• دوشنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403032818914
  • خبرنگار : 71415

اتکای دارندگان تسلیحات هسته‌ای به جنگ‌افزار اتمی تشدید شده است

اتکای دارندگان تسلیحات هسته‌ای به جنگ‌افزار اتمی تشدید شده است

۲ سازمان سوئدی و سوئیسی امروز (دوشنبه) گزارش دادند که ۹ دولت مسلح به تسلیحات هسته‌ای در جهان به روند نوسازی این تسلیحاتشان ادامه می‌دهند و اتکای خود به چنین تسلیحاتی را در سال ۲۰۲۳ تشدید کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، «ویلفرد وان» مدیر برنامه تسلیحات کشتارجمعی در اندیشکده سوئدی موسوم به «موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم» (سیپری) اظهار کرد: «از زمان جنگ سرد تاکنون شاهد یک چنین نقش برجسته‌ای برای تسلیحات هسته‌ای در روابط بین‌الملل نبوده‌ایم.»

به نوشته آسوشیتدپرس، اوایل ماه جاری میلادی روسیه و بلاروس مرحله دوم رزمایش با محوریت تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را برگزار کردند که این بخشی از تلاش کرملین به منظور دلسرد کردن غرب از تقویت کمک به اوکراین بود.

از سوی دیگر سازمان سوئیسی موسوم به «کارزار بین‌المللی نابودی تسلیحات هسته‌ای» نیز اعلام کرد هشت کشور مسلح به سلاح هسته‌ای در جهان به علاوه رژیم صهیونیستی، در سال ۲۰۲۳ مجموعا ۹۱.۴ میلیارد دلار را صرف زرادخانه‌های هسته‌ای خود کرده‌اند که معادل ۲۸۹۸ دلار در هر ثانیه است. این سازمان که مقر آن در شهر ژنو بوده و شامل ائتلافی از فعالان حامی خلع سلاح هسته‌ای است، در سال ۲۰۱۷ برنده جایزه صلح نوبل شد.

این گروه تصریح داشت، آمارها نشان می‌دهند در سال ۲۰۲۳ هزینه‌کرد جهانی برای تسلیحات هسته‌ای ۱۰.۷ میلیارد دلار در مقایسه با سال ۲۰۲۲ افزایش نشان داده است و ۸۰ درصد از این افزایش سهم ایالات متحده آمریکا بوده است. سهم آمریکا از کل هزینه‌ها برای این تسلیحات ۵۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده که بیش از کل هزینه بقیه دولت‌های مسلح به سلاح هسته‌ای در این حوزه است.

«آلیشیا سندرز-زاکره» هماهنگ‌کننده سیاست و پژوهش کارزار بین‌المللی نابودی تسلیحات هسته‌ای گفت: «پنج سال گذشته یک روند افزایشی مشهود را در حجم بودجه مختص به توسعه این تسلیحاتی که غیرانسانی‌ترین و مخرب‌ترین هستند، بوده‌ایم.» او اظهار کرد بعد از آمریکا دومین هزینه‌کننده بزرگ برای این تسلیحات، چین با رقم ۱۱.۸ میلیارد دلار بوده و سپس روسیه با رقم ۸.۳ میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار داشته است.

به گفته سندرز- زاکره، «کل این پول‌ها باعث ارتقای امنیت جهانی نمی‌شوند. در حقیقت باعث تهدید مردم در هر جایی که زندگی می‌کنند، هستند.»

موسسه سیپری برآورد کرد، حدود ۲۱۰۰ تا از کلاهک‌های هسته‌ای استقرار یافته، در وضعیت آمادگی بالای عملیاتی و سوار بر موشک‌های بالستیک نگهداری می‌شوند و تقریبا همه آنها مختص به آمریکا یا روسیه هستند. این اندیشکده تصریح داشت که گمان برده می‌شود چین هم برای نخستین بار تعدادی کلاهک را در وضعیت آمادگی بالای عملیاتی داشته باشد.

«دن اسمیت» مدیر موسسه سیپری گفت: «متأسفانه ما همچنان شاهد افزایش سال به سال تعداد کلاهک‌های هسته‌ای عملیاتی هستیم. این روند احتمالا در سال‌های آینده تسریع خواهد شد و این بسیار نگران‌کننده است.»

موسسه سیپری اعلام داشت، روسیه و ایالات متحده تقریبا ۹۰ درصد از کل تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند. این سازمان دیده‌بان تسلیحاتی اضافه کرد، به نظر می‌رسد اندازه زرادخانه‌های ارتش‌های آنها در سال ۲۰۲۳ نسبتا ثابت مانده اما برآورد می‌شود روسیه در ژانویه ۲۰۲۳، ۳۶ کلاهک عملیاتی دیگر را در نیروهای عملیاتی خود مستقر کرده است.

انستیتوی سیپری در سالنامه ۲۰۲۴ خود تصریح کرد شفافیت نسبت به تسلیحات هسته‌ای هر ۲ کشور آمریکا و روسیه در پی شروع جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ کاهش یافت و اهمیت تمهیدات برای اشتراک تسلیحات هسته‌ای افزایش یافت.

واشنگتن مذاکرات دوجانبه با روسیه بر سر ثبات استراتژیک را به حالت تعلیق درآورده و مسکو سال گذشته اعلام کرد مشارکت خود در معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای موسوم به «استارت جدید» را تعلیق می‌کند.

طبق این گزارش مجموع کلاهک‌های هسته‌ای موجود در جهان در ماه ژانویه گذشته ۱۲۱۲۱ کلاهک تخمین زده شد و حدود ۹۵۸۵ عدد از این کلاهک‌ها برای استفاده بالقوه در زرادخانه‌های نظامی مستقر بوده‌اند. همچنین تخمین زده می‌شود ۳۹۰۴ عدد از این کلاهک‌ها در موشک‌ها و هواپیماها مستقر شده‌اند که این رقم ۶۰ مورد بیشتر از تخمین ژانویه ۲۰۲۳ است. بقیه این کلاهک‌ها نیز در انبارهای مرکزی نگهداری شده‌اند.

موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم تصریح داشت، در آسیا کشورهای هند، پاکستان و کره‌شمالی همگی در صدد دستیابی به توانایی استقرار چند کلاهک بر روی موشک‌های بالستیک بوده‌اند. ایالات متحده، روسیه، فرانسه، انگلیس و چین این توانایی را دارند که به آنها امکان افزایش سریع و بالقوه تعداد کلاهک‌های مستقر شده آنها را داده و همچنین به دارندگان سلاح هسته‌ای اجازه می‌دهد تهدید به نابودی اهداف بسیار بیشتری کنند.

موسسه سیپری تأکید کرد که همه برآوردهای این انستیتو تقریبی بوده و هر ساله داده‌های مربوط به تسلیحات هسته‌ای جهان را بر اساس اطلاعات جدید و به‌روزرسانی ارزیابی‌های قبلی بازبینی می‌کند.

آمریکا در زمینه نیروگاه هسته‌ای ۱۵ سال از چین عقب‌تر است

همچنین در گزارشی که امروز (دوشنبه) منتشر شد، آمده است که ایالات متحده ۱۵ سال از چین در زمینه توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای با فناوری پیشرفته عقب‌تر است و رویکرد فناوری مورد حمایت دولت پکن و تامین مالی گسترده این کشور، باعث برتری پکن شده است.

براساس این مطالعه که «بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری» انجام داد که یک موسسه تحقیقاتی غیرحزبی مستقر در واشنگتن است، چین ۲۷ راکتور هسته‌ای در دست ساخت دارد که میانگین زمان ساخت آنها حدود هفت سال است و این بسیار سریع‌تر از کار سایر دارندگان قدرت هسته‌ای است.

در این گزارش آمده است: «استقرار سریع نیروگاه‌های هسته‌ای مدرن‌تر چین در طول زمان باعث صرفه‌جویی در مقیاس و تأثیرات یادگیری عملی می‌شود و این نشان می‌دهد که شرکت‌های چینی در آینده در نوآوری فزاینده در این بخش مزیت خواهند داشت.»

ایالات متحده بزرگ‌ترین ناوگان نیروگاه‌های هسته‌ای جهان را دارد و دولت جو بایدن، منبع برق تقریبا بدون آلایندگی را برای مهار تغییرات آب و هوایی حیاتی می‌داند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha