• جمعه / ۱ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403040100189
  • خبرنگار : 71342

نمایشی که نوید محمدزاده را به تئاتر شهر آورد

نمایشی که نوید محمدزاده را به تئاتر شهر آورد

نمایش «زمستان ۶۶» جزو آثاری بود که در دهه ۷۰ خوش درخشید و در جشنواره تئاتر فجر، جوایز گوناگونی را از آن خود کرد. نمایشی که هم پانته‌آ بهرام و ریما رامین‌فر در آن خوش درخشیدند و هم نوید محمدزاده.

به گزارش ایسنا، بمباران تهران در اسفند سال ۶۶ برای محمد یعقوبی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان جوان تئاتر در دهه ۷۰، اتفاقی الهام‌بخش بود. او که همواره به موضوعات اجتماعی اطراف خویش توجهی ویژه داشت، یکی از نمایشنامه‌های آغازین خود را به مساله جنگ ایران و عراق اختصاص داد و ثمره آن شد نمایشنامه «زمستان ۶۶» که سال ۷۶، ده سال بعد از وقوع این ماجرا در تهران روی صحنه رفت.

«زمستان ۶۶» روایت‌گر رویدادهایی است که در یک خانواده در اولین روز موشک‌باران تهران در اسفند سال ۱۳۶۶ رخ می‌دهد. موشک‌باران تهران مسائل و مشکلات جدیدی برای افراد خانواده به وجود می‌آورد که اختلافات پیشین آن‌ها را به حاشیه می‌راند.

نمایش «زمستان ۶۶ » یکی از آثار موفقی است که نیمه دوم دهه ۷۰ که فضای تئاتر کشور به واسطه دوران اصلاحات، فضایی چابک و خلاق و جوان‌گرا شده بود، روی صحنه رفت و جایزه کارگردانی را برای یعقوبی به ارمغان آورد.

یعقوبی نخستین بار این نمایش را با همراهی گروه تئاتر امروز و با بازی بازیگرانی چون پانته آ بهرام، ریما رامین‌فر، پوپک گلدره، رحیم نوروزی، هومن برق‌نورد، محمدرضا حسین‌زاده روی صحنه برد. اجرای عمومی این نمایش سال ۷۷ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و یعقوبی بعد از ۱۳ سال بار دیگر همین نمایشنامه را در همین تالار روی صحنه برد تا نسل جدید تماشاگران تئاتر، فرصتی برای تماشای آن داشته باشند.

این نمایش در اجرای دوباره خود با بازی رویا افشار، آیدا کیخایی، ‌ سعید زارعی، علی سرابی، باران کوثری و نوید محمدزاده اجرا شد و یکی از نخستین نمایش‌های حرفه‌ای بود که نوید محمدزاده در آن به ایفای نقش پرداخت.

حالا قرار است فیلم این نمایش در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در بیاید و نقد و بررسی شود.

بر این اساس، شانزدهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «زمستان ۶۶» اختصاص دارد که روز چهارشنبه ۶ تیر ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و فرزانه ابراهیم‌زاده (منتقد تئاتر) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha