• چهارشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403031610224
  • خبرنگار : 71461

چرا بر دعا کردن در حرم معصومان علیه السلام تأکید می‌شود؟

چرا بر دعا کردن در حرم معصومان علیه السلام تأکید می‌شود؟

دعا کردن آدابی دارد اما یکی از راه‌های برآورد شدن دعا فرار دادن واسطه بین خود و خدایت، از این رو بزرگان دینی معنقدند برای استجابت دعا در حرم اهل‌بیت(ع) حضور پیدا کنید و آنها را واسطه برآورده شدن دعای خود قرار دهید.

به گزارش ایسنا، اینکه چه ارتباطی بین دعا و اجابت آن با مکان‌های زیارتی وجود دارد نکته مهمی است، زمانی که زائر به زیارت پیامبر(ص) و ائمۀ معصوم علیه السلام مشرف می‌شود، مهمان سفرۀ معنوی آنان است. زائر با زیارت، شایستگی می‌یابد که به او عنایت شود و نسیم لطف معصوم بر او بوزد.

او در آن هنگام می‌تواند در رسیدن به مقصود، بخشش گناه، برآورده شدن حاجت‌ها و رفع گرفتاری‌اش امید داشته باشد؛ از این رو حرم معصومین علیه السلام کانونی مهم برای دعاکردن است و بخش مهمی از زیارت‌نامه‌های نقل شده از معصومان نیز دربردارندۀ دعاهای متعدد است.

علمای بزرگ شیعه، کثرت دعا و طلب حاجت را در حرم امام مستحب می‌دانند و به این روایت استناد می‌کنند:

امام هادی علیه السلام دربارۀ اجابت دعا و خواست زائران حرم علی بن موسی الرضا علیه السلام می‌فرمایند:

مَنْ کَانَتْ لَهُ إِلَی اللَّهِ حَاجَةٌ فَلْیَزُرْ قَبْرَ جَدِّیَ الرِّضَا علیه السلام بِطُوسَ وَ هُوَ عَلَی غُسْلٍ وَلْیُصَلِّ عِنْدَ رَأْسِهِ رَکْعَتَیْنِ وَلْیَسْأَلِ اللَّهَ حَاجَتَهُ فِی قُنُوتِهِ فَإِنَّهُ یَسْتَجِیبُ مَا لَمْ یَسْأَلْ مَأْثَماً أَوْ قَطِیعَةِ رَحِمٍ....

هرکس به درگاه خدا حاجتی دارد، قبر جدم حضرت رضا علیه السلام را در طوس زیارت کند؛ درحالی‌که غسل کرده باشد. بالای سر آن حضرت دو رکعت نماز بخواند و در قنوت نماز، حاجتش را از خدا بخواهد که خداوند اجابت می‌کند؛ [البته] به شرطی که خواسته‌اش گناه یا قطع رحم (نفرین خویشاوندان) نباشد.

علامه مجلسی تأکید می‌کند که زائر به وقت زیارت در دعا کردن جدیت و اصرار ورزد و از خداوند درخواست کند که به حق جایگاه بی‌همتای خود و به حق صاحب قبر، او را مشمول شفاعت قرار دهد.

📚برگرفته از کتاب کاشی‌های رنگی حرم، ص ۴۰ و ۴۱

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha