• یکشنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403031308601
  • خبرنگار : 71573

انتشار ۲ کتاب تاریخی

انتشار ۲ کتاب تاریخی

کتاب‌های «از آتروپاتن باستان تا آذربایجان و کردستان» نوشته عباس جوادی و «جنگ سرد روم و پارت» نوشته جان پوارو به تازگی منتشر شده‌اند.

به گزارش ایسنا، «از آتروپاتن باستان تا آذربایجان و کردستان: بخش‌هایی از تاریخ کهن ایران» نوشته عباس جوادی در ۱۷۰ صفحه با شمارگان ۳۳۰ نسخه و قیمت ۱۷۵ هزارتومان در انتشارات مروارید عرضه شده است.

در پشت جلد کتاب نوشته شده است: «آتروپاتن»، که ریشه نام آذربایجان است، فراتر از ۲۵۰۰ سال پیش در سلسله ماد به‌نام منطقه‌ای شامل ناحیه‌های آذربایجان و کردستان اطلاق می‌شد که پس استقرار سلسله هخامنشی همچنان به‌عنوان یک ساتراپ مهم به همین نام باقی ماند. این منطقه در استمرار خود تا زمان ساسانیان مانند «دیگ» درهمجوشی از طایفه‌ها، زبان‌ها و آیین‌های پیشاایرانی و سپس ایرانی، و نیز برخی اقوام همسایه به‌نظر می‌رسید و ایرانیان آذری و ایرانیان کُرد، از مهم‌ترین ساکنان آن محسوب می‌شدند.

در کتاب حاضر، مؤلف پس از سال‌ها پژوهش در تاریخ این منطقه و با بهره‌یابی از مهم‌ترین منابع علمی به زبان‌های مختلف نشان می‌دهد که نیاکان منطقه آذربایجان و کردستان در طی قرن‌های متوالی در کنار هم زیسته‌اند و ترکیبِ به اصطلاح «قومیِ» آن‌ها در هر دوره تاریخی مختلط‌تر از پیش شده و با وجود برخی تغییرات، اصل و گوهرشان یکی بوده است.

انتشار ۲ کتاب تاریخی

همچنین «جنگ سرد روم و پارت: سیاست خارجی دودمان ژولیو _ کلودیوسی در قرن اول میلادی و سالنامه‌های تاسیتوس» نوشته جان پوارو با ترجمه کامیاب شهریاری در ۴۳۲  با شمارگان ۳۳۰ نسخه و قیمت ۳۹۰ هزار تومان در نشر یاد شده راهی بازار کتاب شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: «اشکانیان، که در جهان غربی به نام پارتی‌ها شناخته می‌شوند، یکی از عمده‌ترین حکمرانان منطقه غرب آسیا و آسیای میانه بودند و حکومت‌شان در عصری بسیار طولانی از سال ۲۴۷ قبل از میلاد تا سال ۲۲۴ میلادی دوام آورد. رقیب اصلی سلسله اشکانیان، رومی‌ها محسوب می‌شدند و این دو امپراتوری دوره‌های مختلف جنگ و آشتی را پشت سرگذاشتند.

 کتاب حاضر، تحقیق جامعی است مشتمل بر تجزیه و تحلیل تاریخی از تعاملات رومی - پارتی در اواخر دوران جمهوری روم و اوایل دوره بعد. در قسمت دوم این پژوهش نیز قسمت‌های شرقی یا «قطعه‌های پارتی» در سالنامه‌های تاسیتوس، تاریخ‌نگار سرشناس و برجسته روم، با جزئیات دقیق‌ بررسی می‌شود.

انتشار ۲ کتاب تاریخی

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha