• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403032113989
  • منبع : مطبوعات

همه باید از قانون تمکین کنند

همه باید از قانون تمکین کنند

نتیجه احراز صلاحیت‌ها به خوبی نشان می‌دهد که شورای نگهبان مثل همیشه تحت تأثیر فشارهای افراد و احزاب سیاسی قرار نگرفته و صرفاً بر اساس جایگاه قانونی و شرعی خود عمل نموده است. 

به گزارش ایسنا، سیدعبدالله متولیان در یادداشتی در روزنامه جوان درخصوص احراز صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان که نتایج آن روز گذشته اعلام شد، نوشت:

شورای نگهبان در مهلت قانونی از میان ۸۰ نفر نامزد ثبت نام کرده برای ریاست‌جمهوری چهاردهم، صلاحیت شش نفر از آنان را احراز و به وزارت کشور اعلام کرد. خوشبختانه بلافاصله پس از اعلام نتیجه احراز صلاحیت ها، اغلب نامزدهای احراز صلاحیت نشده، رسماً تمکین و تبعیت خود را از نظر و رأی شورای نگهبان اعلام کردند، که در این میان تمکین‌نامه یکی از آنان باید سرمشق و الگوی همگان قرار گیرد: «من شورای نگهبان را از نظر جایگاه قانونی و شرعی و همچنین به لحاظ دینمداری و ترس از خدا و آخرت اعضای آن، و نیز دسترسی به اطلاعات و شناخت آن از اشخاص، اصلح، صاحب اختیار و ذی حق برای اظهار نظر و تصمیم‌گیری در خصوص کاندیداهای ریاست جمهوری می‌دانم». در این باره ذکر چند نکته ضروری است:
۱- عدم احراز صلاحیت نامزدها (به استثنای برخی از نامزدها که به دلایل مختلف از جمله عدم التزام به قبول و اجرای قانون اساسی، رد صلاحیت آنان قطعی بوده است) به معنی رد صلاحیت یا ناتوانی آنان نبوده و هر یک از آنان می‌توانند در سایر مناصب و پست‌های اجرایی و مدیریتی نظام بر اساس توانمندی و صلاحیت‌های مدیریتی انجام وظیفه کنند. 
۲- نتیجه احراز صلاحیت‌ها به خوبی نشان می‌دهد که شورای نگهبان مثل همیشه تحت تأثیر فشارهای افراد و احزاب سیاسی قرار نگرفته و صرفاً بر اساس جایگاه قانونی و شرعی خود عمل نموده است. 
۳- افراد احراز صلاحیت شده، سلائق گوناگون را پوشش می‌دهند و عملاً جریانات سیاسی، هیچ بهانه‌ای برای حاشیه‌سازی و تلخ کردن کام مردم ندارند. 
۴- نامزدهای انتخاباتی و مردم به خوبی می‌دانند که تبعیت بی‌چون و چرای آنان از رأی و نظر شورای نگهبان، بلوغ سیاسی نخبگان کشور را به رخ جهانیان کشیده و نقشه و برنامه‌ریزی دشمنان بیرونی برای تأثیرگذاری بر انتخابات و دخالت در امور داخلی کشور ایران را خنثی می‌کند. 
۵- جایگاه و نظر شورای محترم نگهبان در باره احراز صلاحیت‌ها برای همگان به ویژه آنان که احراز صلاحیت نشده‌اند، طبق قانون اساسی فصل الخطاب و لازم الاجرا بوده و احدی حق ندارد جایگاه قانونی شورای نگهبان را تخریب کرده یا تضعیف کند. 
۶- یادآوری نظر مبارک امام راحل به نامزدهایی که ممکن است دیدگاه و نظری متفاوت با شورای نگهبان داشته و بخواهند برای کشور حاشیه‌سازی کرده و هزینه تولید کنند، راهگشا است. حضرت امام مخالفت با جایگاه و نظر شورای نگهبان را در حکم افساد فی الارض دانسته و فرموده‌اند: «نمی‌شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم غلط می‌کنی قانون را قبول نداری، قانون تو را قبول ندارد. بعد از اینکه یک چیزی قانونی شد دیگر نق‌زدن در او اگر بخواهد مردم را تحریک بکند مفسد فی الارض است و باید با او دادگاه‌ها عمل مفسد فی الارض بکنند». 
۷- آرامش جامعه و امنیت روانی مردم اقتضا دارد که نخبگان، احزاب سیاسی، نامزدهای احراز صلاحیت نشده و آحاد مردم تابع نظر شورای نگهبان باشند و آرامش جامعه را به دلیل عدم تأیید یک نفر به هم بریزند. 
۸- قانون شکنی و اقدامات تحریک آمیز احتمالی برخی نامزدهای احراز صلاحیت نشده دقیقاً مهر تأییدی بر ضرورت عدم احراز آنان تلقی می‌گردد. این افراد اگر می‌دانند چه می‌کنند و توجه داشتند کجا ثبت‌نام می‌کنند باید پایبند بودنشان به قانون احراز بشود و امروز به طرفدارانشان نشان بدهند که تابع قانون هستند، این افراد به طرفدارانشان بگویند قانون اساسی براساس اصول ۹۸، ۹۹، ۱۱۱، ۱۲۰ و ۱۲۱ به ما اجازه نمی‌دهد در انتخابات وارد شویم. 
۹- حال که مردم داغدار ایران اسلامی پس از خلق حماسه بدرقه خادمان جمهور و در رأس آنان شهید مظلوم آیت‌الله رئیسی عزیز، می‌روند تا در عرصه انتخاب فردی شایسته برای ادامه دادن راه سیدالشهدای خدمت، حماسه دیگری بیافرینند، سخنان مقام معظم رهبری درباره انتخابات اصلح را به عنوان حسن ختام این یادداشت یادآوری می‌کنیم: «انتخاباتی که پیش روی ماست، کار بزرگی است؛ این انتخابات یک انتخابات پردستاورد است... بعد از این حادثه تلخ، مردم جمع شوند با آرای بالا مسئول بعدی را انتخاب کنند؛ این در دنیا انعکاسش انعکاس فوق العاده‌ای است... این حماسه انتخابات مکمل حماسه بدرقه شهیدان است،.. ملت ایران برای اینکه بتواند در معادلات پیچیده بین‌المللی منافع خودش را حفظ کند و عمق راهبردی خود را تثبیت کند و ظرفیت‌ها و استعدادهای طبیعی و انسانی خود را به مرحله و بروز و ظهور برساند و کام مردم را شیرین کند و همچنین بتواند حفره‌ها و رخنه‌های اقتصادی و فرهنگی را پر کند، به یک رئیس‌جمهور فعال، پرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب احتیاج دارد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha