به گزارش ایسنا، در کارگاه «مطالعات دینی» چهارمقاله با عناوین «المعصومون و البقیع فی کتب الفریقین» از خانم سوسن حسن فضلی، «بازخوانی، نقد و تحلیل مبانی وهابیت در تخریب بارگاههای موجود در بقیع از دیدگاه مذاهب اسلامی» از حجتالاسلام والمسلمین مهدی ساجدی، «نقد و بررسی مبانی فقهی ممانعت از حضور بانوان در بقیع» از حجتالاسلام والمسلمین مهدی درگاهی و «بازخوانی تحلیلی انتقادی فتوای شیخ بلیهد در مساله تخریب بقیع با تکیه بر منابع اهل سنت» از خانم نجیب السادات حسینی ارائه شد.
در این کارگاه به ترتیب حجج اسلام داوود حسینی، محمدباقرپورامینی، مهدی ساجدی و غلامرضا رضایی از استادان و پژوهشگران حوزوی مقالات ارائه شده را از زوایای گوناگون نقد کردند.
در کارگروه علمی ـ تخصصی «مطالعات دینی» که یکی از سه کارگاه تخصصی نوبت صبح این همایش به ریاست حجتالاسلام والمسلمین حسن ترکاشوند بود در ابتدا ضمن بیان توضیح مختصری در خصوص چهارمقاله قابل طرح، عنوان شد که بقیع میراث گرانبهای دنیای اسلام که در ۸ شوال آسیب دید هم اکنون هرساله پذیرای میلیونها مسلمان است که برای زیارت قبور و پاسداشت مقام اهل قبور بقیع به این مکان مقدس میروند.
همچنین کارگاه دیگر با عنوان «مطالعات معاصر بقیع» با ارائه چهار مقاله برگزار شد که میتوان به مقاله «بازپژوهی انعکاس تخریب بقیع در عراق و ایران» از حجت الاسلام علی اکبر ذاکری، «نقش جنبش خلافت هندوستان در تحولات حجاز و تخریب دوم بقیع» از خانم لیلا عبدی خجسته، «انتقال و نصب ضریح فولادی حرم ائمه بقیع در دوران قاجار به روایت اسناد» از حجت الاسلام علی احمدی و «درآمدی بر دیدگاه مردم اندونزی در مورد جایگاه شریف بقیع در اندیشه اسلامی» از خانم رچماواتی رچمن از کشور اندونزی اشاره کرد.
در این کارگاه به ترتیب حجت الاسلام محمدرضا باقریزادگان، سیدحسین فلاحزاده، محمد ملکزاده و حجت الاسلام سید قاسم رزاقی از پژوهشگران دینی به نقد مقالات فوق پرداختند.
گفتنی است این کارگاه به ریاست حجت الاسلام حمیدرضا مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد و شخصیتهای دینی حاضر در آن قبرستان بقیع را از نشانههای تمدنی اسلام و محلی برای ارتباط با عالم معنا توصیف کردند.
سومین کارگاه این همایش به «مطالعات سیاسی و اجتماعی بقیع» تعلق داشت که در آن پنج مقاله «مراقد ائمه البقیع فی شعرحسن کاظم الفتال» از آقایان حیدر عبدالحسین زوین و میرزامهدی عباس حمدان الربیعی از کشور عراق، «نگاهی به ابعاد دینی روانشناختی زیارت بقیع» از آقای مجتبی حیدری، «زیارت بقیع؛ مطالعه ی عملکرد کشور عربستان در پرتو نظام بینالمللی حقوق بشر» ازآقای سیدمحسن قائمی، «اهتمام صوفیه به زیارت بقیع و دفن صوفیان در آن» از آقای رضا تقیزاده و «البقیع بین ماساه الهدم و همهٔ اعادهٔ بنائه» از آقای محمد بن بردی از کشور مراکش ارائه شد.
در این کارگاه منتقدان به ترتیب آقایان میرزا علیزاده، حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی اخویان، مصطفی فضائلی، حجتالاسلام والمسلمین حامد قرائتی و محمد سعید نجاتی بودند.
بر پایه این گزارش، حجتالاسلام و المسلمین منصور میراحمدی معاون امور بینالملل بعثه مقام معظم رهبری و استاد دانشگاه شهید بهشتی مقالات ارائه شده در کارگاه «مطالعات سیاسی و اجتماعی بقیع» را از سه جنبه «نوآوری در موضوع»، «پرداختن به موضوعات کاربردی در مورد بقیع» و «رعایت چارچوبهای علمی در مقالات» مطلوب ارزیابی کرد.
گفتنی است، در نوبت بعداظهر این همایش نیز سه کارگروه علمی-تخصصی «مطالعات بینالملل بقیع»، «شخصیتشناسی مدفونان بقیع» و «مطالعات تاریخی تمدنی بقیع» برگزار شد.
این شش کارگاه علمی ـ تخصصی به همت پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد.
انتهای پیام
نظرات