• سه‌شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403030805049
  • خبرنگار : 71451

برنامه عربستان برای مدینه + ویدئو

برنامه عربستان برای مدینه + ویدئو

عربستان درنظر دارد مدینه، دومین شهر زیارتی این کشور را به شهری هوشمند تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به حج، با کمی فاصله از فضای معنوی مسجدالنبی و قبرستان بقیع، چهره‌ای متفاوت از شهر مدینه برای شهروندان جهان که به قصد زیارت وارد این شهر شده‌اند، پدیدار می‌شود؛ در دومین شهر زیارتی عربستان.

این کشور برنامه‌ای با عنوان «شهر هوشمند مدینه» در دست دارد، که بر اساس آن، خیابان‌ها و محله‌ها با اجرای طرح جامع شهر هوشمند و با هدف بهبود خدمات و زیرساخت‌ها توسعه خواهد یافت. این پروژه در عین حال، تاکید زیادی روی شهر آرام، سخاوتمندانه و پویا دارد، تا به این شکل، تجربه‌های غنی را برای ساکنان و بازدیدکنندگان آن رقم بزند.

درحال حاضر بیش از دو میلیون نفر در مدینه زندگی می‌کنند، که حدود ۶۴ درصد آنها ملیت عربستانی دارند و رشد جمعیت آن سالانه سه درصد گزارش شده است و ۱۴.۳ درصد جمعیت زنان آن نیز شاغل هستند و سالانه بیش از ۹ میلیون نفر برای حج و عمره به این شهر سفر می‌کنند.

در برنامع جامع شهر هوشمند مدینه روی چند محور از جمله، توسعه محیط زیست و کشاورزی، بهداشت، سلامت و رفاه، تجارت، صنعت و تدارکات، حمل و نقل و جابه‌جایی‌ها و گردشگری تاکید شده است.

براساس همین برنامه، اکنون که بسیاری به انگیزه حج در این شهر به سر می‌برند، جنبه‌هایی متفاوت از زندگی هوشمند در این شهر را تجربه می‌کنند، از جمله استفاده از وسایل نقلیه هوشمند، مثل اسکوترها و دوچرخه‌های برقی، اما به نظر می‌رسد تا تبدیل این شهر به مرکزی هوشمند هنوز فاصله است.

عربستان در راستای این برنامه در دهه‌های اخیر شروع به تخریب بافت و ساختمان‌های قدیمی این شهر کرد، ‌که همین اتفاق باعث شد بسیاری از یادمان‌ها و بناهای تاریخی صدر اسلام برای همیشه محو شود. در این طرح، مدرن‌سازی شهر مدینه از حلقه نزدیک به مسجد پیامبر (ص) و با تخریب بسیاری از هتل‌های همجوار آن آغاز شد که اجرای این پروژه در سال‌های اخیر باعث شده است زائران هنگام حج با محدودیت فضای اقامتی مواجه شوند.

دریافت ویدئو

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۸ ۱۵:۵۴

وای خدایا چه خوشگل چه زیبا