• سه‌شنبه / ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403031510002
  • خبرنگار : 50123

چهارمحال و بختیاری می‌تواند تکمیل‌کننده زنجیره ارزش صنایع هسته‌ای کشور باشد

چهارمحال و بختیاری می‌تواند تکمیل‌کننده زنجیره ارزش صنایع هسته‌ای کشور باشد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی گفت: چهارمحال و بختیاری تقریبا در مرکز ثقل حوزه ترانزیتی کشور قرار دارد، باتوجه به پدافند غیرعامل این استان، می‌تواند تکمیل‌کننده زنجیره ارزش صنایع هسته‌ای در کشور باشد.

احمد راستینه ۱۵ خردادماه در نشست هم اندیشی جهت توسعه استفاده از ظرفیت‌های هسته‌ای چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به چهارمحال و بختیاری به منظور تحول هسته‌ای در بحث امنیت درمان و امنیت غذایی استان بوده و امید است در راستای بهره‌مندی از دانش هسته‌ای از این ظرفیت بیش از گذشته استفاده کرد.

وی افزود: برای توسعه مرکز پرتودهی گاما تسهیلات ارزی و ریالی و کمک برای تامین چشمه‌های کبالت که امری بسیار حیاتی است مدنظر قرار گرفت.

راستینه بر تقویت سرمایه‌گذاری در استان تاکید کرد و گفت: چهارمحال و بختیاری مرکز و قطب کشاورزی کشور است که می‌تواند مرکز سرمایه‌گذاری صلح آمیز هسته‌ای در حوزه‌های مختلف باشد.

وی فراهم کردن و بازدید اقشار مختلف از مراکز هسته‌ای کشور را خواستار شد و بیان کرد: حضور اقشار مختلف ضمن آشنایی با دستاوردهای هسته‌ای، می‌تواند نقطه امیدی برای حرکت نسل آینده کشور باشد.

راستینه بیان کرد: سند جامع بهره‌مندی از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در استان به واسطه زنجیره ارزش می‌تواند افق روشنی برای حرکت آینده استان داشته باشد، کما اینکه چهارمحال و بختیاری تقریبا در مرکز ثقل حوزه ترانزیتی کشور قرار دارد، باتوجه به پدافند غیرعامل می‌تواند تکمیل‌کننده زنجیره ارزش صنایع هسته‌ای در کشور باشد.

همچنین غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی علم و فناوری و انرژی‌های هسته‌ای و اتمی است که استفاده‌های زیادی در بخش‌های کشاورزی، بهداشت و درمان، پزشکی و تولید انرژی می‌شود، کما اینکه دشمنان با تحریم تلاش داشتند ایران به قله مهم علمی دست نیابند.

وی دستاورد دیگر انقلاب را تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب برشمرد و افزود: ظرفیت‌های مطلوبی در استان وجود دارد، به طوری‌که بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در استان ساماندهی شد.

حیدری ادامه داد: یکی از موضوعات مهم محصولات کشاورزی استان است که باید محصولات خود استان در اولویت قرار گیرند تا از این طریق از اسراف جلوگیری و به امنیت غذایی کمک شود، گرچه مزیت‌های بسیاری در پرتودهی وجود دارد که لازم است جدی‌تر تمرکز بر این مساله صورت گیرد و محصولات را به این سمت سوق دهیم.

استاندار با اشاره به وجود تحصیل‌کرده‌های بسیار در استان، تصریح کرد: مرکز پرتودهی گاما می‌تواند منجر به اشتغال تحصیل‌کرده‌ها شود، البته این آمادگی در استان در راستای توسعه به این مرکز با عنایت و کمک رییس سازمان انرژی اتمی وجود دارد.

حیدری با اشاره به شرایط آب و هوایی استان، گفت: برخی انبارهای راهبردی کشور در استان وجود دارد، به طوری‌که می‌توان گفت چهارمحال و بختیاری فضای مناسبی برای انبارهای ذخیره‌سازی باشد.

وی بیان کرد: باید موانع و مشکلات برطرف و از ظرفیت انرژی اتمی استفاده کنیم تا با سرعت‌بخشی به توسعه مرکز پرتودهی امید است شاهد تحول و اتفاق خوب در استان باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۱۶ ۱۳:۰۸

بکارگیری چشمه کبالت 60 و پرتو گامای آن نیازمند دانستن همه دانش هسته ای وابسته و بیوفیزیک آن می باشد چون آسیب هایی که به ژنهای موجود در جانداران چه گیاهان و چه جانوران و انسانها می زند برگشت، ناپذیرند و خطرناک لذا همه کس نباید در زمینه دانش هسته ای، تصمیم گیری کند.

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۱۶ ۱۵:۱۳

کاش تلاشی درجهت راه اهن شهرکرد داشته باشد که برای این منطقه ازهمه چیز واجب تره