدمه متوجه پنج نشت کوچک هلیوم در سیستم پیشران استارلاینر شدند. یکی از آنها پیش از پرتاب مشاهده شد اما گروه آن را به عنوان یک مشکل جدی در نظر نگرفتند. چهار نشت دیگر پس از پرتاب کپسول با موشک «اطلس ۵»(Atlas V) ظاهر شدند.

هدف نهایی از این ماموریت، صدور مجوز استارلاینر برای پرواز در ماموریت‌های شش ماهه فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی است. شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) در حال حاضر این پروازها را با کپسول «دراگون»(Dragon) خود انجام می‌دهد و در میانه هشتمین ماموریت سرنشین‌دار بلندمدت خود قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha