• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403032215042
  • منبع : قوه قضاییه

شعبه شورای حل اختلاف ویژه صنعتگران افتتاح شد

شعبه شورای حل اختلاف ویژه صنعتگران افتتاح شد

آیین گشایش شعبه ۲۶۶۴ شورای حل اختلاف تهران مستقر در مجمع ملی خیرین صنعتگران مقتدر به منظور رسیدگی به مشکلات و دعاوی صنعتگران افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، آیین گشایش شعبه ۲۶۶۴ شورای حل اختلاف تهران مستقر در مجمع ملی خیرین صنعتگران مقتدر با حضور غلامرضا مهدوی معاون رئیس کل دادگستری استان تهران در امور شوراهای حل اختلاف، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و جمعی از صنعتگران و تولیدکنندگان استان تهران برگزار شد.

 غلامرضا مهدوی، معاون رئیس کل دادگستری استان تهران در امور شوراهای حل اختلاف در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، اظهار کرد: در کشور ما کار تعاونی و خرد جمعی که به نتیجه مطلوب برسد، کم است و در برخی موارد عدم اتحاد فکری باعث این اتفاق می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ما باید به این باور برسیم که منافع جمعی را فدای منافع فردی نکنیم، تصریح کرد: مدیریت به این معنا نیست که مدیر مجموعه تنها با نظر خودش عمل کند و تصمیم بگیرد؛ بلکه استفاده از فکر و نظر دیگران همواره نتایج بهتری را در پی دارد و این همواره مورد توجه بسیاری از مدیران موفق بوده است.

مهدوی با اشاره به اینکه اساس کار شورای حل اختلاف ایجاد صلح و سازش است، عنوان کرد: در طول تاریخ انقلاب اسلامی هرکجا که یک نهاد مردمی شکل گرفته، ماندگار شده است و شوراهای حل اختلاف نیز با توجه به ریشه مردمی که دارد عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشته‌ است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته آمار صلح و سازش در استان تهران زیر ۱۰ درصد بود، اما در حال حاضر با تکیه بر تلاش و خردجمعی و تغییراتی که در شوراهای استان ایجاد شده است، آمار سازش در استان به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

معاون رئیس کل دادگستری استان تهران در امور شوراهای حل اختلاف از فعالیت ۶۰ مجتمع شورایی در استان تهران خبر داد و گفت: در این مجتمع‌ها ۴ هزار نیرو و ۳۱۷ نفر کارد قضایی با ما همکاری دارند.

وی اضافه کرد: در قالب این ۶۰ مجتمع، ۷۰۰ شعبه نیز در سطح استان داریم و در ماه ۹۰ هزار پرونده به این شعب وارد می‌شود که معادل یک پنجم کل پرونده‌های شوراهای حل اختلاف سراسر کشور است. 

مهدوی با اشاره به اینکه تلاش می‌شود پرونده‌ها در بدو ورود با صلح و سازش مختومه شود و از ورود پرونده‌ها به دستگاه قضایی جلوگیری شود، بیان کرد: در همین راستا ۲۰۰ شعبه ویژه صلح و سازش در معیت دادسراها و مجتمع‌های قضایی تشکیل شده که در امر صلح و سازش به ما کمک می‌کنند.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران همچنین از وجود ۸۰ شعبه تخصصی نیز در استان خبر داد و یادآور شد: این شعب در اصناف، اتحادیه‌ها، شهرک‌های صنعتی، انجمن‌های گردشگری، شرکت‌های دانش‌بنیان و ... در حال فعالیت هستند.

وی افزود: تمامی اعضای این شعب از جنس همان صنف و صنعت هستند و این موجب توفیقات زیادی برای این شعب شده است. ۸۵ درصد پروندها در این شعب با صلح و سازش مختومه می‌شود.

مهدوی اضافه کرد: با عنایت به اینکه سال‌های سال توجه و شعار مقام معظم رهبری به مقوله تولید و صنعت گرایش دارد، نسبت به راه‌اندازی این شعب برای رفع دغدغه‌ها و مشکلات اهالی صنعت اقدام شده است.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران خاطرنشان کرد: آمار صلح و سازش نسبت به پرونده‌هایی که ماهیت سازشی دارند در کشور ۴۱.۲۸ درصد است و این در حالی است کا این آمار در استان تهران ۶۲.۲۸ درصد است و این نشان می‌دهد که شوراهای استان تهران در امر صلح و سازش از میانگین کشوری بالاتر هستند.

وی همچنین از سختی کار در شوراهای استان تهران گفت و یادآور شد: به لحاظ شرایط و قومیت‌های متعددی که در استان تهران وجود دارد این میزان سازش در پرونده‌ها حقیقتا کار بسیار سختی است.

مهدوی از رهایی ۷۵ نفر از قصاص در سال گذشته با همت و تلاش اعضای شورا، صلح‌یاران و مددکاران زندان خبر داد و خاطرنشان کرد: از زحمات و تلاش‌های این عزیزان صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران  همچنین حمایت از تولید و اشتغال را از برنامه‌های محوری دادگستری استان تهران برشمرد و تصریح کرد: مشکلات حقوقی همواره یکی از گلایه‌ها و مشکلات تولیدکنندگان بوده است، چرا که در برخی موارد قاضی شرایط آنان را درک نمی‌کند، ولی در شعب تخصصی با توجه به اینکه اعضا از خود همان صنف هستند قطعا اشراف بیشتری به موضوع دعوی وجود دارد و رای بهتری صادر خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در خانه صنعت و سازمان بورس نیز شعب تخصصی داریم و امیدواریم با تاسیس این شعبه نیز باری را از دوش صنعتگران و تولیدکنندگان برداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری نیز درداین مراسم با اشاره به اینکه بشر برای رسیدن به سعادت غیر از علم و دانش به اخلاق و معنویت میز نیاز دارد، اظهار کرد: خیران بخش صنعت دارای علم و دانش در کنار اخلاق و معنویت هستند و وجود این افراد در کشور را باید قدر دانست.

وی افزود: در تفکرات دینی ما توجه به حوائج مردم همواره مورد تاکید بوده است، بنابراین مردم و خیران باید به این موضوع توجه داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: همه ما وظیف داریم که به رفع مشکلات صنعتگران توجه کنیم چرا که مقام معظم رهبری همواره به موضوع تولید و اقتصاد توجه دارند و تحقق منویات ایشان در راستای جهش تولید با مشارکت مرم امکان‌پذیر است.

در پایان این مراسم اعضا و مسئولان شعبه ۲۶۶۴ شورای حل اختلاف تهران با دریافت احکام مسئولیت فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha