• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۹
  • دسته‌بندی: دانشگاه‌های بین‌الملل
  • کد خبر: 1403032617131
  • خبرنگار : 71967

بازگرداندن اشیا تاریخی از دانشگاه کمبریج به اوگاندا

بازگرداندن اشیا تاریخی از دانشگاه کمبریج به اوگاندا

دانشگاه کمبریج انگلستان ۳۹ اثر تاریخی را به اوگاندا بازگردانده است که این اقدام با استقبال مقامات این کشور آفریقایی روبرو شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، برخی از این اشیا روز چهارشنبه به طور انحصاری به تعدادی از خبرنگاران AP نشان داده شد. دانشگاه کمبریج روز شنبه این ۳۹ مورد را که از گلدسته‌های قبیله‌ای تا سفال‌های ظریف را شامل می‌شود، به این کشور شرق آفریقا باز می‌گرداند.

مارک الیوت، متصدی ارشد موزه دانشگاه کمبریج در زمینه مردم‌شناسی در این باره گفت: این اقلام متعلق به مجموعه موزه باستان شناسی و مردم شناسی در کمبریج است که آنها را برای یک دوره اولیه سه ساله به اوگاندا قرض می‌دهد. الیوت این اقدام را همکاری نزدیک موزه‌ها توصیف کرد که از سال‌ها گفتگو میان طرفین نشات می‌گیرد.

این اشیاء که توسط باستان شناسان اوگاندایی انتخاب شده‌اند، بخش کوچکی از حدود ۱۵۰۰ شی است که قوم‌نگاری  اوگاندا را نشان می‌دهد و از حدود یک قرن پیش در اختیار کمبریج است. کمبریج بخشی از این اشیا را به عنوان کمک‌های مالی از مجموعه‌های خصوصی به دست آورده و بسیاری از آنها هم توسط یک مبلغ مسیحیت در اوگاندا در دهه ۱۸۹۰ و اوایل قرن ۲۰ به این دانشگاه اهدا شد.  اوگاندا در سال ۱۸۹۴ تحت الحمایه بریتانیا اعلام شد و در سال ۱۹۶۲ استقلال خود را به دست آورد.

موزه اوگاندا در کامپالا، پایتخت این کشور، قرار است نمایشگاهی موقت از این اشیاء را در سال آینده برگزار کند. جکلین نیراچیزا، کمیسر دولت اوگاندا و مسئول موزه‌ها و بناهای تاریخی در این باره گفت: توافق اوگاندا با دانشگاه کمبریج قابل تمدید است و امکان بازگشت دائمی این اشیاه تاریخی وجود دارد. بعد از گذشت شصت سال، ما اکنون به ۳۹ شی دست پیدا کرده‌ایم. به دنبال مذاکره با دیگر موزه‌ها هستیم تا شاید امکان بازگشت دیگر اشیا تاریخی به اوگاندا فراهم شود. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha