به گزارش ایسنا، دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت ششمین روز از نمایشگاه کتاب تهران ورق خورد؛ این درحالی است که مهمان ویژه امروز مقام معظم رهبری بود. ایشان در بازدید ۳ ساعته خود از نمایشگاه کتاب با برخی ناشران درباره تازههای نشر، مشکلات آنها و به طور کلی فضای کتابخوانی در کشور گفتوگو کردند.
معظمله دلیل بازدید از نمایشگاه کتاب را علاقه شخصی خود به کتاب و زمینهسازی برای ترویج کتاب و کتابخوانی خواندند.
ایشان همچنین عنوان کردند: نباید فضای مجازی جای کتابخوانی را بگیرد و کتاب باید همواره در سبد خرید و در مجموعه اوقات مردم جای خاص خود را داشته باشد و مسئولان وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی باید به کسانی که در کار نشر و تولید کتاب فعال هستند کمک کنند. البته در این بخش کمکهایی میشود و این روند باید ادامه یابد اما کار مهم دیگر این است که فعالان فضای مجازی، ترویج کتاب و کتابخوانی را از جمله وظایف خود بدانند.
روز ششم نشست خبری ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به صورت مشترک با نشست روزانه سخنگوی نمایشگاه در مصلی برگزار شد که دراین نشست روابط عمومی مهمان نمایشگاه، چند بار درباره حضور خبرنگاران کتاب در این نشست، توضیح خواست.
در ابتدای ورود به مصلی امام خمینی (ره) پیامکهایی از برخی از شبکههای اجتماعی داخلی برای بازدیدکنندگان ارسال میشود که مضمون آنها این است که در این اپلیکیشن به راحتی کتاب و ناشر و غرفه مورد نظر خود را جستوجو کنید.
ششمین روز از برگزاری نسبت به اینکه در روز کاری بود، بازدیدکنندگان بسیاری داشت؛ البته در ساعتهایی بارندگی باران تراکم جمعیت را در داخل شبستان بیشتر کرد. اما موضوعی که جلب توجه میکند حضور مادران با کالسکه است. گاه نوزدان که نیازهای خاص خود را دارند در کالسکهها بیقراری میکند. غرفهها مادر و کودک در بخش کودک و نوجوان تعبیه شده است اما شاهد چنین غرفههایی در شبستان اصلی نمایشگاه نیستم و این را باید گفت قسمتهایی از شبستان یا ورودیهای قسمت کودک و نوجوان از حیاط مصلی محل مناسبی برای تردد کالسکهها نیست اما خانوادهها گاه کارهای خطرناکی هم برای جابهجایی کالسکهها انجام میدهند.
ناشران به ترفندهای مختلف دنیال جذب بازدیدکننده هستند؛ از کتابهای (۱۰ هزار تومانی و ۲۰ هزار تومانی) و درج کلمه «تخفیف %» تا «کتاب بخرید، جایزه ببرید» و ارائه کتاب به صورت بسته و قیمت سالهای قبل که هرکدام ترفندی برای جذب مخاطب هستند.
یکی از موضوعاتی که در روزهای گذشته نیز به آن اشاره شد، نبود تابلوهای راهنمای ناشران در ابتدای راهروها است؛ البته سخنگوی نمایشگاه اعلام کرده بود: «نصب علائم راهنمای ناشران در ابتدای راهرو درخواست دیگر مردم بوده است که حدالمقدور اگر نمای غرفه ناشران را تحت تاثیر قرار ندهد، انجام خواهد شد.» و به نظر با گذشت ۶ روز از برگزاری این نمایشگاه این موضوع امکانپذیر نبوده است.
حضور افرادی که به اصطلاح به عنوان سلبریتی شناخته میشوند و کتابی هم منتشر کردهاند، افراد بسیاری را به نمایشگاه میکشاند؛ امروز سروش صحت به نمایشگاه آمده بود تا کتاب «تاکسیسواری خود» را برای طرفدارانش امضا کند. طرفداران صحت پیش از اینکه او بیاید به غرفه مراجعه کرده و صف طولانیای برای با گرفتن امضا و یا عکسی از او تشکیل داده بودند. البته این صف صرفا برای بازیگران نیست، میثم مطیعی هم سرش برای امضا کردن کتابش شلوغ بود و یا حاج صادق آهنگران که علاقهمندانش او را دوره کرده بودند.
البته کسانی هم بودند که این کار را بیهوده میدانستند و زیر لب چیزکی میگفتند و یا فردی میگفت: «مشهور بودن هم خوب نیستا، نمیتونن راحت بگردند.»
از چند ناشر کوچک هم درباره وضعیت فروش میپرسیم که وضعیت را خوب نمیدانند و راضی نیستند. در واکنش به اینکه نمایشگاه شلوغ است میگویند «خب، چه فایده؟ نمیخرند» و تعداد کتابهای فروش رفتهشان را گاه زیر ۱۰ عدد میخوانند.
در عین حال، علی رمضانی، سخنگوی نمایشگاه میزان فروش کلی نمایشگاه را تا پایان روز پنجم نمایشگاه کتاب، در بخش حضوری نمایشگاه ۱۷۲ میلیارد تومان اعلام کرد که ۱۱۱ میلیارد تومان از درگاه رسمی ثبت شده و ۶۱ میلیارد تومان نیز از طریق غیررسمی (کارت به کارت و نقدی) بوده است. در بخش مجازی نمایشگاه نیز فروش ۶۸ میلیارد تومانی را داشتیم که ۴۷ میلیارد سهم ناشران از این میزان و ۲۱ میلیارد تومان هم سهم کتابفروشان بوده است. مجموعا نمایشگاه کتاب ۲۴۱ میلیارد فروش را تجربه کرد.
انتهای پیام
نظرات