• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403033020526
  • خبرنگار : 50604

برند خاویار ایران را چگونه حفظ کنیم؟

برند خاویار ایران را چگونه حفظ کنیم؟

ایسنا/گلستان قائم مقام رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بهره‌برداری غیر مجاز کشورهای حاشیه دریای خزر را عامل از بین رفتن نسل مولد ماهیان خاویار دانست و در خصوص چگونگی حفظ برند خاویار ایران توضیحاتی ارائه داد.

 مصطفی شریف روحانی ظهر چهارشنبه ۳۰ خرداد در نشست تخصصی با موضوع «توسعه دریا محور با رویکرد شییلاتی» که به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گلستان برگزار شد، اظهار کرد: کشور ایرران با ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، کشور دریایی محسوب می‌شود ولی در حال حاضر تنها  از پنج درصد از ظرفیت دریا برای اشتغال و اقتصاد در کشور استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با ابلاغ سیاست‌های نظام در توسعه فعالیت‌های دریا محور فرصت خوبی برای کار در این حوزه فراهم شده است، گفت: طبق برنامه سازمان فائو در سال ۲۰۳۰ باید ۳۰ درصد غذای مردم جهان از آبزیان تأمین شود به همین دلیل رویکرد توسعه آبزی پروری از چندین سال قبل به طور جدی در کشور شروع شده است.       

قائم مقام رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور پرورش میگو، توسعه آبزی پروری ساحل و استفاده از  ذخایر ارزشمند کمتر برداشت شده از دریای عمان را از جمله برنامه‌های شیلات کشور در راستای تأمین غذای دریایی برشمرد و اضافه کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری حمایت ویژه‌ای از شرکت‌های دانش بنیاد در حوزه‌های آبزی پروری دارد، لذا  فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و محققان مراکز پژوهشی بای با بهره‌گیری از این فرصت برای  ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه شیلات و آبزیان متمرکز شوند.

فعالیت ۸۰۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور

شریف روحانی با اشاره به اینکه ما بیش از ۸ هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم که  سهم شرکت‌های دانش بنیان از مجموعه این تعداد  کمتر از ۱۰۰ شرکت است، افزود: علی رغم تمام مزیت‌هایی که حوزه شیلات و آبزیان دارد، تعداد شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه کم است و به  همین دلیل معاونت علم و فناوری و کانون سرمایه‌گذاری در حوزه آبزیان فارغ باستفاده از مساعدت‌هایی فارغ التحصیلان شیلات را برای تشکیل شرکت‌های دانش بنیان تشویق می‌کنند.

برند خاویار ایران را چگونه حفظ کنیم؟

پرورش تیلاپیا راهکار موثر برای افزایش غذای دریایی 

وی تولید مولد سالم ماهی تیلاپیا با هدف خنثی کردن دغدغه‌های زیست محیطی را یکی از راهکارهای مؤثر برای افزایش تولید آبزیان دانست و افزود: تیلاپیا گونه اقتصادی، پرتولید و فنی است که ۳۰۰ تن در هکتار بدون تعویض آب برای مدت طولانی عملکرد دارد در حالی که ماهیان گرماوی تنها سه تن در هکتار عملکرد دارد.

قائم مقام رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تکثیر گونه‌های بومی دریای کشور را رهکار مؤثر برای خودکفایی در تولید آبزیان دانست و افزود: شرکت‌های دانش بنیان که متقاضی پرورش ماهی قزل آلا هستند را به مراکز تحقیقاتی و مؤسسات پژوهشی وصل کرده و مورد حمایت قرار می‌دهیم تا بتوانند زمینه خودکفایی کشور را فراهم کنند.

برند خاویار ایران را چگونه حفظ کنیم؟

بهره‌برداری غیر مجاز بلای جان خاویار مولد

شریف روحانی بهره‌برداری غیر مجاز  کشورهای حاشیه دریای خزر را عامل از بین رفتن نسل مولد ماهیان خاویار برشمرد و افزود: افزود علاوه بر آن پسماند صنایع، فاضلاب کشاورزی و سموم مختلف اکوسیستم دریای خزر را مورد تهدید قرار داده است.

وی با تأکید اینکه توسعه ماهیان خاویاری باید به سواحل دریای خزر محدود شود، گفت: استراتژی ما این است که خاویار پرورشی باید با استفاده از دریای خزر پرورش پیدا کند، زیرا تنها با این سیاستی است که می‌توانیم برند خاویار را حفظ کرده و در کنار آن ذخایر دریای خزر را بازسازی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha