• چهارشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403031610138
  • خبرنگار : 50214

یک پژوهشگر روابط بین الملل:

حماس یک بازی دو سر باخت برای رژیم صهیونیستی است/حمله به رفح باعث انزوای بیشتر صهیونیستها می‌شود

حماس یک بازی دو سر باخت برای رژیم صهیونیستی است/حمله به رفح باعث انزوای بیشتر صهیونیستها می‌شود

ایسنا/یزد مدرس دانشگاه علم و هنر و پژوهشگر روابط بین الملل حمله رژیم صهیونیستی به رفح را در راستای اهداف محقق نشده آنها از ابتدای آغاز حمله به غزه تاکنون خواند و گفت: حمله به رفح می‌تواند منجر به از دست دادن پشتیبانی‌های بین‌المللی و افزایش انزوا و ایزولاسیون بین‌المللی رژیم صهیونیستی شود.

«مجتبی روستایی» در گفت‌وگو با ایسنا راجع به حملات رژیم صهیونیستی به رفح، اظهار کرد: در آغازین روزهای جنگ رژیم صهیونیستی به حماس از طرف دولت نتانیاهو گفته شد که مردم غزه به سمت جنوب حرکت کنند تا از حملات رژیم صهیونیستی در امان باشند اما به‌تدریج دامنه حملات رژیم صهیونیستی نیز به سمت جنوب کشیده شد تا جایی‌که امروز ارتش رژیم صهیونیستی در منتهی الیه جنوب غزه در مرز رفح ایستاده و آخرین پناهگاه بیش‌از دو میلیون فلسطینی زیر آتش توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین فجایع انسانی با کشتار غیرنظامیان آواره پناه گرفته در رفح درحال انجام است.

وی با بیان این که در مورد حمله رژیم صهیونیستی به رفح سه دلیل اصلی شامل نابودی حماس و زیرساخت‌های آن، فشارهای سیاسی داخلی و اهداف دیپلماتیک مطرح است، گفت: البته رژیم صهیونیستی از زمان آغاز حملات علیه غزه تا امروز که خود را به رفح رسانده است، به‌ دنبال تحقق آنها بوده است.

روستایی در ادامه نابودی حماس و زیرساخت‌های آن که از اهداف اولیه و اصلی رژیم صهیونیستی از آغاز حملات به نوار غزه تا امروز بوده است را در دو حالت ممکن بودن یا غیرممکن بودن نابودی حماس برای رژیم صهیونیستی یک بازی دو سر باخت خواند و تصریح کرد: در صورت تحقق هر کدام از این سناریوها تبعات منفی زیادی متوجه رژیم صهیونیستی خواهد بود.

وی در این باره گفت: نابودی کامل حماس باعث ایجاد خلأ قدرت و ناامنی در نوار غزه می‌شود چرا که این خلأ توسط گروه‌های تندروتر و رادیکال‌تر با رویکردهای خشونت‌آمیزتری نسبت ‌به رژیم صهیونیستی پر خواهد شد و از طرفی عملاً نبود نیروی سازمان‌یافته و شناخته‌شده‌ای مثل حماس می‌تواند به افزایش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه منجر شود.

این پژوهشگر روابط بین الملل به تجربه‌های مشابه در خاورمیانه اشاره و خاطرنشان کرد: به‌ عنوان مثال، بعد از سرکوب القاعده در عراق، داعش به‌عنوان یک گروه تندروتر و خطرناک‌تر ظهور کرد یا بعد از سقوط «معمر قذافی» در سال ۲۰۱۱ میلادی توسط شورشیان لیبی با حمایت ناتو، لیبی به حالت هرج ‌و مرج و بی‌ثباتی فرورفت و گروه‌های تندرو و جهادی مثل انصار الشریعه و شاخه‌های داعش در لیبی ظهور کردند و این گروه‌ها از هرج‌ و مرج و نبود یک دولت مرکزی قوی برای گسترش نفوذشان استفاده کردند.

وی با بیان این که از طرفی عدم نابودی حماس هم تبعات منفی زیادی برای رژیم صهیونیستی دارد، اضافه کرد: ادامه وجود حماس، یک شکست و افتضاح برای نتانیاهو و رژیم صهیونیستی است. همچنین عدم نابودی حماس می‌تواند به تقویت اعتبار و افزایش شهرت این گروه در میان مردم فلسطین و جامعه جهانی منجر شود و در مقابل اعتبار نتانیاهو و رژیم صهیونیستی در داخل و خارج کشور بیش ‌از پیش زیر سوال می‌برد.

روستایی با اشاره به فشارهای سیاسی داخلی که نتانیاهو و دولت رژیم صهیونیستی را تحت فشار برای آزادی گروگان‌ها و مقابله قاطعانه با حماس و تأمین امنیت شهروندان رژیم صهیونیستی قرار داده است، نیز گفت: حملات گسترده به رفح و دیگر مناطق نوار غزه در صورت موفقیت و کسب نتایج مورد انتظار می‌تواند به افزایش حمایت‌های داخلی از دولت و تقویت جایگاه سیاسی نتانیاهو کمک کند، بنابراین این حملات به عنوان نمایش قدرت و قاطعیت دولت در مقابله با تهدیدات امنیتی تلقی می‌شود.

وی در مورد اهداف دیپلماتیک حمله به رفح نیز گفت: حملات نظامی گسترده می‌تواند به ‌عنوان ابزاری برای ایجاد فشار بر گروه‌های فلسطینی و وادار کردن آنها به مذاکرات صلح عمل کند.

روستایی در این باره افزود: رژیم صهیونیستی امیدوار است با افزایش هزینه‌های نظامی و انسانی برای حماس، این گروه را به سمت پذیرش شرایط مذاکرات صلح مدنظر خودش سوق بدهد.

این پژوهشگر روابط بین الملل، سه مورد متصور از تأثیرات حمله رژیم صهیونیستی به رفح را شامل افزایش تنش‌های منطقه‌ای، تأثیر بر فرآیند صلح و همچنین تأثیر بر تصویر بین‌المللی رژیم صهیونیستی دانست و در این خصوص تصریح کرد: ادامه حمله نتانیاهو و رژیم صهیونیستی به رفح منجر به افزایش بیش ‌از پیش تنش‌های منطقه‌ای خواهد شد، به طوری که این حملات ممکن است منجر به واکنش‌های نظامی و امنیتی از سوی برخی کشورهای منطقه، گروه‌های مسلح فلسطینی و برخی نیروهای شبه‌ نظامی شود و شرایط امنیتی منطقه را بیشتر از قبل پیچیده کند.

وی افزایش تنش‌های منطقه‌ای را باعث افزایش ناپایداری در منطقه و نیز بروز تغییرات ژئوپلیتیک و امنیتی منطقه دانست و ادامه داد: ادامه حملات صهیونیست‌ها به رفح می‌تواند تأثیرات دوگانه‌ای بر فرآیند صلح نیز داشته باشد، به طوری که از یک سو با افزایش خشونت‌ها و تنش‌های نظامی می‌‎تواند به تأثیرات منفی بر فرایند صلح بین رژیم صهیونیستی و فلسطین منجر شده و تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل‌های دیپلماتیک رو مختل کند و از سویی‌ دیگر این حمله می‌تواند باعث افزایش فشارهای بین‌المللی برای حل صلح‌آمیز منازعه از طریق فشارهای دیپلماتیک علیه رژیم صهیونیستی با اقدامات تحریمی یا فشارهای نظامی از سوی جامعه بین‌المللی شود.

روستایی سومین مورد در این رابطه را تأثیر منفی این حملات بر تصویر بین‌المللی رژیم صهیونیستی به‌خصوص از سوی غرب و در صورت افزایش تلفات غیرنظامی خواند و گفت: این موضوع می‌تواند به افزایش انتقادات بین‌المللی و فشارهای دیپلماتیک نسبت به روش‌های نظامی و سیاست خارجی رژیم صهیونیستی منجر شود و تصویر بین‌المللی رژیم صهیونیستی را به ‌شدت زیر سوال ببرد تا جایی‌ که حتی آلمان که همیشه حمایت‌های زیادی از تل‌آویو داشته، رسماً و صراحتاً اعلام می‌کند که اگر نتانیاهو و گالانت به این کشور سفر کنند، آنها را بازداشت خواهد کرد.

وی گفت: افزایش انتقادات و اعتراضات می‌تواند منجر به از دست دادن پشتیبانی‌های بین‌المللی رژیم صهیونیستی به خصوص از سوی کشورها و سازمان‌هایی که اصول حقوق بشر و استانداردهای بین‌المللی شود و به دلیل تلفات غیرنظامیان در این حملات، کاهش اعتماد و اعتبار بین‌المللی نسبت‌ به دولت و سیاست‌های رژیم صهیونیستی را سبب شده و باعث از دست دادن پشتیبانی‌های بین‌المللی و افزایش انزوا و ایزولاسیون بین‌المللی رژیم صهیونیستی شود تا جایی‌ که نتانیاهو با آگاهی از انزوای رژیم صهیونیستی عملاً اعلام می‌کند اگر ناگزیر باشیم مانند ۷۶ سال پیش، تنها ایستاده و تنها خواهیم جنگید.

این مدرس دانشگاه در پایان سرانجام جنگ رژیم صهیونیستی و حماس را در قالب سه سناریو محتمل دانست و گفت: سنارویوی اول تشدید درگیری‌ها با گسترش حملات نظامی زمینی و خسارت بیشتر است و البته سناریوی خیلی رؤیایی نیز آتش‌بس و صلح طولانی‌مدت است که نیازمند امتیازات و تعهدات قابل ‌توجه ازسوی هر دو طرف و همچنین حمایت گسترده بین‌المللی است.

روستایی، سناریوی محتمل‌تر در این باره را آتش‌بس موقت با وساطت بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی خواند و گفت: این آتش‌بس شکننده است و می‌تواند با کوچک‌ترین تحریک و حادثه‌ای نقض شود ولی آن چیزی که مسلم هست این که تا زمانی‌که وضعیت حقوقی قدس، بازگشت پناهندگان فلسطینی و مرزهای نهایی فلسطین حل نشود، صلح کامل عملاً غیرممکن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha