• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032315580
  • خبرنگار : 50664

/۲۵ خرداد؛ روز جهانی گل و گیاه/

توسعه صنعت گل خراسان رضوی، نیازمند وجود بازارهای صادراتی

توسعه صنعت گل خراسان رضوی، نیازمند وجود بازارهای صادراتی

ایسنا/خراسان رضوی معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سودآوری صنعت گل و گیاه و صادرات محصولات آن، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های صادراتی، تامین زمین برای ایجاد پایانه صادراتی در کنار فرهنگ سازی مطلوب برای افزایش سرانه مصرف است.

خراسان رضوی یکی از استان‌های پیشرو و مطرح کشور در زمینه تولیدات گل و گیاهان زینتی و آپارتمانی است. در شرایطی که صنعت تولید گل و گیاهان زینتی به یکی از سودآورترین کارها تبدیل شده به طوری که سالانه میلیاردها دلار سود نصیب کشورهای تولیدکننده گل در جهان می‌شود، اما کشور ما و به طور مشخص خراسان رضوی از این بازارها سهمی ندارد، حتی سرانه خرید گل در بین مردم ما در مقایسه با دنیا، بسیار کم است.

در شرایطی که حدود ۲۵۴ هکتار سطح زیر کشت گل و گیاه در استان خراسان رضوی وجود دارد که ۱۶۷ هکتار از آن گلخانه و بقیه کشت فضای باز است و سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون شاخه گل تولید می‌شود که حدود ۱۱۰ میلیون شاخه آن مربوط به گلخانه‌هاست، لزوم توجه به صنعت گل بسیار احساس می‌شود؛ به ویژه آنکه این گلخانه‌ها در استان برای بیش از ۱۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و حدود ۴۰۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم در پی داشته‌اند.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان گل‌وگیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سالانه ۳۵ میلیون گل شاخه بریده در استان تولید می‌شود، گفت: سهم خراسان رضوی از صادرات گل شاخه بریده تا سال گذشته ۲۲ درصد بوده است، ولی از اواخر سال گذشته متأسفانه برخی بازارهای کشورهای همسایه را از دست داده‌ایم.

ملیحه نوروزبیگی با اشاره به اینکه بیشترین گل شاخه بریده تولیدی استان، گل رز است که در کشور از نظر کیفیت در بالاترین سطوح قرار دارد، گفت: از این ۳۵ میلیون گل شاخه بریده حدود ۶۰ درصد در داخل استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۲۰ درصد به خارج استان صادر می‌شود.

جای خالی پایانه صادراتی گل و گیاه

وی با اظهار تاسف از اینکه ۲۰ درصد تولید گل استان، به دلیل نبود بازار صادراتی ضایعات می‌شود، نبود زیرساخت‌های مناسب صادراتی و به طور خاص نبود پایانه صادراتی گل و گیاه را در از دست دادن برخی بازارهای کشورهای همسایه مهم دانست.متاسفانه ۲۰ درصد تولید گل استان، به دلیل نبود بازار صادراتی ضایعات می‌شود و نبود زیرساخت‌های مناسب صادراتی و به طور خاص نبود پایانه صادراتی گل و گیاه باعث از دست دادن برخی بازارهای کشورهای همسایه می‌شود.

نوروزبیگی گفت: در شرایطی که برای به دست آوردن آن بازارها زحمت بسیار کشیده شده بود، به دلیل نبود زیرساخت‌های اولیه که الفبای صادرات محسوب می‌شود و تمامی مسئولین به الزام آن اذعان دارند، این بازارها را از دست داده‌ایم.

وی با گلایه از عدم حمایت مسئولان از تولیدکنندگان گل و گیاه برای تهیه زمین مناسب به عنوان ابتدایی‌ترین قدم که در این موضوع مطرح است، اظهار کرد: این مسئله، خسارت‌های زیادی به بازار گل و گیاه و تولیدکنندگان گل در استان وارد کرده است.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان گل‌ و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: ‌وقتی گلخانه‌ای احداث و تولیدی آغاز می‌شود، تولیدکننده با موجود زنده‌ای سروکار دارد که نمی‌تواند از او بخواهد رشد نکند و گل ندهد پس باید برای تنظیم بازار و حفظ قیمت متعادل با هزینه تمام شده به بازارهای صادراتی بیندیشد.

وی با بیان اینکه مدیران اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان خراسان رضوی خواستار پیگیری جدی موضوع بازارهای صادراتی از مسئولان هستند، تصریح کرد: این یک ضعف بزرگ است که گل کشور کنیا در کشورهای همسایه ایران و همسایه استان به فروش می‌رسد، اما تولیدکننده ما از این بازار سهم خاصی ندارد.

نوروز بیگی با تأکید بر لزوم حمایت و واگذاری زمین مناسب برای احداث پایانه صادراتی محصولات کشاورزی افزود: با این اقدام، بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری در این حوزه مشکلات اساسی صادرات محصولات تولیدی خود را با محوریت احداث تعاونی صادراتی برطرف می‌کند، حال آنکه تمام این موارد سال‌هاست در جلسات مختلف و در دوران مسئولیت پنج استاندار خراسان رضوی مطرح شده ولی به ثمر نرسیده است.

توسعه صنعت گل خراسان رضوی، نیازمند وجود بازارهای صادراتی

ارزآوری و ایجاد اشتغال پایدار با تولید گل و گیاه

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از استان‌های پیشرو کشور در زمینه تولیدات گل و گیاهان زینتی آپارتمانی، خراسان رضوی است، گفت: در گلخانه‌ها و واحدهای تولیدی گل و گیاه زینتی و آپارتمانی مستقر در فضای باز این استان، سالانه حدود ۱۵۰ میلیون انواع گل‌های شاخه بریده، گیاهان گلدانی، گل‌های فصلی و نشایی، درخت و درختچه زینتی و... تولید می‌شود.

محمد میری‌دیسفانی گفت: سطح کل گلخانه در استان ۵۲۳ هکتار است که ۱۶۷ هکتار گل و گیاهان زینتی و ۲۹ هکتار شاخه بریده است. میزان تولید کل گیاهان زینتی در استان نیز ۱۰۷ میلیون شاخه، گلدان و انواع گل‌های فصلی و نشایی است.

حجم بالای سرمایه‌گذاری و روند کند اعطای تسهیلات، موانع احداث گلخانه‌

وی تصریح کرد: سیاست اصلی در حوزه باغبانی، توسعه گلخانه‌ها است و با توجه به شرایط اقلیمی این استان در تولید گل‌های فصلی و نشایی و ...، افزایش سطح زیر کشت و احداث گلخانه‌ها مدنظر است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ابراز کرد: در خراسان رضوی احداث گلخانه به دلیل حجم بالای سرمایه‌گذاری و روند کند اعطای تسهیلات بانکی، مثل گذشته نیست؛ زیرا برای احداث یک هکتار گلخانه جدید با سازه و تجهیزات معمولی حداقل ۲۰ میلیارد تومان، به‌جز هزینه زمین و آب، لازم است.در خراسان رضوی احداث گلخانه به دلیل حجم بالای سرمایه‌گذاری و روند کند اعطای تسهیلات بانکی، مثل گذشته نیست؛ زیرا برای احداث یک هکتار گلخانه جدید با سازه و تجهیزات معمولی حداقل ۲۰ میلیارد تومان، به‌جز هزینه زمین و آب، لازم است.

وی گفت: همه فعالان در حوزه گلخانه‌ قصد ارتقای فعالیت خود را دارند تا از خسارت‌های احتمالی جلوگیری شود، اما به روزرسانی گلخانه‌ها به دلیل هزینه بالا اغلب با تأخیر و به کندی انجام می‌شود.

میری افزود: در خراسان رضوی از نظر کیفیت به‌ویژه گل‌های شاخه بریده، بهترین سطح فنی و کیفی را داریم، ولی با توجه به محدودیت تأمین آب مورد نیاز بخش کشاورزی، کسب درآمد و ارزآوری بیشتر، موضوع تولید گل و گیاه به توجه ویژه نیاز دارد.

توسعه صنعت گل خراسان رضوی، نیازمند وجود بازارهای صادراتی

سرانه مصرف گل در کشور ۱۰ شاخه است

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه سرانه مصرف گل در کشور ۱۰ شاخه است در حالی که سرانه مصرف دنیا ۳۱۵ شاخه هست، گفت: ما باید برای ایجاد زمینه اشتغال و ارزآوری صنعت گل در کشور برنامه‌ریزی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سابقه ۳۰۰۰ ساله تولید گل و گیاه در کشور و وجود باغ‌های متنوع در تمدن و تاریخ کشورمان و شرایط بحرانی منابع آبی و محدودیت در تأمین آب مورد نیاز بخش کشاورزی ضرورت توجه به موضوع توسعه گلخانه‌ها را به منظور کسب درآمد و ارزآوری بیشتر دو چندان کرده است.

میری با اشاره به اینکه در راستای حمایت از گلخانه‌ها و برای آشنایی بیشتر گلخانه‌داران با اصول نوین، با مشارکت تشکل‌های وابسته و بخش خصوصی، به‌صورت مستمر در حال اجرای دوره‌های آموزشی و نمایشگاهی هستیم، گفت: سودآوری صنعت تولید گل و گیاهان زینتی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و سالانه کشورهای تولید کننده گل در جهان میلیاردها دلار سود کسب می‌کنند از این رو با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان، ضرورت دارد به حوزه تولید گل و گیاه در راستای ایجاد اشتغال پایدار و ارزآوری توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: باید از استعدادهای بالقوه استان در زمینه تولید گل و گیاهان زینتی حمایت کنیم تا مراکز تولید گل و گلخانه‌های متعدد در مناطق مختلف و مستعد خراسان رضوی بتوانند در مسیر درآمدزایی و ارزآوری حرکت کنند.

در شرایطی که خراسان رضوی می‌تواند در زمینه تولید گل و گیاه زینتی و آپارتمانی حرفی برای گفتن داشته باشد و این صنعت از سودآوری خوبی هم برخوردار است، پیش از هر اقدامی باید برای صادرات این محصولات، ایجاد بازار و فراهم کردن زیرساخت‌های صادراتی، همچنین تامین زمین برای ایجاد پایانه صادراتی در کنار فرهنگ سازی مطلوب برای افزایش سرانه مصرف تلاش کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha