• سه‌شنبه / ۷ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403010703102
  • خبرنگار : 71631

لطافت لحظه در «به وقت بهار»

لطافت لحظه در «به وقت بهار»

تابلو نقاشی «به وقت بهار» اثر «کلود مونه» همسر این نقاش را به تصویر می‌کشد که در سایه یاس بنفش مطالعه می‌کند.

به گزارش ایسنا،‌ «کامیل دونسیو» سوژه تابلوهای نقاشی بسیاری از هنرمندان از جمله «آگوست رنوار» و «ادوارد مانه»‌ بود. او در حوالی ۱۸۶۰ تا ۱۸۷۰ میلادی سوژه برخی از نقاشی‌های «کلود مونه»‌، نقاش نامدار فرانسوی شد و با او ازدواج کرد.

«کامیل» پس از ازدواج با «مونه» به شخصیت اصلی اغلب نقاشی‌هایی تبدیل شد که «مونه»‌ با موضوع زندگی روزمره نقاشی می‌کرد.

در اواخر سال ۱۸۷۱ میلادی، «مونه» به همراه «کامیل»‌ و پسرشان در «ارژانتوی»، روستایی در شمال غربی پاریس ساکن شدند. «ارژانتوی» در آن زمان یک تفرجگاه محبوب برای پاریسی‌ها بود، چراکه به وسیله قطار به راحتی به شهر متصل می‌شد و همیشه انتخاب خوبی برای استراحت کردن در تعطیلات بود. امپرسیونیست‌هایی که روستا و طبیعت اطراف را دوست داشتند، اغلب با خانواده «مونه» ملاقات می‌کردند. خود «مونه»‌ نیز اغلب در باغ نقاشی می‌کرد و همسر و پسرش را به تصویر می‌کشید. این‌گونه بود که تابلو نقاشی «به وقت بهار»‌ خلق شد.

لطافت لحظه در «به وقت بهار»
«به وقت بهار»‌ اثر «کلود مونه»‌ ۱۸۷۲

این تابلو نقاشی یک اثر هنری بسیار احساسی است که زیبایی زندگی و آرامش خانوادگی را به تصویر می‌کشد. کل ترکیب‌بندی این نقاشی از لطافت لحظه صحبت می‌کند. «مونه»، «کامیل» را با یک لباس صورتی زیبا زیر یک سایبان به تصویر می‌کشد. بارقه‌های نور با عبور از میان برگ‌ها نوعی طرح روی لباس و چمن ایجاد کرده‌اند (گویی که بارقه‌های نور شبیه گلبرگ‌های شکوفه گیلاس به نظر می‌رسند). در این نقاشی «کامیل»‌ حین مطالعه به تصویر کشیده شده است. این نقاشی در واقع یک صحنه بسیار ساده را به نمایش می‌گذارد، اما در آن زمان «مونه» زیبایی‌ای را که در چنین سادگی‌ای نهفته است، مورد توجه قرار داد.

چهار سال بعد از خلق این نقاشی، «به وقت بهار» در نخستین نمایشگاه امپرسیونیستی که در گالری «Durand Ruel‌»‌ واقع در پاریس به نمایش گذاشته شد. «مونه» در مجموع ۱۸ اثر را در آن نمایشگاه به نمایش گذاشت که ۶ مورد از آن‌ها همسرش «کامیل» را به تصویر می‌کشیدند.

تابلو نقاشی «به وقت بهار» که با نام «زنی که کتاب می‌خواند» نیز شناخته می‌شود اکنون در «موزه هنر والترز» نگهداری می‌شود.

 «کلود مونه» یکی از پرآوازه‌ترین هنرمندان جهان است. آثار او مظهر جنبش محبوب «امپرسیونسیم» محسوب می‌شوند. «امپرسیونیسم‌»‌ در حوالی ۱۸۶۰ میلادی در فضای شهری و صنعتی پاریس شکل گرفت. نقاشان امپرسیونیست همچون «مونه» بر ثبت لحظات گذرا تمرکز داشتند. این گروه از نقاشان تلاش می‌کردند تغییرات نور و رنگ در ساعات و آب و هوای مختلف را به تصویر بکشند. هدف در حقیقت به تصویر کشیدن یک لحظه مشخص بود. با در نظر گرفتن تمامی این ویژگی‌ها مجموعه «نیلوفرهای آبی» این هنرمند شاهکار امپرسیونسیت به شمار می‌رود. مجموعه «نیلوفرهای آبی» مونه بزرگترین مجموعه این هنرمند محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha