• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403032012669
  • خبرنگار : 50199

یک روانشناس بالینی مطرح کرد

لزوم یادگیری مهارت کنترل خشم و ایجاد خانواده‌ای با نشاط

لزوم یادگیری مهارت کنترل خشم و ایجاد خانواده‌ای با نشاط

ایسنا/مازندران یک روانشناس بالینی گفت: خشم می‌تواند بخشی از ملاک‌های تشخیصی افسردگی باشد و ابراز سالم خشم طبیعی مشکلی ندارد اما وقتی در زندگی روزمره و روابط تداخل ایجاد کند؛ ‌کنترل خشم موجب نشاط در خانواده و جامعه می‌شود.

طالبعلی پورشریعه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت مدیریت خشم در افراد و تاثیر آن در خانواده، اظهار کرد: پرخاشگری می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، اما در بسیاری از مواقع نیز خشم و پرخاش عوارض مشکلات روحی مانند استرس، اضطراب و افسردگی است و در صورت عدم درمان، بر سایر اعضای خانواده و ‌محیط تاثیر منفی می‌گذارد.

وی با اشاره به نقش افسردگی در رضایت و امید به زندگی، افزود: معمولا تصور ما از یک فرد درگیر با افسردگی فردی است که غم، بی‌علاقگی، کسلی یا پوچی را تجربه می‌کند و امیدی به زندگی ندارد.

این روانشناس با تاکید بر مهارت مدیریت خشم و ایجاد خانواده و جامعه‌ای با نشاط گفت: ما به خصومت و خشم فکر نمی‌کنیم، درصورتی که می‌تواند از نشانه‌های افسردگی باشد.

پورشریعه ادامه داد: افسردگی چیزی بیش از غمگین و اندوهگین بودن است. این یک اختلال روانشناختی قابل تشخیص است که شامل احساس بد خلقی همراه با علائم دیگر مانند مشکل در تمرکز و یا خواب، از دست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت‌بخش، احساس ناامیدی و شک به خود و موارد دیگر است.

وی با تاکید بر اثرات خشم یک فرد در خانواده و ایجاد ناآرامی افزود: خشم به راحتی درمان خواهد شد، اما یکی از دلایل اصلی پرخاشگری، بروز افسردگی در فرد است. افراد افسرده معمولا از سیستم عصبی ضعیف‌تری برخوردار هستند. به همین دلیل پرخاش و خشم در این افراد بیشتر است.

این روانشناس بالینی افزود: خشم و افسردگی می‌توانند یکدیگر را تغذیه کنند؛ فرد درگیر با افسردگی فکر می‌کند کسی او را درک نمی‌کند و ناکامی و تنهایی ناشی از افسردگی می‌تواند منجر به بروز خشم و خصومت شود.

پورشریعه افزود: فقدان احساس لذت، مشخصه‌ی رایج افسردگی است، لذت نبردن از فعالیت‌هایی که قبلا از آن‌ها لذت می‌بردیم ممکن است باعث بروز خشم شود.

وی با تاکید بر اینکه سرکوب خشم در بروز افسردگی نقش دارد گفت: افراد پرخاشگر در جامعه نیز موجب افزایش نزاع و درگیری می‌شوند و کسی که نتواند خشمش را بپذیرد یا نسبت به دیگری ابراز کند، ممکن است خشم را به سمت خودش هدایت کند. این خشم خود به خود، باعث خودانتقادی و احساس بی‌کفایتی می‌شود که درنهایت منجر به افسردگی خواهد شد.

این روانشناس افزود: محققین برآورد کردند که ۳۰تا۴۰ درصد افراد با اختلال افسردگی عمده، طغیان خشم شدید را تجربه می‌کنند.

پورشریعه گفت: اولین قدم، درمان افسردگی با مراجعه به یک روان درمانگر یا روانپزشک است. روان درمانی، مصرف دارو یا ترکیبی از این‌ها می‌تواند به بهبود خلق و خو و کاهش احساسات منفی کمک کند.

وی تاکید کرد: چهره افسردگی همیشه غم‌وتنهایی نیست و گاهی اوقات در یک آدم عصبانی دیده می‌شود.

این روان ‌درمان‌گر گفت: از آنجایی که افراد افسرده احساسات منفی متفاوتی را تجربه می‌کنند، خشم آنها معمولا ناشی از تجربه این احساسات منفی است.

پورشریعه گفت: خشم می‌تواند بخشی از ملاک‌های تشخیصی افسردگی باشد، اما نه همیشه؛ ابراز سالم خشم طبیعی مشکلی ندارد اما وقتی در زندگی روزمره و روابط تداخل ایجاد کند و موجب آسیب به دیگران شود، ناسالم می‌شود، اما همیشه به افسردگی اشاره نمی‌کند.

وی در توصیه‌ای گفت: این افراد نباید از درخواست کمک بترسند و اگر پرخاشگری ناشی از افسردگی کنترل زندگی‌ را مختل کرده، به یک متخصص سلامت روان مراجعه کرده تا حمایت، راهنمایی و درمانی متناسب با نیاز را دریافت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha