به گزارش ایسنا، دکتر محمد عمرانی امروز در رویداد کافه علم ششم که در حاشیه نمایشگاه ایران هلث برگزار شد، با تقدیر از همه کسانی که در زمینه ترویج علم فعال هستند، گفت: اگر جامعه به مقوله ترویج علم توجه نداشته باشد، محققان و دانشمندان به تنهایی نمیتوانند این بار را به دوش بکشند.
وی با بیان اینکه محققان در آزمایشگاهها به توسعه علمی میپردازند، ادامه داد: کار روایتگران علم کمتر از کارهایی که در بخشهای تحقیق و توسعه میشود، نیست؛ چرا که این روایتگران به زبان ساده علم را برای جامعه بازگو میکنند.
عمرانی، روایتگری علم را موجب تقویت زیست بوم علمی دانست و خطاب به برگزیدگان علم کاوی، یادآور شد: اینجا انتهای مسیر نیست و باید به مسیر خود ادامه دهید.
معاون اجرایی جایزه مصطفی(ص) تاکید کرد: ما در خلال برگزاری علم کاوی توانستیم استعدادهایی را شناسایی کنیم که قادر هستند علم را با زبان ساده برای جامعه بازگو کنند و فعالان این عرصه پا در مسیر دشواری گذاشتهاند.
وی افزود: بیان علم به زبان ساده اقدامی است که به تلاش و فعالیت زیادی نیاز دارد تا فرد بتواند با بیان شیوا و شیرین علم را برای عموم جامعه بیان کند.
در این رویداد همچنین سارا ثالثی، کارشناس حوزه بیوتکنولوژی و مجری رویداد کافه علم، کافه علم را یک رویداد ترویجی دانست که به ابتکار جایزه مصطفی(ص) برگزار میشود و گفت: هدف از برگزاری این رویداد ترویج و معرفی آن به جامعه و مبارزه با «شبه علم» است.
ثالثی ادامه داد: کافهعلمها در پی آوردن علم از فضای رسمی و دانشگاهی به محیطهای صمیمی و عمومی است تا از این راه، جایگاه علم را در فرهنگ عمومی جامعه ارتقاء دهند.
وی افزود: در کافه علم، عموم مردم فارغ از تخصص، سن، جنسیت در محیطی صمیمی گرد هم میآیند و به گونهای بیتکلف و بیواسطه به پرسش و پاسخ با یک دانشمند یا مروج علم مینشینند. به این ترتیب، گفتگویی علمیترویجی جایگزین یک سخنرانی یکسویه میشود.
ثالثی، مسابقه «علمکاوی» را از رویدادهای جنبی کافه علم بیستم دانست و یادآور شد: هدف این مسابقه معرفی دستاوردهای علمی دانشمندان بزرگ جهان است که در چند مرحله برگزار میشود و در آن علاقهمندان میتوانند در یک مرحله (معرفی یک دانشمند) یا در همه مراحل (معرفی هشت دانشمند) شرکت کنند.
وی خاطر نشان کرد: فراخوان هر مرحله از مسابقه در شبکههای اجتماعی جایزه مصطفی(ص) منتشر خواهد شد و شرکتکنندگان میتوانند محتوای خود را در چهار قالب پادکست، ویدئو، گرافیک و محتوای متنی بهصورت پست طراحیشده در شبکههای اجتماعی تهیه کنند و سپس این محتوا را در صفحه شخصی خود در شبکههای اجتماعی به دو صورت پست یا استوری و با دو هشتگ #علم_کاوی و #Mustafaprize همرسانی کنند.
ثالثی تاکید کرد: در این مسابقه ۲۰ نفر شرکت کردند.
انتهای پیام
نظرات