• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403033020321
  • خبرنگار : 71263

در تداوم جنگ تراشه

آمریکا برای مقابله با پیشرفت چین از متحدان کمک می‌گیرد

آمریکا برای مقابله با پیشرفت چین از متحدان کمک می‌گیرد

یک مقام ارشد آمریکایی به ژاپن و هلند سفر خواهد کرد تا از این دو کشور بخواهد محدودیت‌های جدیدی را برای صنعت نیمه‌رسانای چین از جمله تراشه‌های حافظه پیشرفته ضروری برای هوش مصنوعی، اعمال کنند.

به گزارش ایسنا، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: آلن استیوز، معاون وزیر بازرگانی آمریکا در امور صنعت و امنیت، همتایان خود در توکیو و لاهه را تحت فشار قرار خواهد داد تا محدودیت‌های بیشتری روی فعالیت‌های شرکت‌های ASML Holdings NV و «توکیو الکترون» ژاپن، اعمال کنند. استیوز، در بخشی از گفت‌وگوهای ادامه‌دار آمریکا با متحدان، به مسئله کارخانه‌های تراشه‌سازی چینی که تراشه‌های حافظه با پهنای باند بالا را توسعه می‌دهند، خواهد پرداخت.

مذاکرات استیوز بر مبنای توافق سال ۲۰۲۳ بین سه کشور برای محدود کردن عرضه تجهیزات تراشه‌سازی به چین و جلوگیری از مدرنیزه شدن ارتش این کشور خواهد بود.

آمریکا نخستین بار در سال ۲۰۲۲، محدودیت صادرات تجهیزات تراشه‌سازی و تراشه‌های پیشرفته شرکت‌هایی نظیر انویدیا و «لام ریسرچ» به چین را اعمال کرد.

ژاپن که خانه سازندگان تجهیزات تراشه مانند نیکون و «توکیو الکترون» است، در همسویی با سیاست آمریکا، در ژوئیه گذشته، صادرات ۲۳ نوع تجهیزات از ماشین آلات گرفته تا قطعات ویفرهای سیلیکونی را محدود کرد.

سپس دولت هلند، به صادرات تجهیزات نیمه‌رسانای DUV شرکت ASML به چین را محدود کرد و آمریکا هم محدودیت‌هایی را برای عرضه این دستگاه‌ها به شماری از کارخانه‌های چینی اعمال کرد و مدعی شد سیستم‌هایASML ، حاوی قطعات و مواد آمریکایی است و شامل محدودیت‌های آمریکا می‌شود.

به گفته یک منبع آگاه، واشنگتن اکنون با متحدانش برای افزودن ۱۱ کارخانه تراشه‌سازی چینی دیگر به لیست تحت تحریم‌ها مذاکره خواهد کرد. در حال حاضر، پنج کارخانه در این لیست قرار دارند که شامل شرکت SMIC به عنوان بزرگترین تراشه‌ساز چین است.

آمریکا همچنین خواهان کنترل بیشتر تجهیزات تراشه‌سازی است. مقامات آمریکایی در آوریل به هلند سفر کردند تا تلاش کنند مانع ارائه خدمات شرکت ASML برای برخی تجهیزات خاص در چین شوند. تحت مقررات آمریکا، شرکت‌های آمریکایی اجازه ندارند به تعمیر تجهیزات در کارخانه‌های چینی پیشرفته بپردازند. اما قراردادهای خدمات دهیASML  هنوز به قوت خود باقی است و دولت هلند از اختیار فراسرزمینی برای توقف آنها برخوردار نیست.

بر اساس گزارش رویترز، غول مخابراتی هواوی چین سال گذشته، یک گوشی رده بالا معرفی کرد که در ساخت آن یک تراشه پیشرفته به کار رفته بود. گوشی «میت ۶۰ پرو» هواوی، نماد موفقیت فناوری چین به رغم اقدامات خصمانه آمریکا قلمداد می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha