• شنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403031912197
  • خبرنگار : 50124

بهبود بسیاری از ناترازی‌های بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری در دولت شهید رییسی

بهبود بسیاری از ناترازی‌های بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری در دولت شهید رییسی

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دولت شهید رئیسی بسیاری از ناترازی‌های بخش کشاورزی را بهبود بخشید، گفت: به‌روز شدن پروانه کسب‌ ۸۵۰ نانوایی و اتصال سامانه‌های فروش نان به سامانه فروش آرد از اقدامات موفق در این زمینه بود.

حسین برزگر ۱۹ خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه رسالت بخش کشاورزی امنیت غذایی است، اظهار کرد: سال گذشته سالی استثنایی در خصوص بهبود وضعیت منابع آب، تولید محصولات متنوع کشاورزی، توسعه گلخانه‌ها و آبزی‌پروری بود.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به عملکرد چشمگیر دولت سیزدهم در بخش کشاورزی، افزود: تولیدات بخش کشاورزی از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در ابتدای دولت اکنون به ۲ میلیون و ۲۷ هزار تن رسیده است.

وی با بیان اینکه رشد تولید گندم در سال‌های ۹۹ کمتر از ۱۰ هزار تن، ۱۴۰۰ حدود ۱۶ هزار تن و ۱۴۰۱، ۲۶ هزار تن به صورت خرید توافقی و همچنین بذر اصلاح شده نیز بالای ۵۰ هزار تن بوده است، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تولید بخش کشاورزی، محصول گندم است که رشد چشمگیری در سال‌های اخیر داشته است.

صادرات ۳۳ هزار تنی آبزیان از چهارمحال و بختیاری

 برزگر با بیان اینکه صادرات آبزیان طی یک سال و نیم گذشته شدت گرفته است، اضافه کرد: با اجرای طرح مردمی‌سازی و ایجاد بازارهای جدید واردات خوراک دام و تکمیل زنجیره تولید شیلات استان در سال گذشته صادرات به ۳۳ هزار تن رسید که برای شیلات‌داران سوددهی خوبی داشت.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به افزایش چشمگیر صادرات محصول بادام، گفت: سال گذشته ۲۳۰۰ تن محصول بادام از استان صادر شد.

برزگر با اشاره به اینکه سیب زمینی، ذرت و چغندرقند محصولات زراعی با تناژ بالا محسوب می‌شوند، عنوان کرد: پیش از دولت سیزدهم سطح زیر کشت چغندر قند در استان ۱۱۰۰ هکتار بود که در سال‌جاری این محصول راهبردی به ۲۴۰۰ هکتار افزایش یافت.

 وی با بیان اینکه در تولید محصول سیب‌زمینی از ارقام دیررس به سمت ارقام متوسط تا زودرس رسیدیم که این کار موجب کاهش مصرف آب می‌شود، افزود: تولید سیب‌زمینی و ذرت براساس الگوی کشت به ۴۵۰۰ هکتار رسیده است یعنی اکنون ۱۲۰ هزارتن افزایش عملکرد تولید این محصول را در استان شاهد هستیم.

دیم‌زارهای چهارمحال و بختیاری جزو بهترین دیم‌زارهای کشور

برزگر با بیان اینکه عدد بهره‌وری آب در حال حاضر یک کیلوگرم به ازای هر متر مکعب ماده خشک تولیدی است، تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری با ۵۹ درصد راندمان آبیاری رتبه دوم کشور را در سامانه‌های نوین آبیاری داراست که منجر به افزایش عملکرد در واحد سطح و بهبود کیفیت محصول شده است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در گذشته تنها محصولات گندم، جو و نخود به صورت دیم در استان کشت می‌شد، تصریح کرد: در سال جاری با تولید ارقام جدید هلرعلوفه‌ای، نخود علوفه‌ای و دانه‌های روغنی دیم نیز کشت شده است.

برزگر در ادامه تصریح کرد: از مجموع اعتباراتی که به سدهای غدیر باباحیدر، گهرو و بیدکان اختصاص پیدا کرد منجر به تخصیص بیش از ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب به بخش کشاورزی در لایه میانی استان شد.

وی با بیان اینکه‌ ایجاد ۱۳ شهرک گلخانه‌ای و ۴۳ مجتمع دامپروری در تمام نقاط استان هدف‌گذاری شده است، بیان کرد: چهار مجتمع دام‌پروری در سامان، گندمان، گهرو و سفیددشت کلنگ‌زنی شده است که تا پایان شهریور ماه ۱۳ مجتمع دیگر برای کلنگ‌زنی آماده می‌شود و از مهم‌ترین سیاست‌های جهادکشاورزی به شمار می‌رود.

برزگر با بیان اینکه در حوزه سامانه‌های نوین آبیاری سال گذشته ۱۳۰ رشته قنات بازسازی شد و سال جاری به ۱۸۰ رشته قنات رسیده است، بیان کرد: بیش از ۲۰۰ رشته قنات استان در دولت سیزدهم لایروبی شد که این رقم بی‌نظیر است.

۹۰۰ هکتار جواز تاسیس گلخانه درچهارمحال و بختیاری صادر شده است

وی با اشاره به توسعه چشمگیر گلخانه‌ها در استان، گفت: ۹۰۰ هکتار جواز تاسیس گلخانه با اعتبار ۱۹۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مردم و دولت صادر شد.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دولت شهید رئیسی بسیاری از ناترازی‌های بخش کشاورزی را بهبود بخشید، اضافه کرد: به‌روز شدن  پروانه کسب‌ ۸۵۰ نانوایی و اتصال سامانه‌های فروش نان به سامانه فروش آرد از اقدامات موفق در این زمینه بود.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم هفت برابر و قیمت نان هنوز حتی دو برابر هم نشده است، افزود: در گذشته سهم کشاورز و گندم‌کار توسط دولت داده نمی‌شد، اما امروز این ناترازی نیز رفع شده است.

برزگر عنوان کرد: با راه‌اندازی سامانه رهتاب برای خرید گوشت مرغ و گوشت قرمز توسط فروشندگان، دلالان این حوزه حذف شدند.

وی با بیان اینکه ۴۳۰ هزار نهاده دامی پیش از این دولت بین دامداران توزیع می‌شد، خاطرنشان کرد: امروز مصرف نهاده دامی در بخش کشاورزی به ۱۷۰ هزار تن رسیده‌ است.

برزگر با اشاره به سایر اقدامات دولت سیزدهم در بخش کشاورزی گفت: شکل‌گیری انجمن بادام و انجمن پیمان‌کاران گلخانه نمونه‌هایی از تشکیل ساختارهای غیر دولتی با مشارکت‌های مردمی است.

وی در خصوص رفع تداخلات اراضی در دولت سیزدهم بیان کرد: ۸۴۰ پلاک ثبتی در استان وجود دارد که تا سال ۱۴۰۰ کمتر از ۳۰ پلاک رفع تداخلات شده بود، درحالیکه امروز ۴۹۰ پلاک ثبتی استان در کمیسیون رفع تداخلات تعیین تکلیف و ۲۱۶ هزار هکتار اراضی مستثنیات در کمیسیون بررسی شد که ۵۸ درصد از پلاک‌های ثبتی در کمیسیون رفع تداخلات تعیین تکلیف شده است. یعنی در مجموع ۴۶۰ پلاک ثبتی در این دولت تعیین تکلیف شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص اقدام ملی مسکن گفت: ۸۵ فقره استعلام از طرف راه‌ و شهرسازی و بنیاد مسکن به جهاد کشاورزی درخواست شد که بیش از ۸۰ درصد پاسخ مثبت گرفتند. حدود ۲میلون مترمربع از اراضی مستثنیات نیز از جهاد درخواست موافقت شد که جهاد کشاورزی نیز تعدادی از این اراضی را درجه سه و چهار تشخیص داد که برای مسکن ملی قابل استفاده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha