• جمعه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403031107320
  • خبرنگار : 50649

شبکه‌های خصوصی توانمند در عرصه اقتصاد شکل بگیرند

شبکه‌های خصوصی توانمند در عرصه اقتصاد شکل بگیرند

ایسنا/فارس معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی فارس با اشاره به الزام مردمی‌سازی اقتصاد برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، بر ضرورت تشکیل شبکه‌های خصوصی توانمند برای اینکه مسئولیت‌پذیری بیشتری در عرصه اقتصاد داشته باشند، تأکید کرد.

علیرضا بیابان‌نورد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به نقش دانشگاه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم گفت: تکیه به مکاتب غربی و شرقی بزرگ‌ترین آفت اقتصاد است. مکاتب چپ اقتصادی مروج اقتصاد دولتی هستند و با توجه به شرایط کشور در عرصه نظام بین‌الملل، با کوچک‌ترین تحریم و یا تهدید اقتصادی شاهد نوسانات گسترده در صنایع و بنگاه‌های اقتصادی هستیم و این موضوع نوسانات زیادی را در امکانات دولت برای خدمات‌رسانی به وجود می‌آورد. از طرفی انتظارات مردم از دولت را به نحوی افزایش می‌دهد که توانی برای برآورده کردن آن‌ها وجود ندارد.

وی افزود: مکاتب راست اقتصادی نیز نقش دولت را نادیده می‌گیرند و آن را در حداقل وجه ممکن مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند که مسائل خاص خود را به ارمغان می‌آورد و احتمالاً جمع اندکی از افراد با تکیه بر رانت و نظایر آن بهره‌مند می‌شوند و بقیه مردم ناکام و ناراضی می‌مانند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی فارس اظهار کرد: این دو گرایش همواره اقتصاد ایران را با دشواری‌های زیادی مواجه ساخته است که در نهایت صدمه اصلی را به مردم وارد کرده است.

بیابان‌نورد با تأکید بر اینکه در این دهه تصدی‌گری دولت‌ها بسیار زیاد است به نحوی که به نقطه ضعف جدی کشور تبدیل شده است، گفت: ما باید یک بار برای همیشه از تئوری‌های شرقی و غربی فاصله بگیریم و در چارچوب اقتصاد مقاومتی که برخاسته از جایگاه انقلاب اسلامی است، اقتصاد را نظم و سامان‌دهی کنیم. شاید تنهاترین راه موجود برای تحقق این آرمان رجوع به مردم و جلب مشارکت آن‌ها باشد.

وی ادامه داد: همان‌گونه که اساس انقلاب اسلامی ایران و ذهنیت رهبران انقلاب همین حضور پرشور مردم است، مشارکت دادن مردم در اقتصاد ملی به یک ضرورت تبدیل می‌شود، ضرورتی که باعث شده است، شعار امسال نیز بدان اختصاص یابد.

بیابان‌نورد با تأکید بر مردمی‌سازی اقتصاد، گفت: نیازمند یک بسیج عمومی هستیم که مردم وارد مشارکت شوند. به فرموده رهبر معظم انقلاب، دولت باید درایت یک برنامه کلان و نقشه جامع داشته باشد تا بتواند سرمایه‌ای عمومی و اراده‌های ملی را به سمت خود جذب کند و از طرفی ساختار اداره جامعه را به گونه‌ای شکل دهد و بازسازی کند که هم‌گرایی و هماهنگی در ساختار اداره جامعه پدید آید، گرچه مسئله مردمی‌سازی و ایجاد سازکارهای مشارکت مردم در اقتصاد به شیوه‌های غربی از همان دو منظر اقتصاد دولتی و اقتصاد بازار و آزادسازی اقتصادی می‌گذرد، باید دقت کرد این مسئله که مدنظر مقام معظم رهبری است، به هیچ کدام از این دو شیوه و منظر تقلیل پیدا نکند.

وی با تأکید بر تفکیک وظایف دولت و مردم، تصریح کرد: هدف و آرمان‌های این شعار باید برای حرکت به سمت وضعیت مطلوب متناسب با شرایط ایران اسلامی باشد.‌ نظارت و تنظیم‌گری از مسئولیت‌های مهم دولت هستند و نیازمند تشکیل دولتی قوی است. در اینجا باید شبکه‌های خصوصی توانمندی در ایران شکل بگیرد تا امکان مسئولیت‌پذیری بیشتر در اقتصاد ایران را داشته باشند.

بیابان‌نورد ادامه داد: در این راستا باید از تجربه ۴۶ ساله انقلاب اسلامی درس آموخت و سیر آزمون و خطا را کنار گذاشت و هوشمندانه برخورد کرد و جلوی هرگونه حرکت عجولانه نظیر واگذاری شرکت‌های دولتی با هدف مسئولیت‌گریزی دولت، خصوصی‌سازی بدون فکر و تامل، کوچک کردن مالکیت شرکت‌های بزرگ تحت عنوان مشارکت عمومی را گرفت.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی فارس تصریح کرد: طبیعتاً دانشگاه‌ها و نهادهای علمی در طلب مشارکت فعالانه مخاطبین علمی و بدنه مردم به عنوان سرمایه‌های اجتماعی دولت و کشور می‌تواند نقش ویژه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: نیازسنجی برای جهش تولید، تربیت نیروی کار فعال و پر انگیزه، افزایش تولیدات دانش بنیان، کار محور کردن آموزش‌ها، تلاش برای بازده محور کردن آموزش ها، سوق دادن تحقیقات به علت جلب مشارکت مردمی، تقویت و پشتوانه علمی تولید، از عمده کارهای محیط دانشگاهی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha