• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۲:۲۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403032114343
  • خبرنگار : 50042

نماینده ولی فقیه در گیلان:

مصرف آب کشاورزی بهینه سازی شود

مصرف آب کشاورزی بهینه سازی شود

ایسنا/گیلان نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه منابع آب کشاورزی در استان باید مدیریت و بهینه‌سازی شود، گفت: به گونه‌ای که نزولات آسمانی را پشت سدها ذخیره‌سازی کنیم و برای استفاده بهینه از آب انهار نیز آن‌ها را بتون ریزی و لوله‌گذاری کنیم.

آیت الله رسول فلاحتی امروز، ۲۱ خردادماه در دیدار مدیرکل و معاونان سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، با تسلیت شهادت شهید جمهور و همراهانش و نیز تبریک فرا رسیدن اعیاد مبارک ماه ذی الحجه، به اهمیت نقش صنعت کشاورزی در اقتصاد اشاره کرد و گفت: صنعت کشاورزی از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به جایگاه بخش کشاورزی به عنوان موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی در استان گیلان و کشور، افزود: کشاورزی یکی از رکن های اساسی اقتصاد پایدار است و در استان ما به دلایلی نظیر موقعیت ممتاز جغرافیایی و تنوع آب و هوایی، کاشت محصولات گوناگون بخش کشاورزی مقدور است.

نماینده ولی فقیه در گیلان، با اشاره به کاهش وجود نیروی کار در روستاها، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، مهاجرت جوانان از روستاها به شهرها است که با وقوع انقلاب صنعتی و ایجاد کارخانه‌های متعدد و نیاز آن‌ها به نیروی کار فراوان، ساکنان روستاها به امید پیدا کردن شغلی مناسب رهسپار شهرها شدند.

به گفته امام جمعه رشت، بر اثر این مهاجرت ها نیروی کار جوان روستایی از بین رفته و برای جوانان باقی مانده در روستاها رغبتی جهت کار کشاورزی وجود ندارد و علاوه بر این، شهرها با سیل عظیمی از مهاجران رو به رو هستند؛ در حالی که خیابان‌ها، مراکز بهداشتی و آموزشی، بازار مسکن و... ظرفیت پذیرش این حجم از جمعیت را ندارد.

وی با تاکید بر حمایت از مهندسی آب، خاک و محیط زیست، افزود: حفظ منابع آب و خاکی از منظر دین اسلام بسیار مهم است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه در حال حاضر عرصه استفاده و تقاضا بالا و عرصه عرضه محصولات کشاورزی اندک است، ادامه داد: ما هنوز نتوانستیم نیازهای کشور را به کشاورزان معرفی کنیم و به عنوان مثال روزی گیلان قطب اصلی پرورش کرم ابریشم بود که امروز این صنعت با یک بازنگری به استان‌های دیگر انتقال یافته است.

وی با اشاره به اهمیت مبحث صادرات خاطرنشان کرد: امروز ایران بستر مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی به آسیای میانه است، زیرا به دلیل قطع روابط روسیه با کشورهای اروپایی، محصولات کشاورزی استان گیلان با افزایش تقاضا مواجه شده است.

آیت الله فلاحتی با اشاره به مدیریت آب در بخش کشاورزی، تصریح کرد: منابع آب کشاورزی در گیلان باید مدیریت و بهینه‌سازی شود؛ به گونه ای که نزولات آسمانی را پشت سدها ذخیره سازی کنیم و برای استفاده بهینه از آب انهار نیز آنها را بتون ریزی و لوله گذاری نماییم.

وی با تاکید بر لزوم تدوین و برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم در زمینه حفظ و اصلاح خاک و فراهم آوردن موجبات بهره‌برداری مطلوب از آن، افزود: تامین بهداشت دام و طیور، زنبورداری، کشت برنج، گندم، چای و زیتون، تولید ابریشم، برداشت مرکبات و سبزی و... از جمله مواردی است که به توجه ویژه نیاز دارد.

نماینده ولی فقیه در گیلان، بر اهمیت نظارت بر راهکارهای تنظیم بازار محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: صادرات محصولات کشاورزی نباید موجب افزایش قیمت محصولات در داخل شود.

آغاز طرح تولید نان کامل و سالم در گیلان

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جلسه هیئت دولت در اردیبهشت ماه امسال، یادآور شد: مقام معظم رهبری پرداختن به کشاورزی را مهم می دانند و همواره به اهمیت بحث امنیت غذایی به ویژه با نامگذاری سال «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره می کنند.

وی افزود: با مسائلی که در دنیا به دلیل مشکلات اقتصاد جهانی حاکم شده است، باید از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کشور در راستای رسیدن به امنیت غذایی در راستای صحبت‌های مقام رهبری و با برنامه و نقشه استفاده کنیم و تنها راه موفقیت در این حوزه مشارکت مردم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان توجه به تشکل‌های مردمی و تجربیات این حوزه را در بخش کشاورزی مهم دانست و گفت: توجه همه مدیران جهاد کشاورزی با حساسیت بالا به بحث امنیت غذایی است.

محمدی با بیان اینکه سنگر ما از جهاد سازندگی به جهاد کشاورزی و امنیت غذایی تغییر کرده است، ادامه داد: افتخار می‌کنیم که در سال‌های تحریم و ناآرامی‌ کشورهای همسایه و علی رغم خشکسالی‌های کشور، در بخش تولید، بر اساس آمار مرکز آمار ایران، شاخص‌های تولید منفی در سال ۱۴۰۰ را در پایان سال ۱۴۰۲ بهبود بخشیده ایم.

وی توسعه بخش دامپروری استان را نویدبخش دانست و گفت: آرامش بخشی در تامین کالاهای اساسی مردم در راس کارهای جهاد کشاورزی قرار دارد.

این مقام مسئول با اشاره به وجود غفلت‌هایی از گذشته در اقتصاد دریامحور، تاکید کرد: هرچه از خوان دریا برداشت شود باید به فکر بازسازی آن باشیم و اگر این اتفاق نیفتد، این سفره کوچک می‌شود.

وی به اتفاقات مثبت در بخش جوجه ریزی در سال گذشته در استان گیلان اشاره کرد و گفت: در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ رقم جوجه ریزی در واحدهای استان ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه بوده و این رقم در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به رقم ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه رسید و توانستیم به رکورد افزایش ۵۷ درصدی جوجه ریزی دست یابیم.

محمدی در بخش دیگری از سخنانش به تاکید بر کاهش مصرف آب در تولید محصولات کشاورزی اشاره و تصریح کرد: اعداد و ارقام حاکی از این است که کشاورزان به سمت علمی کار کردن پیش می روند و تمام تلاش ما بر این است که کشاورزان را به سمت اجرای تقویم زراعی سوق داده و با توجه به محدودیت‌های منابع آب این بحران را مدیریت کنیم؛ توانستیم بهره‌وری آب را به ۱۹ درصد برسانیم و اگر کشاورزان همکاری نمی‌کردند، نمی‌توانستیم به این موفقیت نائل شویم.

وی تاکید کرد: گیلان پرباران‌ترین استان کشور است، اما به دلیل تغییرات اقلیمی دچار کاهش بارندگی شده و آب پشت سد به اندازه کافی نداریم و در این راستا در سال گذشته عملیات لایروبی را در ۱۵۱ هکتار از آب بندان‌های استان انجام دادیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز طرح تولید نان کامل و سالم در گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: این نان با آردهای غنی سازی شده به دست می آید؛ یکی از یادگاری‌های رئیس جمهور شهید ثابت نگه داشتن میزان آرد مصرفی بود و سال گذشته علی رغم افزایش مصرف نان، از خروج آرد جلوگیری شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha