آیتالله سید احمد علمالهدی امروز (۱۴ اردیبهشت ماه) در خطبههای نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی (ع) با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام صادق (ع) اظهار کرد: امام صادق (ع) یک وجه تقارن و تشابه نزدیکی با وجود اقدس ولی نعمت ما، علی بن موسی الرضا(ع) داشتند؛ امام صادق (ع) نخستین نفری بود که ولادت امام رضا (ع) را بشارت داد و دوم آنکه شهادت امام صادق (ع) از نظر زمانی مقارن با ولادت امام رضا (ع) بود که انگار سرچشمه علم و فضائل امام صادق (ع) وقتی از دنیا رفت، در وجود ولی معصوم دیگری همچون امام رضا (ع) دوباره متولد شد تا همه از آن بهرهمند شوند.
وی با دعوت از زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی برای حضور در اجتماع بزرگ صادقیون، ادامه داد: مانند سالهای قبل، فردا بهمناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت رئیس مذهب جعفری، زائران و مجاوران امام هشتم (ع) از میدان شهدا به سمت حرم مطهر رضوی راهپیمایی برگزار میکنند. اجتماع عظیم صادقیون از آن سنتهای حسنه و نیکی است که همه میتوانند به نیت عرض تسلیت و ابراز ارادت به محضر امام رضا (ع) در آن شرکت کنند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به فرا رسیدن هفته معلم و هفته کارگر، بیان کرد: کارگر، عنصر سازنده در جامعه است و توسعه اقتصادی، رشد اقتصادی و جهش تولید به مدد بازوان توانمند او تأمین میشود.
وی با اشاره به آیه ۲ سوره مبارکه جمعه، تأکید کرد: قول مشهور این است که امام (ره) فرمود معلمی شغل انبیاست، اما اشاره امام به هر معلمی نیست، زیرا خداوند در قرآن سه شغل برای پیامبران الهی عنوان کرده است؛ آنجا که میفرماید «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ» و تصریح میکند که پیامبران، آیات الهی را برای مردم میخواندند، آنها را تزکیه میدادند و کتاب و حکمت به ایشان میآموختند. این سه عنوان، سه شرطی است که اگر معلم به آن پایبند بود، آن زمان است که میتوان گفت آن معلم رهروی طریق انبیاست.
تولید هویت؛ تکلیف اصلی معلمان
امام جمعه مشهد با بیان اینکه تولید هویت برای مردم، بزرگترین رسالت انبیای الهی بود، گفت: همه انسانهایی که در دوران حیات با برکت رسول اکرم (ص) در قبایل، عشایر و دستههای مختلف که گرفتار امیال نفسانی بودند، بر هم شمشیر میکشیدند و قتل و غارت را در روابط خود حاکم میکردند، به دست پیامبر اسلام (ص) هویت یافتند، تبدیل به امت شدند و جامعهسازی کردند. بر همین اساس هم بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با معلمان تأکید کردند که پرورش هویت دانشآموزان در کنار علمآموزی، بر معلمان ضرورت دارد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی امام جمعه مشهد، علمالهدی اظهار کرد: معلم مکلف است پیش از آموزش، به دانشآموز هویت ملی و دینی ببخشد، زیرا از اساس، هویت دینی محور هویت ملی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش مکلف است فرهنگ ملی و دینی را به دانشآموز تعلیم دهد، بیان کرد: اگر این فرهنگ به درستی منتقل شد، آن زمان، نسل آیندهساز دیگر خودباختگی هویتی نخواهد داشت و غربگرا و غربزده نخواهد بود.
او ادامه داد: آنچه امروز در دانشگاههای آمریکا در حال وقوع است، اینکه استاد دانشگاه را روی زمین میکشند و دانشجو را به شدیدترین شکل ممکن سرکوب میکنند، همه اینها تابلوی لیبرال دموکراسی و تمدن غربی است که امروزه در آمریکا به چشم میآید. حقیقت اینها همین است، واقعیت اینها همین است. دانشآموز اگر هویت پیدا کند، به اینها وابسته نمیشود.
وی افزود: پس از هویتبخشی، خداوند تزکیه را مقدم بر تعلیم دانسته است. به همین دلیل، ما نیز تأکید داریم که باید پرورش مقدم بر آموزش باشد. البته در مقوله پرورش نمیتوان فقط به دبیران پرورشی اکتفا کرد، زیرا اصل تربیت از همان معلمی آغاز میشود که در حال تعلیم است. آن عظمتی که معلم بهخاطر علمش در چشم دانشآموز دارد، بهترین ابراز تربیت است. اگر معلم دغدغهمند و این سه خاصیت را داشته باشد، یعنی به دانشآموز هویت داد، او را تربیت کرد و تعلیم را به حد کمال به اجرا درآورد، آن زمان است که رهروی طریقت انبیاست.
انتهای پیام
نظرات