محمودرضا سازنده چهارشنبه، ۲۳ خردادماه در نشستی با هدف بررسی آسیب های اجتماعی متوجه دانش آموزان که در سالن جلسات دادسرای ساوه تشکیل شد، اظهار کرد: دانش آموزان آینده سازان کشور هستند و هرگونه آسیب دیدن آنها به کشور آسیب می رساند و تبعات منفی بر جای خواهد گذاشت.
وی با تاکید بر تقویت دو مولفه آموزش و پرورش در جامعه دانش آموزی گفت: برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در سنوات گذشته سند مراقبت اجتماعی دانش آموزان تدوین و به تصویب رسید تا با اجرایی کردن این سند، آسیبهای اجتماعی، روانی و جسمانی آنها کاهش یابد.
وی با بیان اینکه دستگاههای متولی در این سند مشخص شدهاند و باید با هم افزایی بین دستگاهها برای تحقق اهداف پیشبینی شده اهتمام جدی داشته باشند، تصریح کرد: این نشست با هدف بررسی آسیبها، راهکارهای عملیاتی برای کاهش و اقدامات انجام شده توسط دستگاهها و مراجع ذیربط تشکیل شده است.
دادستان ساوه در ادامه به بیشترین آسیبهای اجتماعی که متوجه دانش آموزان است اشاره کرد و گفت: باید برای هر یک از آسیبها راهکار و اقدام پیشگیری هدفگذاری و عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه دانش آموز، خانواده و مدرسه سه ضلع مثلثی هستند که نقش موثری در کنترل دانش آموزان و کاهش آسیب های اجتماعی دارند، افزود: استفاده از روانشناس در مدرسه و بهره گیری از افراد کارشناس در سطح مدارس موضوع مهمی است که باید دنبال شود و اصولا پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس نباید مغفول بماند.
وی بر شناسایی دانش آموزانی که نیاز به بهره گیری از خدمات مشاوره ای توسط کارشناسان و طی دورههای آموزشی دارند تاکید کرد و گفت: برگزاری دورههای آموزشی ویژه مدیران و معلمان موجب توانمندسازی آنان به منظور رفتار مناسب با دانش آموزان خواهد شد.
وی به تراکم بالای جمعیت دانش آموزی در مدارس اشاره کرد و گفت: مواجه شدن شهرستان ساوه با پدیده مهاجرپذیری و رشد جمعیت موجب افزایش تراکم دانش آموزی در مدارس شده است و براین اساس باید سطح و کیفیت خدمات را برای پیشگیری از وقوع آسیبها ارتقا داد. مسئولان آموزش و پرورش باید علاوه بر مطالبهگری از معلمان برای انجام به وظایف ذاتی خود در حوزه تربیت و پرورش، سازوکار لازم برای جبران کمبود نیروی انسانی را اتخاذ کنند و راهکارها کاهش آسیبهای دانش آموزی را به طور صحیح عملیاتی کنند تا اجازه ندهیم میزان وقوع آسیبهای اجتماعی روند افزایشی به خود بگیرد.
معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز با تاکید بر انجام اقدامات عملیاتی گفت: هجمههایی که متوجه جامعه دانش آموزی میشود رو به رشد است و با انواع ناهنجاری های اجتماعی که بعضا متاثر از فضای مجازی است، درگیر شده اند.
مهدی الیاسی افزود: خانواده، دانش آموز و معلم، سه ضلع مثلث تربیتی دانش آموزان هستند و تعامل این سه ضلع موجب پیشرفت دانش آموزان و کاهش وقوع آسیب های اجتماعی خواهد شد.
وی در ادامه خواستار تشکیل کارگروه تخصصی ذیل این جلسه به منظور بررسی علل وقوع آسیب های اجتماعی، راهکارهای پیشگیری و اقدامات صورت گرفته شد تا شاهد عملیاتی شدن مصوبات و هم افزایی بین دستگاههای اجرایی باشیم.
در این جلسه شرکت کنندگان به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود پرداختند. کمبود مشاورین و کارشناسان در مدارس برای کاهش آسیب های اجتماعی، برگزاری دوره های آموزشی و اردوهای فرهنگی و اجتماعی، فضاسازی محیطی سالم برای تخلیه هیجانات و برطرف کردن نیازهای روحی دانش آموزان، ایجاد مرکز مشاوره برای دانش آموزان، عدم نظارت دقیق بر نحوه فعالیت موسسات آموزش زبان انگلیسی، برنامه ریزی برای تقویت بنیه دینی و اعتقادی دانش آموزان، از جمله نیازها و مسائلی بود که در این نشست مطرح شد.
انتهای پیام
نظرات