• چهارشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۰
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 1403030805236
  • خبرنگار : 71613

وضعیت ۶ دوومیدانی‌کار ایران برای المپیک؛ ۲ نفر خارج از رنکینگ، یک نفر لب مرز

وضعیت ۶ دوومیدانی‌کار ایران برای المپیک؛ ۲ نفر خارج از رنکینگ، یک نفر لب مرز

۶ دوومیدانی‌کار ایران که شانس کسب سهمیه المپیک پاریس را داشتند روز به روز در رنکینگ سهمیه افت می‌کنند و حتی دو نفر از آنها از رنکینگ خارج شده‌اند؛ وضعیت نگران‌کننده‌ای که ممکن است منجر به از دست رفتن تعداد بیشتری از این سهمیه‌ها شود.

به گزارش ایسنا، بازیهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس از پنجم مرداد ماه برگزار می‌شود و تیم‌ها و رشته‌های مختلف در حال کسب سهمیه این بازی‌ها یا آماده‌سازی خود برای رقابت در این میدان بزرگ هستند. در این میان دوومیدانی هم به دنبال کسب سهمیه المپیک است و تا دهم تیر ماه ۱۴۰۳ امکان کسب سهمیه از طریق ورودی و رنکینگ وجود دارد.

با توجه به شرایط دوومیدانی ایران و رکوردهای ورودی، امکان کسب سهمیه المپیک از طریق ثبت رکورد ورودی برای ایران وجود ندارد و تمام چشم امید فدراسیون به کسب سهمیه از طریق رنکینگ است.

تا چند ماه قبل، ۶ دوومیدانی‌کار ایران در رنکینگ سهمیه حضور داشتند و می‌توانستند با شرکت در مسابقات مختلف امتیاز و رنکنیگ خود را ارتقاء بدهند تا سهمیه خود را تثبیت کنند اما هرچه زمان می‌گذرد جایگاه ورزشکاران ایران در رنکینگ سهمیه افت می‌کند و در حال حاضر دو ورزشکار هم از رنکینگ خارج شده‌اند، یک وزشکار در مرز قرار دارد و یک ورزشکار دیگر اگر افت داشه باشند از رنکینگ خارج خواهد شد.

وضعیت کلی ورزشکاران ایران به شرح زیر است:

رشته ورزشکار تعداد سهمیه های المپیک آخرین رنکینگ ورزشکار ایران در رنکینگ سهمیه 
دوی ۱۰۰ متر زنان 

فرزانه فصیحی 

حمیده اسماعیل‌نژاد

۵۶ نفر 

۳۲ 

۵۰

دوی ۱۰۰ متر مردان حسن تفتیان  ۵۶ نفر  ۳۳
دوی ۴۰۰ متر مانع  مهدی پیرجهان  ۴۰ نفر  ۴۸
پرتاب وزنه  مهدی صابری  ۳۲ نفر  ۳۲
پرتاب دیسک  حسین رسولی  ۳۲ نفر  ۴۴

۳ سهمیه تقریبا قطعی، یک سهمیه لب مرز

فرزنه فصیحی و حمیده اسماعلیل‌نژاد

وضعیت ۶ دوومیدانی‌کار ایران برای المپیک؛ ۲ نفر خارج از رنکینگ، یک نفر لب مرز

در دوی ۱۰۰ متر زنان ۵۶ نفر وارد المپیک می‌شوند که در بخش زنان ۲۵ نفر ورودی کسب کرده‌اند و ۳۱ نفر هم از طریق رنکینگ سهمیه کسب می‌کنند. در حال حاضر فصیحی و اسماعیل‌نژاد از طریق رنکینگ سهمیه را دارند و جزو ۵۶ نفر هستند اما اسماعیل‌نژاد در صورت هفت پله سقوط از رنکینگ خارج خواهد شد بنابراین با حضور در مسابقات بین‌المللی باید رنکینگ خود را حفظ کند.

حسن تفتیان

وضعیت ۶ دوومیدانی‌کار ایران برای المپیک؛ ۲ نفر خارج از رنکینگ، یک نفر لب مرز

در ۱۰۰ متر مردان ۵۶ نفر وارد المپیک می‌شوند که ۲۳ نفر ورودی کسب کرده‌اند و ۳۳ نفر از طریق رنکینگ وارد می‌شوند. حسن تفتیان در حال حاضر با رتبه ۳۳ جزو ۵۶ نفر المپیکی قرار دارد.

مهدی پیرجهان

وضعیت ۶ دوومیدانی‌کار ایران برای المپیک؛ ۲ نفر خارج از رنکینگ، یک نفر لب مرز

در ۴۰۰ متر مانع ۴۰ نفر سهمیه می‌گیرند که ۳۳ نفر از طریق ورودی سهمیه را کسب کرده‌اند و ۷ نفر از طریق رنکینگ سهمیه می‌گیرند، پیرجهان با قرار گرفتن در رتبه ۴۸ بین ۴۰ نفر قرار ندارد و به دلیل شرکت نکردن در مسابقات بین‌المللی از جمع المپیکی‌ها خارج شده است.

مهدی صابری

وضعیت ۶ دوومیدانی‌کار ایران برای المپیک؛ ۲ نفر خارج از رنکینگ، یک نفر لب مرز

در پرتاب وزنه ۳۲ نفر سهمیه می‌گیرند که ۱۴ نفر ورودی مستقیم گرفته‌اند و ۱۸ نفر هم از طریق رنکینگ المپیکی می‌شوند. مهدی صابری دقیقا در رتبه ۳۲ قرار دارد و اگر یک پله هم سقوط کند از رنکینگ المپیک خارج می‌شود و سهمیه را از دست می‌دهد.

حسین رسولی

وضعیت ۶ دوومیدانی‌کار ایران برای المپیک؛ ۲ نفر خارج از رنکینگ، یک نفر لب مرز

در پرتاب دیسک ۳۲ نفر المپیکی می‌شوند که ۲۱ نفر ورودی کسب کرده‌اند و ۱۱ نفر هم از طریق رنکینگ سهمیه می‌گیرند. حسین رسولی با قرار گرفتن در رتبه ۴۴ بین ۳۲ نفر المپیکی قرار ندارد. 

نقش وزارت ورزش در بی‌ثباتی دوومیدانی 

برای خروج و افت جایگاه ورزشکاران ایران در رنکینگ سهمیه دلایل مختلفی را می‌توان ذکر کرد که از جمله مهمترین موضوعات، تغییرات مدیریتی در این فدراسیون است. از زمان استعفای هاشم صیامی در فدراسیون دوومیدانی در ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، دوومیدانی سه سرپرست به خود دیده است. افشین داوری، مهدی مبینی و اکنون حسین مطیعی سه سرپرستی هستند که توسط وزارت ورزش تعیین شده‌اند و هنوز انتخابات برگزار نشده است. این تغییرات باعث می‌شود مدیرانی که دوره کوتاهی در فدراسیون حضور دارند نتوانند برنامه‌های بلندمدت را پیگیری کنند در نتیجه برنامه‌ها و وضعیت ورزشکاران هم دچار چالش می‌شود.  

سپهرزاد، مربی تیم ملی و کارشناس این رشته در مورد اینکه تغییر سرپرستی و عدم ثبات مدیریتی در افت جایگاه ورزشکاران در رنکینگ سهمیه تاثیرگذار بوده است، ‌به ایسنا گفت: "اگر مدیر یک کمپانی را هم در سال چهار بار عوض کنید، آن سیستم بی‌ثبات می‌شود. تغییر مدیریت‌ها در دوومیدانی وقفه ایجاد می‌کند و این وقفه‌ها باعث می‌شود برای رشته‌ای رکوردی مثل دوومیدانی که با صدم ثانیه‌ها سروکار دارد، مشکلاتی پیش بیاید. "

معتمدی، سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی هم در این مورد به ایسنا گفت: "بی‌ثباتی در هر سیستم اداری باعث تنزل می‌شود اما تمام تلاشمان را می‌کنیم. نمی‌توانیم در دوره سرپرستی زمانبندی طولانی مدت داشته باشیم اما تلاش می‌کنیم در بحث کسب سهمیه‌ها و برگزاری مجمع سلامت رو سفید باشیم.

او ادامه داد: از منظر اجرایی هم یکسری کارها انجام می‌شود. تا پیش از این چیزی تحت عنوان قرارداد برای کسب سهیمه المپیک نداشتیم. ورزشکاران در مسابقات مختلف شرکت می‌کردند اما هیچکدام هیچ ثبات فکری از بابت اعزام‌ها و مسابقاتشان نداشتند اما ما با همه ورزشکارانی که در رنکینگ هستند، جلسه گذاشتیم و لیست تمام مسابقات ثبت شده فدراسیون جهانی را استخراج کردیم."

مسابقاتی که شروع نشدند

مسابقات فضای باز در رده سنی بزرگسالان هنوز شروع نشده‌اند که ورزشکاران المپیکی بتوانند در آن شرکت کنند و خود را محک بزنند تا با آمادگی حداقلی به مسابقات برون مرزی اعزام شوند.

سپهرزاد در این مورد گفت: "اولین مسابقه فصل را خرداد ماه شرکت کردیم که به مسابقه‌ای برون مرزی اعزام شدیم، در حالی که پیش‌بینی می‌شد حداقل در دو مسابقه داخل کشور شرکت کنیم تا با آمادگی بیشتری به مسابقات برون مرزی برویم.

او ادامه داد: بچه‌های سرعتی و ورزشکار پرتاب وزنه ما میدان آسیایی را پشت سر گذاشتند و علی‌رغم اینکه در یکی، دو رشته عدد خوبی به جا نگذاشتند اما امتیاز خوبی گرفتند و همین به جایگاهشان در رنکینگ کمک کرد اما ورزشکار پرتاب دیسک و ۴۰۰ مترمانع در زمستان هیچ مسابقه‌ای نداشتند. بنابراین در بهار و تابستان باید در مسابقاتی شرکت کنند که امتیاز خوبی داشته باشند اما هنوز در یک مسابقه برنزی شرکت کرده‌اند که با وجود قهرمانی، ‌امتیاز زیادی دریافت نکردند. "

اروپا ویزا نمی‌دهد!

سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی بارها از عدم صدور ویزا توسط اروپا برای اعزام ورزشکاران ایران به مسابقاتی خبر داده که امتیاز بالایی دارند و این را یکی از دلایلی می‌داند که باعث شده دوومیدانی‌کاران امتیاز کمتری کسب کنند و در رنکینگ افت کنند. البته بحث عدم صدور ویزا از واقعیت تا حدودی دور است چرا که در سایر رشته‌های ورزشی برای ورزشکاران ویزای اروپا صادر می‌شود. شاید این کار سخت باشد اما غیرممکن نیست که از خیر آن گذشت.

معتمدی در این مورد گفت: " ما با همه ورزشکارانی که در رنکینگ هستند، جلسه گذاشتیم و لیست تمام مسابقات ثبت شده فدراسیون جهانی را استخراج کردیم.

او با بیان اینکه بر اساس امتیاز مسابقات برای اعزام‌ها تصمیم‌گیری کردیم، تاکید کرد: مسابقات سطح A دعوتی هستند که ورزشکاران را نمی‌توانیم پیشنهاد بدهیم. ورزشکاران ما عمدتا در سطح B و  C شرکت می‌کنند. از طرفی برای حضور در مسابقات اروپایی هم از نظر ویزا مشکلاتی داشتیم. بنابراین تمام مسابقاتی که امکان اخذ ویزا داشتیم را استخراج و جمع‌بندی کردیم. در نهایت همه موارد مکتوب شد و بر اساس تهعداتمان عمل می‌کنیم. هر ورزشکار هم تا پایان زمان کسب سهمیه، حداقل در پنج مسابقه شرکت می‌کند. "

وزارت و کمیته حمایت کنند

حدود یک ماه دیگر یعنی دهم تیرماه فدراسیون جهانی رنکینگ نهایی خود را اعلام می‌کند و تکلیف سهمیه‌های پاریس مشخص می‌شود. تا آن زمان ورزشکاران می‌توانند به مسابقات مختلف اعزام شوند و رنکینگ خود را ارتقاء بدهند. پس حدود یک ماهی زمان باقی مانده است. در این یک ماه انتظار بر این است که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک دوومیدانی را تنها نگذارند تا اگر شانسی برای حفظ و یا کسب سهمیه المپیک دارد، ‌این شانس را از دست ندهد.  

معتمدی در این مورد گفت: "دو جلسه تا الان با کمیته ملی المپیک داشته‌ایم و قرار است مبلغی را در قالب برگزاری اردوها و اعزام‌ها به فدراسیون تزریق کنند اما ما بخاطر اینکه ورزشکارانمان دچار چالش نشوند از بودجه فدراسون پرداخت‌ها را انجام داده‌ایم. فرقی نمی‌کند این پرداخت‌ها با بودجه وزارت ورزش باشد یا کمیته ملی المپیک، هدف فقط افتخارآفرینی ورزشکاران است. "

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha