• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403033020604
  • خبرنگار : 71667

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی:

دولت باید به اندازه یک آیکون روی گوشی مردم شود

دولت باید به اندازه یک آیکون روی گوشی مردم شود

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت که دولت قریب به ۶۰۰۰ خدمت را به مردم ارائه می دهد که این خدمات باید شناسنامه دار شوند.

به گزارش ایسنا، رئیس امور اداری و استخدامی در نشست مشترک با سخنگوی دولت برای ارایه گزارش خدمت، با بیان اینکه دولت باید به سمتی برود که اندازه یک آیکون بر روی گوشی مردم شود و هفت روز هفته بتوانند خدماتشان را دریافت کنند، اظهار کرد: ۵۲۷۸ خدمات قابل الکترونیکی شدند هستند، ما خدماتی که به صورت الکترونیکی و هوشمند می توانیم ارائه دهیم را نباید مردم را معطل کنیم.

لطیفی ادامه داد: مراجعه حضوری به دستگاه اجرایی هزینه ترافیک و وقت دارد و گاهی منجر به فساد می شود.

وی افزود: در دولت سیزدهم اتفاقات مهمی رخ داده است. ما شش جهت را در جهت گیری اسلامی اتخاذ کردیم. حکمرانی ایرانی - اسلامی مبنی بر عدالت است و باید بهره‌ور و البته در کنار آن باید هوشمند باشد. مسئله تحول سرلوحه کار ما قرار گرفت و این شش عرصه در دوره ۱۰۰۰ روز مبنا قرار گرفت.

او گفت: امروز بر اساس آخرین آماری که در حوزه کارکنان دولت داریم، ۲ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۳۹۷ نفر در دولت در حال خدمت به مردم هستند که ۱۴ درصد از این افراد به شکل پیمانی، ۱۳ درصد قرارداد کار معین،  حدودا ۵ درصد کارگری و یک میلیون و ۵۳۶ هزار نفر به صورت رسمی فعالیت می‌کنند که به تفکیک جنسیت سهم آقایان یک میلیون و ۲۴۷ هزار نفر و خانم‌ها ۹۹۸ هزار نفر است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی تصریح کرد: عموما سالنامه نظام اداری را پس از ۱۵ سال منتشر می‌کنیم که آخرین بار در سال ۱۳۸۴ منتشر شد و پس از آن مورد دیگری نداشته‌ایم. با الگویی که در حوزه هوشمندسازی و تجمیع اطلاعات داشتیم، تلاش کردیم اطلاعات را جمع‌آوری کرده و اکنون به شکل برخط در دسترس برای پژوهشگران است.

وی تاکید کرد: اتفاق بعدی که در این فاصله رقم خورد، مربوط به معماری کلان دستگاه‌های اجرایی بود. در این زمینه ساختار وزارت خانه‌های صمت، نیرو، ورزش و علوم، میراث و گردشگری و سازمان اداری و استخدامی و ۳۰ دستگاه اصلی و ۶۵ دستگاه تابع و وابسته بازنگری شد. نگاه ما در دولت سیزدهم چابک سازی دولت و حرکت به سمت هوشمندسازی است و تأکید ما بر سه عنصر هدایت، حمایت و نظارت  و این است که امور دیگر را به بخش غیر دولتی واگذار کنیم.

لطیفی گفت: یکی از مشکلات ما در کشور تعدد شوراهاست و براساس نیاز سنجی‌های انجام شده مشخص شد که نیاز است تعداد شوراها را کاهش دهیم. قریب به ۳۰۰ شورا و کمیسیون در کشور داریم. در آخرین جلسه شورای عالی اداری مقرر شد ۶۴ شورایی که عملا متروک بودند، حذف شوند تا به تصمیم‌گیری سریع‌تر و آسان‌تر کمک کنیم.

معاون رئیس جمهور گفت: امروز ۴۸ میلیون نفر به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند. گزارشی که داریم در زمینه مرکز تبادل اطلاعات در دولت سیزدهم حدود ۷۸۰ درصد رشد تراکنش داشتیم و ۱۸ میلیارد تراکنش بین دستگاه و مردم داشتیم که این منجر به افزایش بهره وری می شود. ۱۰ اقدام کلیدی در حوزه بهره وری انجام شده است. ما رشد متوسط شاخص بهره وری کل عوامل تولید در سه سال فعالیت دولت ۴.۳ درصد بوده است. درحالی که در دهه ۹۰ منجر به ۱۴۰۰ منفی ۰.۸ درصد بوده است. بیشترین رشد ما در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و نفت و گاز بوده است.

لطیفی گفت: پاداش اعضای هیأت مدیره شرکت‌های دولتی به بهره وری متصل شده است و برای اولین بار ما کارنامه بهره‌وری شرکت‌های دولتی را نشان می‌دهیم.  در سراسر کشور ۲۰۰۰ نفر به عنوان مروجین بهره‌وری آموزش دادیم. این ثمره اهتمام رئیس جمهور شهید بر بهره‌وری بود.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات خوب در دولت سیزدهم که برای اولین بار در حال رخ دادن است، سامانه سنجش میزان رضایت مردم از کارکنان است که کار مشترکی میان وزارت ارتباطات و سازمان اداری استخدامی که این سامانه افتتاح شد. تعداد کدهای دو بعدی که برای کارکنان دولت صادر شده، یک میلیون و ۴۲۳ هزار و ۶۱۲ است. الان با پاسخ دادن به ۴ سوال ساده می‌توانند رضایت یا عدم رضایت خود را اعلام کنند.

وی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات ۹۰ درصد مردم از خدمات رضایت دارند و ۱۰ درصد ناراضی هستند که اکنون می‌توانند این عدم رضایت را اعلام کنند تا پیگیری شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی در ادامه صحبت هایش تاکید کرد: یکی از اتفاقات خوب در دولت سیزدهم که برای نخستین بار در حال رخ دادن است، توسعه سامانه جمع‌نویسی برای تصمیمات دولت است. ۴۱ سند سیاستی که قرار بوده تهیه شود را روی این سامانه جمع‌نویسی قرار دادیم تا کارکنان دولت قبل از طرح شدن این اسناد در مجامع ارایه بدهند و  تا کنون ۲ هزار و ۱۹۱ نفر از کارکنان دولت درباره آن نظر داده‌اند.

وی گفت: در حال توسعه اپلیکیشنی برای کارکنان دولت هستیم که می‌توانند به صورت برخط از محل پنجره ملی خدمات هوشمند فیش پرداختی خود را مشاهده کنند و سامانه رضایت و سوابق آموزشی خود را چک کنند و اگر رزومه‌ای دارند در اینجا بارگذاری می‌کنند تا بررسی شود که این اتفاق با همکاری وزارت ارتباطات در حال پیگیری است.

معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: اتفاق بسیار مهمی که برای اولین بار در حال رخ دادن است سامانه یکپارچه سیستم نهایی است که فاز اول آن را سازمان اداری- استخدامی و برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد از آبان ۱۴۰۲ شروع کرده است. تاکنون تقریبا تمام پرداخت‌های کارکنان دولت از این سامانه اتفاق می افتد. مجوزهای استخدام در دولت سیزدهم در این سه سال مجموعا ۳۴۱ هزار و ۲۲۸ مجوز استخدام داریم. ما برای جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی مسیر ویژه‌ای را با همکاری بنیاد ملی نخبگان در نظر گرفته‌ایم و سه دوره فراخوان انجام شده است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی در ادامه این نشست در پاسخ سوالی مبنی بر ارائه گزارشی در سامانه رضایت اظهار کرد: ما به صورت هفتگی گزارش را اعلام می کنیم چون هنوز تعداد ورودی نظرات کم است و نمی توان براساس آن تصمیم گیری داشته باشیم البته قرار شده است برای هر دوره سه ماهه دستگاه هایی که تواسته اند کم ترین عدم رضایت را به دست آورند مورد تشویق قرار بگیرند.

 وی همچنین درباره طولانی بودن فرایند جذب آزمون ها توضیح داد: یکی از آسیب هایی که ما شناسایی کردیم این بود که فرآیند جذب از زمانی که نتایج اولیه اعلام می شود طولانی است. بنابراین کاری که الان شروع کرده این این است که این فرایند را اصلاح می کنیم و در قدم بعد به این سمت حرکت می کنیم که گزینش و حراست همزمان با آزمون های مرحله دوم انجام شود. همچنین از سامانه های هوشمند هم در این زمینه استفاده می کنیم.

لطیفی درباره آزمون های آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پروش هم نتایج اولیه ای که اعلام شده منجر به نتیجه نهایی نشده است و ما درخواست مان از این وزارت خانه این است روند تسریع شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha