• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1403023022032
  • خبرنگار : 71431

پایش ایمنی ۵۴ هزار ساختمان در تهران/ معضل کامپوزیت در نمای ۱۵ درصد ساختمان‌های پایتخت

پایش ایمنی ۵۴ هزار ساختمان در تهران/ معضل کامپوزیت در نمای ۱۵ درصد ساختمان‌های پایتخت

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از پایش ایمنی ۵۴ هزار ساختمان در تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، قدرت‌الله محمدی در همایش فناوری‌های مهندسی ایمنی حریق که با موضوع بررسی حریق بیمارستان گاندی در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: روزانه به‌طور متوسط ۱۵۰ حادثه حریق در تهران رخ می‌دهد که با اقدامات پیشگیرانه می‌توان از وقوع بسیاری از این حریق‌ها جلوگیری کرد. اقدامات پیشگیرانه و آموزش نقش بسیاری در مورد کاهش وقوع حوادث دارد و سازمان آتش‌نشانی این موضوع را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به سالروز حادثه ریزش ساختمان متروپل گفت: این ساختمان که از آن به عنوان یک ابر پروژه یاد می‌شد و با تبلیغات گسترده‌ای ساخته شده بود، هنوز به بهره‌برداری نرسیده بود که آن فاجعه رخ داد. باید خدا را شکر کرد که این ساختمان به‌طور کامل به بهره‌برداری نرسیده بود، وگرنه اگر به بهره برداری کامل رسیده بود حادثه بسیار وحشتناک تر بود و قطعا شمار فوتی‌ها و مصدومان این حادثه بسیار بیشتر بود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه حادثه متروپل بار دیگر حساسیت‌ها نسبت به ایمنی ساختمان‌ها را افزایش داد، گفت: البته سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از سال‌ها قبل به موضوع ایمنی ساختمان‌ها ورود کرده بود، اما این حادثه حساسیت بعضی دیگر از دستگاه‌ها را نیز افزایش داد.

محمدی به حادثه پلاسکو نیز اشاره کرد و گفت: درهمین ساختمان پلاسکو اگر به موضوعات پیشگیرانه توجه شده بود، اگر به کاربری‌ها توجه کرده بودند و اگر هشدارها را جدی می‌گرفتند، آن حادثه تلخ رخ نمی‌داد. ۱۶ آتش‌نشان فداکار ما شهید شده و جان خود را دادند تا به ایمنی توجه شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با بیان اینکه ما در آتش‌نشانی با برخی از مالکان جنگ داریم، گفت: ما امروز با برخی از مالکان و دستگاه‌ها می‌جنگیم تا زنده بمانند و آسیب نبینند. نباید اینطور باشد و همه خودشان دغدغه ایمنی داشته باشند، اما واقعیت این است که برخی با ما می‌جنگند و طوری در برابر ایمن‌سازی مقاومت دارند که انگار در یک جنگیم. ما می‌گوییم یک دهم یا حتی یک صدم هزینه‌ای را که قرار است برای بازسازی پس ازحادثه هزینه کنید، بیایید و برای اقدامات پیشگیرانه هزینه کنید تا کمتر آسیب ببینید.

وی در بخش دیگر از اظهارات خود با بیان اینکه آتش‌نشانی ایمنی ۵۴ هزار ساختمان را در تهران پایش کرده است، گفت: از این تعداد نزدیک ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها نمای کامپوزیت دارد که این نما طی مدت سه دقیقه می‌تواند با اشتعال نابود می‌شود، مانند نمای بیمارستان گاندی که سریع مشتعل شد.

محمدی میانگین زمان حضور آتش‌نشانان در محل حادثه را حدود چهار دقیقه اعلام کرد و گفت:‌ این مدت زمان خوبی است و از میانگین بسیاری از کشورهای پیشرفته هم کمتر است. اما اگر نمای ساختماتی کامپوزیت باشد، همانطور که گفتم تمام نما در عرض سه دقیقه در آتش می‌سوزد. باید اصلاح نمای این ساختمان‌ها در اسرع وقت اجرا شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به بازدیدش از یک ساختمان مرتفع در کره جنوبی اشاره کرد و گفت: این ساختمان ۷۴ طبقه بود و بالاترین نردبام آتش‌نشانی دنیا برای ۳۰ طبقه کفایت می‌کند. ولی دیدیم آنجا خود ساختمان ایستگاه آتش‌نشانی دارد و ارتباط طبقات هم مجزا بود و این به نوعی خود اطفایی است؛ ما هم باید به دنبال این تکنولویی‌ها باشیم.

وی همچین از حمایت آتش‌نشانی تهران از شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال در حوزه ایمنی خبر داد و گفت:‌ هر شرکتی که این تکنولوژی را در کشور توسعه دهد، مورد استقبال خواهد بود. دغدغه ما صیانت از جان و مال مردم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha