• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۳۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403032416641
  • خبرنگار : 71461

آیین نکوداشت «استاد منوچهر صدوقی سها» برگزار شد

آیین نکوداشت «استاد منوچهر صدوقی سها» برگزار شد

آیین نکوداشت «استاد منوچهر صدوقی سها» روز چهارشنبه ۲۳ خرداد در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیین نکوداشت «استاد منوچهر صدوقی سها» به همت گروه فلسفه خانه اندیشمندان علوم انسانی، در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

مالک شجاعی اجرای این مراسم را برعهده داشت.

در ابتدای این مراسم غلامرضا اعوانی از استادان دانشگاه، اظهار داشت: بسیار مفتخرم که در مراسم نکوداشت دوست بسیار ارجمندم شرکت کرده ام. سابقه دوستی من با منوچهر صدوقی سها به نزدیک ۵۰ سال می رسد. او بی سر و صدا خدمت بسیار بزرگی به فلسفه و حکمت کرده است. وی کتاب های زیادی تالیف کرده است. هم چنین برای شناساندن حکمت حکمای امروز خدمت فراوانی کرده است.

وی افزود: تهران از روزی که پایتخت شد، تبدیل به مرکز حکمت شد و به شهر هزار حکیم معروف گشت. کارهای چاپ شده صدوقی سها واقعا نمونه است. یکی از مهم ترین کارهای او، کتاب تاریخ حکمای متاخر ایران است. او اهل صدق، صفا و وفا است. صدق میراث انبیا است. وی اصلا توجهی به شهرت و ثروت نداشته است. وی هم چنین بسیار بذله گو است.

در ادامه نجفقلی حبیبی از استادان دانشگاه، ابراز داشت: سال ها در خدمت منوچهر صدوقی سها مأنوس بوده ام. او مرد حکیمی است و با سبک قدما کار می کند یعنی عمیق است و کارهایش سطحی نیست و به خاطر عمق کارها، کارهای فراوانی منتشر نکرده است.

وی افزود: یکی از کمبودهای ما این است که آدم های بزرگ خودمان را به دنیا معرفی نمی کنیم اما صدوقی سها این کار را کرده است. او قطعا یکی از سرمایه های ملی ما است. شرح حال علما کار مهمی است و معرفی کردن به جوانان بسیار موثر است و قدردان زحمات وی هستیم. این نسل جدید باید بداند که روی چه استوانه ای ایستاده است؟ دانشمندان ایرانی هستند که چراغ حکمت را در سراسر جهان روشن نگه داشته اند.

در ادامه حسین کلباسی اشتری از استادان دانشگاه، بیان داشت: سنت تاریخ نگاری در سنت ما کم فروغ بوده است. ما در حوزه دانش تاریخ به معنای اعم آثار کمی نداریم اما چیزی که تحت عنوان تاریخ دانش است، در سنت ما سابقه ای ندارد. نتیجه آن است که تاریخ مشرق زمین را غربی ها نوشته اند.

وی ابراز کرد: آن چیزی که تحت عنوان تاریخ فلسفه از آن یاد می شود، در سنت ما سابقه ای کم تر از یک قرن دارد. منوچهر صدوقی سها برای کتاب اخیرش رنج زیادی را متحمل شد و در این کتاب نکاتی را که ناظر بر پیش انگاره های شرق شناسی است تعریض کرده است و نشان داده است که این انگاشت نادرستی است.

سپس محمد فنایی اشکوری از استادان دانشگاه، اظهار داشت: منوچهر صدوقی سها آثار ارزشمندی در تاریخ فلسفه و فلسفه دارد. این سوال مطرح می شود که جایگاه تاریخ فلسفه در دانشی به نام فلسفه کجاست و چه ضرورت و اهمیتی دارد؟ مدعایم این است که فلسفه بدون تاریخ مدون فلسفه ناقص است. معتقدم تاریخ فلسفه هم بخشی از فلسفه است. بدون تاریخ فلسفه، فلسفه را آن طور که شایسته است نمی توان فهمید.

وی افزود: شرط فلسفه ورزی، داشتن تاریخ فلسفه بالغ و رشد یافته است. فکر فلسفی در خلأ زاییده نمی شود. تفکر فلسفی با زمانه و زمینه ای که ظهور پیدا می کند، ارتباط دارد. با دو نوع پژوهش و پژوهشگر در عرصه فلسفه مواجه هستیم. یکی پژوهش مورخانه که در آن به عنوان مورخ رویدادهای مرتبط با فلسفه را کشت و استخراج می کنند ولی در پژوهش دوم، کار فیلسوفانه هم انجام می شود. صدوقی سها هم مورخ فلسفه و هم فیلسوف است.

در ادامه سید علی موسوی گرمارودی از شاعران برجسته کشور، ابیاتی از اشعار خود را خواند.

همچنین بهاءالدین خرمشاهی از فلسفه پژوهان طی یک پیام تصویری اظهار کرد: منوچهر صدوقی سها از افتخارات ایران امروز است و از برگزارکنندگان این مراسم تشکر می کنم. صدوقی سها را از زمان ۲۰ سالگی خودم می شناسم. آن زمان وی در قزوین قاضی بود. به دوستی با او افتخار می کنم. کشور ما هم به آثار علمی او افتخار می کند. ارزش ماهوی کارهای او بسیار بالا است. امیدوارم پوینده و پاینده باشد.

در ادامه انشاءالله رحمتی از استادان دانشگاه، اظهار داشت: اولین آشنایی من با منوچهر صدوقی سها بر می گردد به زمانی که دانشجوی ترم دوم کارشناسی در دانشکده الهیات بودم. قصد دارم به یکی از آثار صدوقی سها که در راستای تاریخ نگاری فلسفه اسلامی قرار دارد را مورد بررسی قرار دهم(سلسله المختارات من نصوص التفسیر المستنبط) که سه گانه ای درباره تأویل است و بسیار به فهم تاریخ فلسفه و معنویت اسلامی کمک می کند. ما در قرآن هم، هم تفسیر داریم و هم تأویل که غالبا از هم تفکیک نمی شوند. تأویل فهم باطن متن است.

سید حسن عرب از استادان دانشگاه در این‌ مراسم ابراز داشت: منوچهر صدوقی سها در سال ۱۳۹۵ با دانشگاه آزاد مصاحبه ای داشته است که بسیار خواندنی است. از او پرسیده شده است که شما به تاریخ فلسفه چطور نگاه می کنید؟ تاریخ فلسفه عبارت است از دارای مراتب بودن. چون بخشی از ماطلعات صدوقی سها، تاریخ فلسفه است مایلم سیر فکری او را بگویم. وی سفری از تاریخ فلسفه به فلسفه داشته است. او را نباید در تاریخ فلسفه محبوس کنیم. او تاریخ فلسفه را نوشته است اما دوباره به فلسفه بازگشته است. وی به هویت فلسفه اسلامی فکر می کند. هم چنین او فلسفه اسلامی را از متون اسلامی استنباط می کند.

در پایان منوچهر صدوقی سها اظهار کرد: این جلسه یک تفسیر و یک تأویل دارد که تأویلش تجلیل از فلسفه و علم است. اهل علم حرمتشان به خاطر حرمت علم است. آن حرمت دانایی است که به دانا حرمت می دهد. به عنوان یک شخص معمولی جز اظهار شرمندگی در مقابل الطاف دوستان، صحبت دیگری ندارم.

وی افزود: ما می دانیم که یک دستگاه فلسفه در تاریخ های فلسفه وجود دارد با عنوان فلسفه اسلامی که معنای واحدی ندارد. فلسفه اسلامی به معنای اعم نتیجه تعانل یونان و اسلام است. اثبات شده است که فلسفه اسلامی به معنای اعم، نظامی است که نه یونانی محض است و نه اسلامی محض. مبنای فلسفه عقل است اما عقل، محدود و مقید است. کتاب تاریخ حکما در واقع تاریخ فلسفه ایرانی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha