• شنبه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۸:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402121913748
  • خبرنگار : 50548

مشاور وزیر اقتصاد مطرح کرد

تاثیر مستقیم نظر مردم بر میزان آرد دریافتی نانوایی‌ها

تاثیر مستقیم نظر مردم بر میزان آرد دریافتی نانوایی‌ها

ایسنا/خراسان رضوی مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مردم با ورود به سامانه «Nazar.ir» و ثبت نام و ثبت شماره کارت خود در آن می‌توانند سوابق خرید خود را در چند ماه گذشته به صورت کامل مشاهده کرده و در صورت وجود هر گونه عدم تطابقی در خرید با تراکنش ثبت شده، در سامانه اظهار نظر خود را به راحتی ثبت کنند، و این اظهار نظر می‌تواند در دسترسی به آرد نانوایانی که رفتار متعهدانه دارند، تأثیرگذار باشد.

محمد جلال در حاشیه نشست رتبه‌بندی نان در نانوایی‌های سنتی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت رتبه‌بندی نانوایی‌ها اظهار کرد: طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، مرحله سوم خود را که در حوزه مردمی‌سازی بود، مبتنی بر مشارکت مردم در ارزیابی نانوایان آغاز کرده است. رونمایی رسمی از سامانه «Nazar.ir» در آذرماه با حضور وزیر اقتصاد و مسئولین مربوطه در وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی انجام شد.

وی بیان کرد: مردم می‌توانند با ورود به این سامانه کاربردی وضعیت تراکنش‌های خرید خود و ویژگی‌های آن از جمله وضعیت نانوایی‌ها، میزان رضایت، نوع کیفیت نان و به طور کلی تجربه خرید خود را به صورت مشخص در این سامانه ثبت کنند.

مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: داده‌های سامانه به صورت هوشمند بررسی و پردازش می‌شود و بر روی دسترسی نانوایی‌های دارای آرد یارانه‌ای تأثیر می‌گذارد، به این معنا نظرات مردم می‌تواند در اقتصاد نانوایان مؤثر باشد. با توجه به اینکه به طور متوسط روزانه ۱۲ میلیون تجربه خرید وجود دارد، این امکان روزانه برای مردم فراهم شده تا تجربه خرید خود را ثبت کنند.

جلال با اشاره به اینکه استفاده از کارتخوان‌های هوشمند در تمامی نانوایی‌های کشور عمومیت دارد، تصریح کرد: مردم با ورود به سامانه «Nazar.ir» و ثبت نام و ثبت شماره کارت خود در آن می‌توانند سوابق خرید خود را در چند ماه گذشته به صورت کامل مشاهده کرده و در صورت وجود هر گونه عدم تطابقی در خرید با تراکنش ثبت شده، در سامانه اظهار نظر خود را به راحتی ثبت کنند، و این اظهار نظر می‌تواند در دسترسی به آرد نانوایانی که رفتار متعهدانه دارند، تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به نشست برگزار شده با حضور مدیرکل غله و خدمات بازرگانی و مدیرکل استاندارد استان اضافه کرد: طی این جلسه مقرر شد دستگاه‌هایی که آمادگی دارند، فرم‌های نظارتی خود را در سامانه تعریف کنند تا به صورت الکترونیکی بتوانیم داده‌های مربوط به بازرسان و مراجعان دستگاه‌ها به نانوایی‌ها را به صورت یکپارچه در زیرساخت طرح هوشمندسازی مشاهده کنیم.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه این داده‌ها تجمیع خواهد شد، گفت: برای نانوایان متعهد دسترسی به آرد یارانه‌ای افزایش خواهد یافت و حمایت‌های افزوده‌ای به آن‌ها تعلق خواهد گرفت و اگر تخلف یا تخطی در بین نانوایی‌ها وجود داشته باشد، مبتنی بر نظرات مردم و یا گزارشات الکترونیکی که بازرسان در این سامانه ثبت می‌کنند، دسترسی‌های نانوایی‌ها کاهش خواهد یافت تا در نهایت به سمت یک نظام توزیع عادلانه‌تر در حوزه آرد و نان یارانه‌ای برویم.

جلال درباره امتیازات تشویقی نانوایان عنوان کرد: سیاست‌گذاری‌هایی در این حوزه صورت گرفته و مشخصا تخصیص آرد یارانه‌ای برای نانوایانی که حقوق مشتری را رعایت می‌کنند، در حال وقوع است و بیش از ۷۰ درصد نانوایی‌های کشور تجربه افزایش دسترسی به آرد یارانه‌ای را دارند.

وی بیان کرد: داده‌های عملکردی نانوایان، کیفیت تراکنش‌هایی که بر روی کارتخوان‌های هوشمند ثبت می‌شود و یا بازخوردی که مردم در خصوص تجربه خرید خود ثبت می‌کنند، داده‌هایی است که میزان دسترسی نانوایان به آرد یارانه‌ای را افزایش می‌دهد.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در رابطه با موضوع آرد کامل و اینکه خراسان رضوی اولین استان در اجرای این طرح است، اظهار کرد: آرد کامل سیاست کلان مطلوب است که مورد تأکید دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. به تدریج در استان‌های مختلف برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است و به صورت آزمایشی تعدادی از نانوایی‌های منتخب در استان مبتنی بر استفاده از آرد کامل یا آرد با حداقل سبوس کسر شده و ارزش غذایی بالاتر مطابق شاخص‌های تعیین شده سازمان استاندارد با عنوان نان کامل پخت و عرضه انجام می‌دهند.

جلال اضافه کرد: در این سیاست، سلامت غذایی نان هدف‌گذاری شده و سیاست‌های تشویقی در مورد کارخانه‌های آرد و نانوایی‌هایی که به سمت تولید نان کامل حرکت کنند، در دستور کار قرار دارد. پس از دریافت بازخورد‍‌‎ها از استان‌هایی همچون خراسان رضوی که در این عرصه پیشگام هستند، سیاست‌های کلان و عمومی این موضوع نیز اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که این اتفاق چه تغییری در قیمت نان ایجاد خواهد کرد، بیان کرد: موضوع نرخ نان کاملا استانی است و یکی از دستور کارهای کارگروه‌های آرد و نان استان‌ها به ریاست استاندار، تنظیم مقررات، مشخصات و نرخ عرضه نان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha