• یکشنبه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403032718206
  • خبرنگار : 30163

دانشجویان دکتری در گذر از مرزهای علم

نقش کلیدی «فرصت‌های مطالعاتی» در شکوفایی دانشجویان

نقش کلیدی «فرصت‌های مطالعاتی» در شکوفایی دانشجویان

محققان کشور در یک مطالعه تحقیقاتی، نقش فرصت‌های مطالعاتی را در بهبود توانایی‌های دانشجویان دکتری مورد بحث و بررسی قرار داده و بر اهمیت آن تاکید کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در دنیای امروز که علم و دانش به مثابه گنجینه ای بی پایان، کلید پیشرفت و توسعه جوامع محسوب می شوند، پرورش نخبگان و استعدادها در عرصه های علمی نقشی حیاتی در ارتقای جایگاه هر کشوری در عرصه بین المللی ایفا می کند. دانشجویان دکتری به عنوان آینده سازان علم و فناوری، در این مسیر نقشی محوری بر عهده دارند. فرصت های مطالعاتی خارج از کشور، فرصتی مغتنم برای این دانشجویان فراهم می کنند تا با غوطه ور شدن در دنیای علم و فرهنگ در دانشگاه های معتبر دنیا، افق دید خود را گسترش داده و تجارب ارزشمندی کسب کنند. در عصر جهانی شدن، تبادل دانش و ایده ها به مثابه رگ حیاتی جوامع، نقشی اساسی در پیشرفت و توسعه ایفا می کند.

دانشجویان دکتری به عنوان سرچشمه های نوآوری و خلاقیت، در این تبادل دانش نقشی کلیدی ایفا می کنند. فرصت های مطالعاتی خارج از کشور، بستری مناسب برای این دانشجویان فراهم می کنند تا با گذر از مرزهای جغرافیایی و فکری، در دریای بی کران علم و دانش غوطه ور شده و تجارب منحصر به فردی را کسب کنند. این فرصت ها به مثابه پلی بین دانشجویان و دانشگاه های معتبر دنیا عمل می کنند و زمینه را برای تبادل دانش، ایده ها و فرهنگ ها فراهم می کنند. دانشجویان با قرار گرفتن در معرض روش های نوین آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، افق دید خود را گسترش داده و درک عمیق تری از دنیای پیرامون خود پیدا می کنند. این امر به نوبه خود، به ارتقای سطح علمی و فرهنگی کشور و همچنین تربیت نخبگانی توانمند در عرصه های مختلف علمی و فناوری کمک شایانی خواهد کرد.

تحقیقی در خصوص تجارب زیسته دانشجویان دکتری در فرصت های مطالعاتی خارج از کشور

قاسم سلیمی، دانشیار بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه شیراز، به همراه دو تن از همکاران خود، پژوهشی را با هدف بررسی تجارب زیسته دانشجویان دکتری در دوره فرصت مطالعاتی خارج از کشور انجام داده اند.

در این پژوهش، ۲۳ دانشجوی دکتری از رشته های مختلف علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی، دامپزشکی و علوم انسانی که در ۳ سال گذشته دوره فرصت مطالعاتی خود را در یکی از دانشگاه های معتبر خارج از کشور گذرانده بودند، مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند.

یافته های پژوهش: سفری پر بار و پرفراز و نشیب

تجزیه و تحلیل داده های حاصل از این مصاحبه ها، تصویری روشن از تجارب زیسته این دانشجویان در دوره فرصت مطالعاتی خارج از کشور ارائه می دهد.

نتایج این پژوهش نشان می دهند که این فرصت ها فواید متعددی برای دانشجویان به ارمغان می آورد. از جمله این فواید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- شناخت دنیای بزرگتر: دانشجویان با قرار گرفتن در معرض فرهنگ ها و دیدگاه های مختلف، دیدگاه خود را نسبت به جهان گسترش می دهند و درک عمیق تری از دنیای پیرامون خود پیدا می کنند.

- شکوفایی استعدادها: این فرصت ها بستری مناسب برای دانشجویان فراهم می کند تا با استفاده از امکانات و منابع پیشرفته دانشگاه های خارجی، استعدادها و خلاقیت خود را شکوفا سازند.

- آشنایی با فرهنگ های مختلف: غوطه ور شدن در فرهنگ های مختلف، به دانشجویان کمک می کند تا به درک عمیق تری از هویت خود دست پیدا کنند و با احترام بیشتری به تفاوت ها و تنوع موجود در جهان نگاه کنند.

- استقلال و قوی شدن دانشجو: این فرصت ها به دانشجویان کمک می کند تا در حل مسائل و مشکلات به طور مستقل عمل کنند و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند.

- جهان‌بینی نو و تغییر در دیدگاه: دانشجویان با قرار گرفتن در معرض ایده ها و نظرات جدید، دیدگاه خود را نسبت به مسائل مختلف تغییر می دهند و جهان بینی نوینی پیدا می کنند.

- رسیدن به رشد و خودباوری: این فرصت ها به دانشجویان کمک می کند تا به پتانسیل های خود پی ببرند و به خودباوری بیشتری دست پیدا کنند.

اهمیت یافته ها و گامی در جهت ارتقای آموزش عالی

یافته های این پژوهش نشان می دهند که فرصت های مطالعاتی خارج از کشور می توانند نقش بسزایی در رشد و توسعه فردی و حرفه ای دانشجویان دکتری ایفا کنند.

با توجه به اهمیت این موضوع، لازم است که سیاستگذاران و دانشگاه ها در جهت تسهیل و حمایت از این فرصت ها برای دانشجویان دکتری گام های موثری بردارند.این امر می تواند به ارتقای کیفیت آموزش عالی و پرورش نخبگانی توانمند در عرصه های مختلف علمی و فناوری کشور کمک شایانی کند.

گفتنی است، یافته های این پژوهش در «مجله آموزش عالی ایران» وابسته به انجمن آموزش عالی ایران به چاپ رسیده اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha